Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som vet hva som regnes som inntekstsgrunnlaget til selvstendig næringsdrivende?

Det blir jo bedre vilkår for oss nå, men hvis det regnes ut fra overskuddet til firmaet blir ikke det noe særlig her i hvert fall.

Noen som vet mer om hvordan dette beregnes?

Tusen takk for evt. hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136831518-selvstendig-n%C3%A6ringsdrivende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Hvis du får barn etter 1 juli 2008 har du samme rettigheter som vanlig ansatte, dvs at svangerskapspengene dine blir regnet ut i fra inntekten din 6 av de 10 siste mnd. Hvis du får barn før 1 juli 2008 er grunnlaget ditt 65% av din lønn i 6 av de 10 siste mnd. Det har vært 65% i mange år, men er nytt nå at du har samme rettigheter uavhengig av om du er ansatt i kommunen, i det private, om du driver for deg selv el - og når det gjelder evt overskudd i firmaet så er ikke det med i dette regnestykket, kun din skattbare inntekt!

• 2 uker senere...

Hei!

Jeg er også selvstendig, som mange av mine andre kunstner-kollegaer. Vi har per i dag ikke de beste vilkårene for å bli foreldre, dessverre.

Frem til 1. juli i år, regnes foreldrepengene ut ved at de sjekker inntekten din de siste 3 årene, finner ut hva du har tjent i snitt, og så får du 65 % av dette.. Ikke spesielt mye, for mange av oss! Men, fra 1. juli blir det andre boller, da får du 100%. Dette er helt klart på tide, og har blitt iverksatt slik at det skal bli enklere for kvinner som er selvstendige å også bli mødre, eller for å snu det, det skal stimulere kvinner til å bli selvstendige "gründere" ;)

Jeg vil anbefale deg å tegne et såkalt tillleggsforsikring for selvstendige, for foreldrepenger og sykepenger. Dette gjør du veldig enkelt via NAV, enten kan du finne skjemaet på nettsidene deres, eller ta en tur ned dit, og snakke med en rådgiver. Det vil helt klart lønne seg for deg når du får barn i barnehagealder, så du kan være hjemme med sykt barn, og få utbetalt penger likevel, under sykdom. Jeg er usikker på om du vil få ekstra penger for forsikringen din oppå foreldrepengene etter 1. juli m.h.t f.eks et barn nr 2, men det kan du jo også spørre om på NAV.

Lykke til!

Hilsen hanne:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...