Gå til innhold

Hvor lang tid tar d???????

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er litt forberedelser i operasjonssalen før de kan begynne å operere. Man får oftest litt info, får oksygen i nesen, spesielle sokker på bena, forbedøvelse og spinalbedøvelse etterpå. Armene blir festet på bordet, rett ut fra kroppen osv.

Fra de begynner å skjære til ungen er ute trenger bare å ta noen få minutter. Tidsbegrepet blir litt ullent når man ligger der, men jeg følte det bare tok ett minutt fra de begynte å skjære til de sa at de så en liten rumpe. I neste sekund hørte vi at babyen skrek. Igjensyingen tok et drøyt kvarter.

Har i ettertid fått vite at det gikk såpass fort fordi jeg er slank. Det tar lengre tid å snitte og sy i overvektige.

Armene ligger på sånne "skinner" ut fra operasjonsbordet.

Samboer må vente på gangen når de setter bedøvelse, så får han komme inn!

Mitt ks tok veldig kort tid. Kom inn på operasjonsstua 12.55... de satt spinalen kl 13.00... snuppa var ute kl 13.05 og kl 13.30 lå jeg på oppvåkninga!

Annonse

Tok selv planlagt keisersnitt fredag den 8, men hadde ihvertfall bein og armer fri. Eneste var at den armen der hvor kanylen var satt lå på et brett ut fra bordet. Fikk heller ikke noe loklbedøvelse i forkant av spinalen, det var kun vanlig ved epidural. Så jeg opplevde spinalen som veldig ubehagelig.

Jeg ble kjørt ned 07.45 og gutten var ute 08.29. Ble kjørt på overvåkinga 09.15. Trodde heller ikke at det var mulig at babyene kunne sitte fast ved et keisersnitt, men det gjorde gutten min.

De måtte flere til for å få han ut, så han var helt blå da han kom og trengte litt hjelp for å komme igang.

Hadde hastekeisersnitt for fire år siden med spinal bedøvelse og opplevde det som en mye bedre opplevelse enn dette som var planlagt.

Keisersnitt er greit nok det for de som må ta det av medisinske grunner, men skulle jeg hatt flere ( noe som jeg ikke skal), så ville jeg ikke hatt keisersnitt igjen.

Beina kjenner du jo ikke i alle fall, det er vel for at de skal holde seg på plass, de er jo fullstendig bedøvd. Når det gjelder hendene er det ikke så ekkelt eller dramatisk som det kan høres ut til. På meg i alle fall lå høye hånd ned langs kroppen, slik at den egentlig lå ganske nært der de henter ut barnet. Jeg vil tro det er en fordel både for deg selv og de som opererer at du ikke plutselig stikker hånda ned i operasjonssåret eller mer eller mindre ufrivillig tar tak i f.eks skalpellet. Dessuten har du jo disse sprøytene (husker ikke hva de heter) på begge hendene, slik at medisin o.a. kan gis når/om det er nødvendig.

Tror det er helt praktiske årsaker til at disse kroppsdelene "flyter" løst omkring :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...