Gå til innhold

Margareta - er det for tungt, fint, harry, vakkert?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg kjenner noen som har veldig tunge navn på barna sine, og jeg merker at jeg prøver å unngå å si navnene og helst referer til barna som han og henne. Om du liker Margareta veldig godt, kanskje du kunne hatt et kortere navn foran, f.eks Oda, ellers ville jeg nok godt for en litt kortere versjon eventuelt brukt et kallenavn til daglig.

Margareta er tungt, men vakkert. (Jeg syns heller man bør unngå sammenstillinger av navn som blir for tunge, Margareta er jo et ordentlig navn dere fint kan bruke). Er det Margareta dere liker best, så bruk det, og ikke "nesten.versjoner" som Margrete eller Margret. Så vil det gå seg til etterhvert hva dere kaller henne til daglig, kanskje får hun en hel bukett kjælenavn etterhvert.

Hun vil sikkert selv bruke en "kortversjon" når hun begynner å snakke og omtaler seg selv i 3.person, på skolen er det jo vanlig med klengenavn og kortverksjoner av både lange og korte navn, uten at det trenger å være noe vondt i det.

Jeg har selv en venninne med et "tungt" navn på fire stavelser, og venner bruker ofte bare første stavelse, moren hennes bruker i enkelte sammenhenger bare de to siste, men i andre sammenhenger er hun hele navnet. Hun syns selv denne "delingen" er så bra at hun selv har valgt et langt navn til sitt barn, og veksler mellom å bruke fullt navn, og for-og etterstavelser.

Annonse

Neeej! Inte Margareta :-( Min mamma heter det och hon kallas Maggan (!) hon har alltid hatat sitt namn...men, men, det är hennes historia, egentligen är det ju nått väldigt royalt över Margareta. Men, nej, jag hade inte kallat min dotter det.

Et vakkert navn! Litt tungt, men ikke på en negativ måte. Kjempefint var det, og mye finere enn Margrete, Margret, Margaret og andre lignende navn.

Og i Norge er det ikke like vanlig med kortformer av navnene som i Sverige, så sjansen er det for at hun får beholde sitt vakre navn i opprinnelig form.

Både Margareta og Margareth er nydelige navn. Ikke tenk på om hun får et kallenavn, det kan man jo få uansett om man heter Kristin (Kikki), Anne Karin (Anki), Cathrine (Tine) eller Dorothea (Dorthe). Kjenner selv to Margrethe, begge blir kalt for Maggie - så det vil jo kunne bli kallenavn selv om navnet "forenkles" også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...