Charlie29 Skrevet 12. februar 2008 #1 Skrevet 12. februar 2008 Hei!! Jeg er ei 3 barnsmamma,på 31 år. Min store drøm har alltid vært å få oppleve USA, jeg ville være au pair når jeg var yngre,men min mor nekta meg i alle år. Føler at jeg har gått glipp av det å få stå på mine egne bein og få nye erfaringer. Har en samboer som har hvert på cruse nettopp rundt i USA...opplevd masse. Har så lyst å reise,for å prøve 1 år om gangen. Er det noen som har reist med barn fra Norge til USA? føler at jeg må gjør dette før min sønn begynner på skulen. Barna mine er 14mnd,snart 3,og snart 5 år!! Hva bør jeg tenke på,plass,jobb i utlandet,hvor kan jeg finne informasjon,ang oppholdstillatelse,jobb,bolig osv?? Håper noen kan svare meg...
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 Hei Det er synd at du gikk glipp av et aar som au pair i USA. Jeg dro selv dit som au pair i 1993 og hadde et opplevelsesrikt aar. Naa er jeg gift med en amerikaner og bor her fast. Aaa faa oppholdstillatelse i USA kan vaere ganske vanskelig. Enten maa du vaere utsendt fra norsk arbeidsgiver eller du maa soeke jobb hos en amerikansk arbeidsgiver som er villig til aa soeke om oppholdstillatelse for deg. Kanskje du kan finne et norsk firma som har virksomhet i USA og som trenger folk? En annen mulighet er aa studere et aar og soeke om studentvisum. Du kan finne informasjon om forskjellige typer visum hos den amerikanske ambassaden i Norge ( http://www.usa.no). De kan sikkert svare deg paa noen av spoersmaalene dine. Hvis du oppholder deg i USA lenger enn 12 mnd. kan du miste medlemskapet i Folketrygden, med mindre du fortsatt betaler skatt til Norge. Kanskje du burde ta en ferietur til USA foerst for aa se deg litt rundt og finne ut hvor evt. du kunne tenke deg aa bo. Du kan vaere her som turist i opptil 3 mnd, og paa den tiden kan du faa sett mye. Har du vurdert aa flytte til et land innenfor EU der du automatisk har oppholdstillatelse og jobbtillatelse? Jeg har bodd 2 aar i Nederland og trivdes kjempegodt der. Lykke til!
Charlie29 Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. mars 2008 Hei!! Tusen takk for svaret og beklager at eg er så sein å svare tilbake:O) Blei mykje klokere no:o) Ja tru oss skal ta oss en tur og oppleve USA først,kanskje lurt det!! Har utsatt det i 2 år snart no,så på tide...!! Men tusen takk skal du ha for svaret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå