Gå til innhold

Hvis dere skulle velge to vogner...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I likhet med mange andre her inne holder jeg på å bli sprø av alle vognmerkene og forvirret av de ulike egenskapene. Dette er vanskelig! :-)

Kan noen hjelpe oss å velge? Vi tenkte å kjøpe TO vogner som vi håper tilsammen blir bra for lillegutt. Pris er ikke et tema for oss, heller ikke design.

Kriterier:

- Sikkerhet - gjelder begge vognene selvsagt (er det tull av meg å være skeptisk til 3-hjuler?)

- Ta relativt liten plass sammenlagt da den må inn i min bil (den ene)

- Kjapp/ enkel å slå sammen (begge)

- Lettvekter (ihvertfall en av dem)

- Vendbar sittestilling (hvertfall en av dem)

- God fjæring til turer i skog/ grus (den ene)

- Lett manuvrerbar (begge)

- Full liggestilling sportsdel

Vi får baby i mai. I oktober (4-5 mnd-alder) tenker vi å reise til varmere himmelstrøk og bli der i 3-4 mnd. Vil da kun ta med oss den ene vognen der (den letteste). Men vi kommer jo tilbake til vinter i Oslo etterhvert også da:-)

Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den eneste grunnen for at vi vurderer 2 vogner er at vi ønsker en 3hjuling som vi kommer til å bruke mest og evt en 4hjuling som jr kan sove i i barnehagen. Ville ikke valgt 2 vogner ellers, men det er jo en opp til hver enkel. Du kan få en vogn som tilfredstiller alle dine ønsker tror jeg.

Av de vi vurderte før vi valgte 3hjuling (Teutonia Spirit S) finnes det flere alternativer:

EmmalJungas vogner, city cross er den letteste og den tar også liten pass. Mondial er også lettere enn edgen, hvis ikke vekte er så viktig har jeg hørt mye bra om edgen.

Teutnia Mistral er også nett men romslig uten å veie så mye.

Brio Happy er blant de letteste utgavene til Brio. De har fått pes for bremsene sine tidligere men dette har de rette opp i. Pen og klassisk vogn, nett! Alle disse har vendbar sittestilling.

Lykke til!

Skrevet

Jeg venter nr 3 og har gått for samme takegang som dere. Jeg har tilsammen hatt 9 vogner, så jeg har prøvd litt forskjellig.

Til lilleøster som kommer i slutten av mars har vi kjøpt

Simo kombi

Easy Walker Classic

Simoen vil bli brukt som sovebag når vi drar rundt på besøk, sovevogn i hagen og etterhvert sovevogn i barnehagen. Godt med en solid vogn med full liggestilling.

Simoen er en god vogn men skikkelig tung, så vi vil ha en lettere vogn i tillegg som vi har liggende i bilen, bruker på tur og på shopping.

EW classic er liten lett, minimalistisk og utrolig god å trille. Har brukt den til en 3-åring i år. Har nå kjøpt til bag så den kan brukes fra nyødt. Har kjøpt svingbart hjul, som er ekstrautstyr. Da passer den både på kjøpesenter med dette hjulet og i skogen med fast hjul.

I tillegg finnes en egen reisebag til vogna. Dette er supert for oss, da vi reiser mye med fly både i norge og utlandet. Har fått ødelagt et par vogner på fly tidligere, men med denne bagen har det ikke vært noen prøblemer.

Lykke til i jungelen.

Skrevet

bugaboo og oth var det første som slo meg og =)

Men velger dere å gå for en trehjuling og dere skal gå mye på ulendt terreng ville jeg kanskje gått for en tfk joggster III eller en easywalker classic istedet for oth`en, de har faste forhjul men begge har svingbart forhjul som ekstrautstyr.

Tfk har også en veldig stor og god bag, og har den største sittedelen samtidig som den blir veldig liten sammenslått.

Ellers finnes det jo et drøss med vogner i alle mulige former og varianter. Jeg ville tatt meg en runde på www.barnevognguiden.no og www.vogndilla.com og sett på presentasjonen og vurderingene av vognene der. Der står vognene greit presentert og med bilde.

Jeg ville iallefall uansett valgt en lett og god vogn med svingbart/svingbare forhjul, og så heller vurdert om jeg ville gått for en mer klassisk vogn som nummer 2 vogn.

Både brio, simo, emmaljunga og teutonia har gode stabile vogner med god fjæring og de har grei lengde så de er gode sovevogner. Minuset med dem er at de er så tunge og store, og kan være litt vanskelige å manøvrere i forhold til lettere vogner med svingbart forhjul.

I denne kategorien er det vel Teutonia mistral, brio happy og emmaljunga city cross som er de letteste, mens simo har lengste bagen. Simo duo er jo en knallgod og fin vogn, bare vekten som er minuset. Ser at emmaljunga duo edge og cerox også får mye skryt.

Og du trenger ikke være skeptisk til trehjulinger etter min mening. Har hatt flere typer og ikke vært i nærheten av å velte noen av dem. Men like stabile som de med fire hjul vil de vel aldri bli.

