Gå til innhold

Åssen er vekta jenter?

Anbefalte innlegg

Alle her har jo bare gått ned eller lagt på seg litt!:) jeg har lagt på meg 12 kg, er i uke 24!!!! Spiser ikke usunt, vanlig mat! Spiser masse grønnsaker til middag, mye frukt istedet for godis etc. Alikevel raser jeg oppover!:) Spiser noe mere enn jeg gjorde før, men ikke veldig mye mere, kanskje 2 skiver mere i løpet av dagen. MEN, de jeg tror er grunnen til min vekt økning er at jeg har slitt med kraftig bekkenløsning siden uke 10, og beveger meg mye mye mindre enn jeg gjorde før. I tillegg sier min mor at hun også la på seg mye den første tiden i graviditeten uten at hun hadde endret kostholdet sitt. Kanksje det også er arvelig, at kroppen liksom takler alle hormonene med vektøkning??! Men, jeg føler meg fin, og er i god form!:)

Fortsetter under...

Jeg og fortviler litt, for jeg går nå opp ca 1 kg i uka, mens det "anbefalte" liksom er rundt 300 g. Føler heller ikke at jeg spiser så mye mer enn før, og spiser bare "ordentlig mat" og mye frukt (som jo har sukker...). Sikkert lavere aktivitetsnivå, men var da heller ikke SÅ aktiv før!

Men så SKAL nå liksom kroppen legge på seg litt ekstra nå da... *sukk*

Hei KarinB

Legger meg til deg jeg. Uke 23 og 10 gode kilo. Gikk opp 23 i forrige sv. skap, og alle ble borte igjen. Så ingen bekymringer. Sliter med BL jeg og, og sitter mye stille. Trøster meg med at de blir borte igjen etter fødselen og spiser med god samvittighet. Er ikke så stor i utgangspunktet heller, så jordmor mener det ikke gjør noe at jeg går opp så mye. Jeg ler og fleiper mye med det jeg da, og det gjør det lettere.

Ja här var det sannerligen många som gått ner.... får hoppas att det är en stor andel av oss som inte vågar skriva att man gått upp, annars är jag onormal :) hehe..

Är 21+2 idag, har lagt på mig 10 kilo sen jag blev gravid. Igår var jag på första grete roede kurs. Bara så det är KLART sagt, detta är INTE slanking. Snarare kontroll av att det jag stoppar i munnen är nyttigt både för mig och bebisen, och att jag får i mig mer mat i mindre portioner :)

Gick på GR i fjor och gick ner nästan 13 kilo, så det är "surt" att jag redan nu har lagt på mig 5-6-kanske 7 fett kilo redan. Vet precis vad som skylles det, allt för mycket gotteri och lite spising på dagen. Så nu ska det bli skönt att komma i rutiner igen. Blir så motivert av min kurs ledare, hon är kanon duktig :)

Så nu ser jag fram emot resten av perioden, tror inte den blir "så" tung som den ellers hade blitt om jag inte vart på kurs :)

Annonse

Jeg er 22+4 uker og har lagt på meg 9 kg.

Vet at jeg har spist altfor mye søtsaker, og aktivitetsnivået er jo ikke som før.

Har endelig funnet motivasjonen til å bli flinkere nå tror jeg.

La på meg 17 kg sist, vil ikke over det denne gangen heller.

Tok det forøvrig av i løpet av 3 mnder, så jeg stresser ikke så veldig med det.

21+1 i dag og ca 5 kg opp. Og de kom frem til uke 16... Etter det har jeg faktisk gått litt ned og så har det stabilisert seg. Kommer vel av at jeg lå på sofaen de første mnd og stappa mat i munnen fordi jeg var kvalm - teit at å spise er det eneste som hjelper ;)

Nå trener jeg 2-3 gr i uka og passer litt mer på hva jeg putter i munnen. Har IKKE tenkt til å legge på meg mer en 12 kg MAX denne gangen (de andre har det vært 22 og 17 kg opp).

Jeg kan nemlig ikke regne med at amming gjør susen for de resterende kiloene, det har det i hvert fall ikke gjort de andre to gangene. Tvert i mot så har gjerne gravid og ammeperioder inneholdt ekstra mye kos i form av kafebesøk med kakespising osv.

Nei, takke meg til sunn livsstil og sunt kosthold gjennom både graviditet og amming - ikke mer av den slags "kos" her i gården!

