Anonym bruker Skrevet 12. februar 2008 #1 Del Skrevet 12. februar 2008 Skal omskolere meg og vurderer førskolelæreryrket, er derfor interessert i å høre mange meninger og erfaringer om hvordan det er! Har også en haug med spørsmål som jeg gjerne skulle hatt svar på... Hvor mye av tiden på jobb går til direkte kontakt med barna og hvor mye til planlegging, etterarbeid, møter osv? (Har litt ryggproblemer, så kan ikke jobbe fulle uker bare med løfting, bæring, påkledning, derfor jeg lurer) Blir dere veldig slitne etter en dag på jobben eller er det mer slik at jobben "gir energi"? Har dere overskudd til egne småbarn når dere kommer hjem? Hvor lett/vanskelig er det å få redusert stilling som førskolelærer? Føler dere at arbeidsdagen er krevende eller er det mest hyggelig? Hvordan er arbeidstidene deres? Hvordan er begynnerlønn og lønn etter hvert? Er det vanskelig å få jobb? Er veldig glad i friluftsliv, og kunne hvis jeg blir førskolelærer, på sikt kanskje tenke meg å starte en friluftsbarnehage. Hvordan er mulighetene for å starte egen barnehage, er det kommunen som bestemmer, eller er det bare å "sette i gang"? Hvor mye kan man regne med å tjene hvis man har sin egen barnehage? Håper noen vil svare på noen spørsmål, og gjerne si noe om hva dere liker best og dårligst med jobben, og hvordan arbeidsdagene deres er. Tusen takk! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136834613-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere-hvordan-er-jobben-deres/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #2 Del Skrevet 13. februar 2008 Skal prøve så godt jeg kan å svare. Husk at barnehager er forskjellig, det er forskjell fra kommune til kommune osv. Jeg jobber i en fem avdelings kommunal barnehage.Jeg jobber på en småbarnsavdeling. Du har 33,5 time på arbeidsplassen. Du har 4 timer ubunden tid som du skal bruke på planlegging, etterarbeid, faglig oppdatering forberedelse til møter osv. (dette kan du gjøre hjemme) Mange opplever at dette er liten tid i forhold til arbeidsmengden. Egentlig skal foreldresamtaler forberedes i arb.tiden, men det har ikke jeg tid til så også dette gjøres hjemme. Samt referatskriving fra møter, skriving av IOP osv osv. Vi prøver å bruke tid på jobb når det er rolig, feks i sovetiden til barna til noen av disse oppgavene. Vi har avd. møte en dag i uken i en time, pedagogisk ledermøte to timer annenvher uke og pedagogisk leder har samarbeidsmøte med styrer en time en gang i måneden. I tillegg kommer medarbeidersamtaler to ganger i året. Så egentlig ikke veldig mye møter, men det skjer mye annet, feks møter i barnekomite (ordner til karneval, nissefest osv) og det er mye som skal ordnes til arrangementer osv. Veldig mye praktisk skal fikses, vaske, rydde, kjøkken, feie gulv, ordne mat osv osv osv. Men det meste av tiden går til barna, vi er jo flere på jobb som deler på det praktiske. Hvis du har problemer med rygg vil jeg ikke anbefale å jobbe med småbarna, det er mange løft, inn og ut av vogner, påkledning kan være tungt osv. Jeg elsker jobben min, men jeg blir sliten. Mest i hodet for det er aldri en pause fra lyder. Jeg plages ikke av støy og gråt, men det skjer alltid noe. Du kan ikke lukke deg inn på et kontor, drikke kaffe og ikke forstyrres. Det er noen overalt og du samarbeider tett med andre hele tiden. Jeg er nok litt mer utålmodig med min lille trasser hjemme enn jeg ville vært hvis jeg ikke hadde vært sammen med trassete ban hele dagen:) Men dine egne barn er selvfølgelig noe helt annet enn jobben. Så ja, jeg har overskudd til de etter jobb.( og trassete barn på jobb er langt i fra så slitsomme som dine egne merklig nok!) Her i kommunen er det vanskelig å få jobbe redusert, men det er kanskje ikke likt over alt? Arbeidet er krevende, mer enn mange tror. Noen ganger føler jeg vi er pedagoger, veiledere, psykologer, sosionomer alt på en gang. Det er mye å holde orden på, man må ha evne til å lede, motivere, planlegge langsiktig og kortsiktig, samarbeide med mange forkskjellige mennesker og instanser osv osv. Du skal observere og kartlegge. Du har ansvar for barns liv og utvikling. Du har ansvar for å melde fra når ting ikke er som de skal være, dette er tunge prosesser. Spesielt i de situasjoner hvor feks mor og far ikke er forberedt på at det "er noe" med barna deres.Noen perioder er enklere enn andre. Men det beste er at ingen dag er lik, du utvikler deg og utfordres hele tiden. Kanskje får du barn med spesielle behov det må tas hensyn til, foreldre som krever mye, men det er utrolig spennende og jeg kan ikke tenke meg noe annet. Jeg er heldig som får gå på jobb hver dag og følge små mennesker glede over livet, og følge alle skrittene de tar og utviklingen deres! Det skal ikke mye til for å glede barn og vi har det utrolig gøy sammen! Sammen med barna beholder man sin egen lekenhet. Jeg har gode kollegaer og vi har mye moro sammen. Vi har det gøy med barna og hverandre! Arb tiden varierer, Vi har tidligvakter (fra 7 - 14) mellomvakter (fra 9-15.30) og senvakter (fra 10-17) Dette er ca tider. Begynner lønnen er rett under 300 000 og opp til ca 330 000 etter 10 år.