Gå til innhold

Flere som sover på magen (10mnd)..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

..vet at dette nok har vært debbatert før, og har hørt at når ungene greier å snu seg selv gjør det ikke noe at de sover på magen.. Men dog.. har hørt om unger som dør i krybbedød over 1 år gamle.. og har ikke roen på kveldene.

Mini elsker å sove på magen. Han har nettopp oppdaget at det går ann, og sover bedre enn noen gang. Vi har hatt kjempeproblemer med søvn, nå roer han seg 10 ganger fortere dersom han våkner..Flere som lar de gjøre det, eller snur dere de hele tiden.. han snur seg jo bare over igjen..

Fortsetter under...

Skrevet

Mini her har helst villet sove på magen fra fødsel, så han sover på magen ja!!! (9mnd)

Skrevet

Jenta mi på 7 måneder snur seg også over på magen for å sove. Hender jeg snur henne når jeg ser til henne før jeg legger meg, men det er jo egentlig unødvendig for hun snur seg i løpet av natten allikevel:-) På HS informerte de oss om at så lenge baby snur seg selv er det helt greit.

Skrevet

Snuppa sover også på magen, og har gjort d siden hun var temmelig lita...

Slet også m søvn helt til hun fikk sove på magen, da ble d stille på henne ja :)

Alle mine tre har vært slik.

Tungt, man blir jo redd selvsagt... Men både ungene og vi må jo få sove... SUkk...

I vogna sover hun veldig godt på siden, på lammeskinnet sitt.

Skrevet

jeg snakket om det med barnelege igår, han sa at noen barn foretrekker å sove på magen og det er ikke farlig å la dem sove slik.

Skrevet

Ikke glem at alt er realtivt.... I åresvis ble det jo anbefalt å sove på magen og det var ikke slik at annethvert barn døde i krybbedød da. Visst var forekomsten høyere enn nå som barna sover på ryggen, men det er viktig å huske på at mageleie ikke er lik STOR fare...

Jeg tror nok det viktigste som har skjedd for barna mtp risiko for plutselig spedbarnsdød er at nesten ingen røyker inne lenger. Før kunne jeg røyke nesten hvor enn jeg var på besøk, men i dag vet jeg om macx 1-2 som fortsatt har det slik. Jeg tror at det er viktigere enn mageleie vs ryggleie...

Annonse

Skrevet

Takk for svar!

Ser at jeg så kanskje ser litt småhysterisk ut i innlegget..;)

Har bare ikke greid å slå meg helt til ro med at det var trygt.. men godt å lese at andre også gjør det. Og det er nok mange andre årsaker til krybbedød også ja, eller spedbarn som ike greier å løfte hodet.. Dersom han ligger på rygg eller mage med hodet til siden får han vellike mye luft.. jaja, ble nå litt betrygget av svar i allefall:)

Jeg liker jo best å sove på magen selv, så kanskje det er arvelig..

Skrevet

Har samme "problemet" med min gutt på 10 mnd. Kjenner noe som mistet gutten sin som var over 1 år i krybbedød, og er nok ekstra bekymret ifm. det og.

Sendte en mail til Krybbedødsforeningen å spurte om det faktisk var stor sjanse for krybbedød når de snur seg selv på magen og om de sier at foreldre bare skal la de sove fordi ingen kan våke hele natten. Her er svaret jeg fikk:

"Hei!

Takk for henvendelsen. Jeg skjønner at du er engstelig, særlig når man kjenner noen som har mistet et så stort barn.

Derfor tenker jeg det er viktig at du får vite dette: Risikoen er faktisk så liten etter ca 6 månender, at du ikke lenger trenger å snu barnet tilbake på rygg i løpet av natten. Når de selv begynner å snu seg, finner barnet sin sovestilling og dette er ikke forbundet med stor risiko. Det er veldig usikkert, og lite sannsynlig, at sovestilling betyr noe for de veldig få barna som dør rundt/over ett års alder.

Det vi sier er at vi anbefaler at foreldrene fortsetter med å legge barnet ned på rygg for å sove, fordi dette er de vant til. Dersom barnet selv velger å snu seg i løpet av natten er dette greit. Kanskje er det mer skadelig å vekke han ofte for å snu han tilbake? Og ikke minst trenger mor mest mulig søvn!

Håper dette kan bidra til at du får det litt roligere på natten og at du blir mindre bekymret. Bare ring meg 22 54 52 04 dersom trenger mer informasjon.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Trine Giving Kalstad

Fagsjef

Landsforeningen uventet barnedød

Ole Fladagers gt. 1A, 0353 Oslo

tlf. 22 54 52 00/04

www.lub.no"

Skrevet

Det var en veldig god tilbakemelding frk.vable, og veldig god ide å gjøre når man er bekymret. Føler med de du kjenner! Det er jo en mors værste mareritt.

Kjenner meg i allefall igjen i denmailen med det at man risikerer å vekke barnet. Jeg er så utrolig glad for at han sover litt bedre, og tror han trenger det etter mange mnd med mye oppvåkning.

Skrevet

min er 9 mnd og snur seg på magen og sover,men han snur seg som han vil i sengen sin.Min samboer liker ikke at han ligger på magen,men han klarer og snu seg selv så da lar vi han bare ligge som han vil.

Skrevet

Datteren min (9 mnd) sover ofte på magen i peioder på natten. Hvis jeg ser til henne så snur jeg henne tilbake på rygg. Tror jeg skal slutte med det nå faktisk, hvis hun har valgt å ligge på rygg er det sikkert bare forstyrrende hvis jeg kommer å snur på henne. Så fint att vi fikk se det svaret du fikk fra kvinnen fra krybbedødforeningen, takk for det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...