Skrevet

... så ville jeg hatt de to vi har nå

Stokke Xplory og Easywalker Sky

Vi var mye i tyrkia med vesla i perm tiden, og hadde med oss Stokken da. Den er nydelig å trille og har god plass, vendbar sportsdel, masse flotte muligheter og er høy og fin. Her er den ikke så god om vinteren, da vi har metervis med snø. Men da brukes EW Skyen ;)

Skrevet

Bugaboo Cameleon og OTH Urban Jungle... Begge to er lette og genialt gode å trille, den første er en helt genial babyvogn/småbarnsvogn og OTH'n er perfekt som sportsvogn til de litt større barna, den er laaang i ryggen og fantastisk god sittedel... Begge to er ergonomisk utformet i sittedelen, så er supergode for barnet å ligge i, selv om de ikke er vannrette, det er sånn de bør være :-)

Andre vogner jeg liker godt, uten at jeg har prøvd dem alle sammen, er Easywalker Sky (men teit regulering av ryggen + stiv å trille), TFK Twist (men diiiiiiger), Brio Happy (fin, klassisk vogn), Teutonia Mistral med lufthjul (fantastisk firehjuling), Teutonia Fun (liten, lett, nett og god, men minus for hjulene), Teutonia Spirit S3 (litt dumme hjul, men sittedelen kan snus - stort pluss)..!

Skrevet

Tusen takk for gode innspill!

Vi har nå lært mye om ulike vogntyper. Skal teste ut de nettsidene som ble anbefalt - og så må jo man prøve litt også! :-)

Skrevet

Samme her - OTH og Bugaboo. :)

Tror sistnevnte vil fungere veldig bra for dere når dere skal på reise. Babyene sitter ypperlig i sportsdelen og kan følge godt med + at den er superlett å trille omkring. + at bagen fortsatt vil gi fin beskyttelse i varmen + mot insekter og babyen også kan sove godt i den, i og med at den er såpass romslig. Kanskje går vi for begge her i gården og - venter også en liten maiblomst!

Skrevet

Vi har Brio Happy duo...robust 4hjuling som etterhvert blir sovevogn i barnehagen. Så har vi kjøpt Quinny speedi da understellet passer til maxi cosi bilsetet som vi har. Men da har vi ikke kjøpt dreami baggen, kun sportsvognen:)

Skrevet

Hadde uten tvil valgt TFK joggster twist og bugaboo bee:)

Skrevet

Ja, bugaboo bee er sikkert ett veldig bra alternativ når dere skal reise! Du burde ta en titt på den også =)

Skrevet

Teutonia Mistral Sport - 4 hjuling, har full liggestilling, relativt nett vogn, kan brukes med softbag, vendbart styre, god å trille.

Easywalker classic - 3 hjuling, utrolig lett, genial på reiser (reiseveske kan kjøpes til), solid, kan brukes med adapter til f eks maxi cosi babybilstol, vanvittig god å trille.

Skrevet

Må bare pirke litt.. ser noen kaller tfk twist "diiiiger" og det er jo helt misvisende... Den er ganske stor når den er oppe og i bruk, men det er vel ikke da det er viktig at den er liten? Da tenker jeg heller jeg vil ha mest mulig plass til ungen... Fakta er at når tfk vognene er sammenslått er de mindre enn de fleste. Og det bør vel være flott når en har liten plass i bil.. Ta må i bagasjerommet og sjekk før du kjøper... Tenker at av 4hjulinger vil jeg helst anbefale Teutonia Mistral eller Emmaljunga city cross, begge veldig lette vogner som blir ganske snertne sammenslått. Og lette å slå sammen. Softbag istedetfor hardbag er også et tips som gjør at du trenger mindre plass til den i bilen. 3hjulinger er alltid litt mer ustabile, det er bare helt naturlig, men de beste er så stødige at det sjelden vil være et problem. Kanskje litt når du går på ujevnt underlag eller opp og ned på kuler og kanter, men helst bare før du blir vant til å faktisk bruke en 3hjuling. Har tfk joggster III nå og den er skikkelig stødig. Guttungen kan makke veldig i den når han skal sove (leker og styrer..:) men den viser ikke antydninger til å velte bakover. Jeg kjenner heller forskjellen på 3 og 4 hjul når jeg går på litt skogsstier osv. da det er "lettere" å komme opp på bare 2 hjul enn det er på en 4hjuling. Men når du er vant til det, er det sjelden et problem. MERK at jeg har ikke prøvd 3hjuling med hardbag på selv, her er jeg litt mer skeptisk til stødigheten, da tyngdepunktet forandrer seg endel og vekten fra barnet spres over hjulene på andre måter. Men de fleste jeg vet om er veldig fornøyde med dette også. Har hatt en GT safari også, her er jeg mindre fornøyd med stabiliteten når guttungen ligger bakover i vogna. Den har jeg merket kan gi tendenser til å tippe bakover raskere, men det er nok mye fordi vogna i seg selv er så lett. Unngå å henge særlig bakpå den og gå ikke fra den særlig med ungen i....

Jeg anbefaler altså tfk på det varmeste av 3hjulinger, men legg merke til at handlekurven under er vanskelig å bruke når du har sportsdelen på vogna, og i motsetning til mistral og city cross, kan du ikke vende sportsdelen mot deg.

Skrevet

Maclaren,

drømmevogn å ha med på sydenturer og kjøpesenter. Ryggen kan legges nesten helt ned og den er lett å få med seg og legge sammen

og

Teutonia Mistral,

pga at styret lette kan vippes over, man kan se babyen og den blir relativt liten sammenlagt. Teutonia synes jeg også har bedre kvalitet enn feks Quinny.

Men liker også Bugaboo og Oth.

Skrevet

bugaboo cameleon og oth urban jungle... Den perfekte vognpark...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...