(her i kommunen, varierer fra kommune til kommune) Om det er vanskelig å få jobb kommer ann på hvor du bor. Her er det ikke vanskelig, andre steder er det veldig vanskelig. Om du skal starte for deg selv må du søke kommunen om det. Mange regler å forholde seg til. Tror de tjener bra, men det er jo mange bakdeler ved å drive alene og. (vet ikke om du tenker familiebarnehage) Ja, dette var en liten avhandling fra meg:) Alt i alt, en utfordrene, spennende, morsom og krevende jobb, men jeg angrer ikke et sekund! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136834613-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere-hvordan-er-jobben-deres/#findComment-136838974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mai mammaen til to Skrevet 16. februar 2008 #3 Del Skrevet 16. februar 2008 jeg kan forsøke å svare så godt jeg kan... jeg jobber som pedagogisk leder, jeg har derfor ansvar for alt opplegget på avdelingen min. Jeg har ansvar for personalet på min avdeling, så jeg skal veilde dem osv.. i tillegg har jeg foreldresamtaler... og må skirve månedsplaner osv. arbeidstiden min er 7 timer og 15 min hver dag. da har jeg 30 min lunsj uten lønn. i løpet av en uke er jeg alltid på et avdelingsleder møte på 1.5 time. I tillegg har vi et avdelingsmøte på en time. Det blir ofte til at jeg må skrive forskjellig skriv, f.eks henvisninger til PPT osv. så ofte blir jeg sittene inne å gjøre det i ute tiden. men det går jo i perioder. resten av tiden er jeg på avdleingen. jeg er gravid nå (i uke 30) og merker godt at jeg blir sliten på jobb. jeg har i tillegg en jente på 1.5 år hjemme som gjør at jeg blir ekstra sliten. Men jeg syns det egentlig blir bedre og bedre på en måte. kroppen venner seg til å jobbe ibarnehage. nå har jeg kun jobbet der jeg jobber nå i 4-5 mnd... men merker at dagene går lettere nå når jeg har kommet helt inn ialt. vi har fått et fint samarbeid oss voksne. og de jeg jobber med er flinke til å hjelpe meg med å tilrette legge for at jeg skal slippe å løfte så mye osv.. jeg føler at dagen for det meste er svært hyggelig. men noen dager er pyton. f.eks de dagene ungene er helt opp under taket. da merker jeg at jeg er ekstra sliten når jeg kommer hjem.. da er det godt når snuppa har en rolig dag og bare vil sitte å kose med mamma når hun kommer hjem.. det er stortsett lett å gå litt ned i stilling. men da må man som oftest ta hele dager fri. for det er vanskelig å få jobbet kortere dager.. ikke så lett å få inn en annen til å jobbe resten av dagen for deg.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136834613-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere-hvordan-er-jobben-deres/#findComment-136871281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #4 Del Skrevet 17. februar 2008 Vi supplere med å si at det i de fleste barnehager forventes at en ikke gjør slikt papirarbeid når en er på jobb. Det er det den ubundne tiden er til, for førskolelærere har ikke 7 t og 15 minutters arbeidsdag. De har 8 timers arbeidsdag hvor de resterende 45 minuttene skal brukes til alt fra papirarbeid til faglig oppdatering. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136834613-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere-hvordan-er-jobben-deres/#findComment-136876339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #5 Del Skrevet 17. februar 2008 Det stemmer ikke. Vi har 37,5 time i uken, fire av timene er ubundene, altså skal brukes til papirarbeid ol. Jobber du mer enn 37,5 time ville jeg snakket med arbeidsgiver, for det er ikke riktig. Hos meg har vi betalt pause også.(30 minutter) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136834613-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere-hvordan-er-jobben-deres/#findComment-136881066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå