Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har bedt om å få scannet egglederne hvis jeg ikke er gravid denne gangen, så nå har jeg fått en henvisning til H.S.G.

Er det noen som vet hva det er - og hvordan det utføres?

Kan jeg i så fall reise til Stork i samme syklusen, eller må jeg hoppe over en syklus?

Gjør det vondt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136832006-hsg-hva-er-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Røntgenundersøkelse på sykehus hvor man ved hjelp av kontrast kan se om egglederne er åpne. Du kan reise i samme syklus hvis hsg undersøkelsen passer med tidspunktet i din syklus. Det sies det kan 'øke' graviditets sjansen i neste syklus fordi egglederne da er 'blåst igjennom'. Såfremt alt annet er ok også. Individuelt hvor vondt man synes det er, for min del som en litt langvarig insem. og litt øm i magen etterpå, ikke så vondt. Noen opplever smerter. En paracet med avslapning gjør i tilfelle susen.

HSG er kontrastveske sprøytet inn i egglederene for å se på røntgen om de er tette. Husker jeg riktig hvis jeg mener du har født før? i så fall er sjansene små for at det er tett, så sant du ikke har hatt en infeksjon eller noe. Men det kan skje, og uansett er det mange som opplever å bli gravide raskt etter en hsg, muligens fordi de er bllitt "spylt".

Du trenger en henvisning fra legen din (som du jo har), og så ringer du riksen eller annet sted første dag med mens. Så sant alt er fint er det bare å reise til Stork i samme syklus.

Noen synes undersøkelsen er smertefull, personlig var det som lette mens smerter (litt kramper når kontrastvesken fylles inn). Ta et par paracet på forhånd så burde det gå utmerket.

Det kan være vanskelig å få time på riksen, men sjekk innlegget fra CathyS litt lenger ned på siden, hun fikk utført en lignende undersøkelse nettopp, og det nevnes et par steder i Oslo hvor man kan få dette gjort.

Men, det er klart du er gravid nå!

Så alt dette er bare unødvendig info!

Jeg har sendt deg en PM :o)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...