Gå til innhold

Hjelp, bekkenløsning!

Anbefalte innlegg

jeg er nå 28 uker i mitt første svangerskap.

har hatt bekkenløsning siden ca uke 10.

og ble raskt sykemeldt.

kontaktet fysioterapaut som sjekket meg og sa jeg neppe ville komme tilbake i jobb før lillegutt var ute.

og at han ikke kunne gjøre noe for meg...?

leser om flere som går til behandling hos fysioterapaut, mens min sa han ikke kunne gjøre noe, at det ikke var noe behandling...

i tilegg har jeg veldig lyst og holde meg i form til fødselen.

jordomor og legen sier jeg kan gå til jeg kjenner smerte og så snu.... men da er jeg helt knust når jeg kommer hjem...

andre sier jeg ikke må gå turer i det hele tatt for jeg kan da bli plaget senere...

blir frustert her... har dere hørt noe om dette? hva skal jeg tro på...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136831189-hjelp-bekkenl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor sitter smertene?

Jeg har hørt folk si at man skal bevege seg hvis man har ryggsmerter og at man skal holde seg rolig hvis man har smerter forran.

http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/komplikasjoner_under_svangerskapet/bekkenl_sning_og_alternativ_behandling

Jeg har hovedsaklig smerter på innsiden av beina og jeg har merket at det hjelper å holde beina samlet hele tiden.

Jeg har også kjøpt disse skoene igjennom fysioterapeuten.

http://www.swissmasai.no/

Et kjapt søk på google eller her inne og du finner en del linker om hvor god disse skoene er mot bekkenløsning.

Jeg går til fysio, men har fått beskjed om å holde meg mest mulig i ro. Er nå i uke 30, har gjort så å si ingen ting de siste 15 ukene. Er i elendig form. Når jeg er hos fysioterapeuten masserer hun opp muskelknuter og ømme muskler, hovedsakelig i setemuskulaturen og rundt hoftene. Jeg synes det hjelper. Hun har lovet meg at jeg skal fortsette noen måneder etter fødselen, slik at hun kan hjelpe meg å få trent opp igjen denne slappe kroppen. Jeg villle ikke gått tur til det begynner å gjør vondt, du skal jo hjem igjen etterpå..  vær forsiktig.Kanskje du skulle prøve hos en annen fysioterapeut?

En annen fysio kan nok hjelpe deg bedre enn denne kan. En med kunnskaper kan ikke bare gi deg behandling, men også øvelser som kan hjelpe deg underveis. Jeg går på trening en gang i uken hos min fysio, da styrker vi bekken i litt over en time, og i to dager etterpå er livet super-dupert. Så går det sakte litt dårligere, før det er på tide med en ny tur igjen. Heldigvis. Forskning viser at jo svakere muskler du har i bekkenet, jo større sannsynlighet er det for bekkenløsning med smerter. Styrking underveis i svangerskapet kan hjelpe, men det må skje under rolige og kontrollerte forhold.

Jeg synes IKKE du skal gå tur til det blir vondt. Det er for langt. Du må komme deg hjem før du får vondt. Ellers blir det bare værre. Jeg har, etter å ha kjøpt Masai-sko, begynt å gå turer igjen nå, og er nå 19 uker på vei. Jeg var sikker på at turgåing var helt uaktuelt under dette svangerskapet, men innkjøp av disse skoene gjør at jeg kan gå i ca 30 min før jeg blir sliten. Og jeg blir sliten, ikke ødelagt, som jeg ble før. Stoooor forskjell her altså!

Hva med å sjekke på ditt lokale sykehus om de kan anbefale en god fysio inne bekkenløsning? Mange av de later som de har peiling, men de har ikke det. Sørg for å finne en som faktisk har peiling.

Hei, jeg fikk bekkenløsning i ca uke 14. Ble raskt henvist til fysioterapaut. Hun ber meg holde meg i ro i og med at jeg har isjasnerver i klem. Det er jo selvfølgelig dritkjedelig!!! Men heller det enn å bli ufør.

Hun sier også at det ikke er mye å gjøre, annet enn å ta det med ro. Hun hjalp meg med å skrive søknad til hjelpemiddelsentralen. Håper på å få en pute som ser ut som en terning for å ha under føttene, pute for å komme seg ut og inn av bilen lettere og teppe for å snu seg lettere i senga. Bekkenbelte og gåstaver har jeg også skaffet meg. Bruker jeg det, kan jeg både gå tur og gjøre litt lett husarbeid.

Dette fungerer for meg, men jeg vet ikke hvordan du har det selvfølgelig. Håper du finner en løsning :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...