Oj, føler meg nesten som en blubbe her jeg. Gikk ned 7 kg på to uker de første månedene grunnet kvalme. Begynte ikke å legge på meg før jeg var nesten fem måneder på vei. Først da begynte magen så smått å titte frem også. De siste ukene har jeg imidlertid eksplodert. Mest magen, men også litt rompe og lår. Har lagt på med 7 kg fra det jeg veide da jeg ble gravid (først opp 3 kg, deretter ned 7 kg, så opp igjen). Er i uke 26 nå, så det er kanskje ikke så ille likevel? Prøver å spise variert, men tror kanskje at noen måltider er litt store. Er så sulten hele tiden. Prøver å ungå mye søtsaker, men blir litt smågodt innimellom. Bruks og potetgull og sånt spiser jeg ikke.

Men hva synes dere, er det å være 180 cm høy, veie 77 kg og være i 26 måneder mye?

Annonse

Jeg er også 180 høy, men veier 90 kg i uke 24. Har gått opp 7 kg siden jeg ble gravid. Og føler meg flott. Det å sammenligne vekt og vektøkning er egentlig nyttesløst siden utgangspunktet er så forskjellig. Om mann har vann i kroppen er også veldig individuelt. Noen går jo ned over 10 kilo en dag etter fødselen pga vann, andre ingenting.

At du har jevn vektøkning er vel viktigst og i andre trimester ligger det på 500 gr til 1 kg i uka. I siste trimester er det anbefalt å ikke gå opp over en 500 gr i uka. men det er jo også forskjellig.

Det står mange steder at det er lurt å spise jevnt for å unngå at barnet legger på seg for mye og blir veldig stor ved fødsel. Lite og litt oftere enn ellers er mottoet mitt ;)

det e rikke mye nei, jeg er 174 høy og veier nå 80 gode kg! 12 kg opp til nå. Jeg har en del vann i kroppen også, og så den hersens bekkenløsningen som gjør meg stillesittede. Jeg spiser lite godis, nærmest ingeting brus o.l. Drikker mye vann, men jeg er SULTEN! Spiser 2 skiver til frokost, så en 2 timer etterpå rolerdet i magen og jeg er svimmel av sult igjen. Da blir det 2 nye skiver, og så holder jeg det gåedes slik resten av dagen. Man må jo spise når man helt klart er SULTEN, ikke sant? Her en dag besvimte jeg mens jeg stod å smørte sklivene mine, så jeg går ikke d tilbake til det stadiet iegjn for å si det sånn!:) ekkelt!

Nei, regnet ikke meg at 77 kg var veldig mye, men føler liksom at jeg har eksplodert i det siste, og ble litt stresset for å få en megababy, he he. Skal prøve å spise oftere, men mindre måltider, samt orke å trene litt. Må bare få unna alt jeg har å gjøre i over hundre prosent jobb og deltidsstudier, puh.

Håper alle har hatt en fin påske!

Det aller viktigste er at man spiser sunt, balansert, nok og ofte nok. Og at man beveger seg i den grad man er i stand til dette. Gjoer man dette, saa er det ganske saa irrelevant hva som skjer med vekten. Alt fra aa gaa opp 20, ogsaa 30 kg kan vaere normalt, samtidig saa er det noen som tar av kilo i svangerskapet, selv om man ikke kaster opp eller spiser lite, det kan ogsaa for noen vaere normalt.

Det mest normale er uansett at det skjer noe annet enn det som vanligvis skjer, ogsaa med vekten, naar man er gravid.... =o)

Jeg er av den underlige kategorien som gaar ned, men jeg er overvektig fra foer. Dette er overvekt som har kommet grunnet manglende mosjon siste 10 aar (var en ordentlig treningsjente hele barndommen, ungdomstiden og tidlig voksentid) samt en del jobbstress i samme 10 aar. Har faatt en ordentlig kontorkropp kan man vel si.... =o) Men har trivdes med det ogsaa jeg, og jeg spiser nok sunnere enn de fleste sent innholdsmessig (og 5-7 ganger om dagen) saa selv om jeg er i overkant stor, saa er ikke alt usunne kilo.

Jeg gikk ned 8-10 kg forrige svangerskap, da var jeg ikke i trening. Denne gangen er jeg i trening (startet uke 13) og kommer nok til aa gaa ned enda mer enn sist, grunnet at jeg var ca 8 kg stoerre i utgangspunktet foer jeg ble gravid denne gangen i forhold til forrige gang. Men jeg spiser ofte, hver 3. time hele dagen, og naa har jeg ogsaa oekt matmengden siden jeg trener, merker ogsaa at jeg skeier litt ut, og likevel gaar jeg ned 1 kg i mnd, og det faar jeg tydeligvis ikke gjort noe med. Legen sier at akkurat for mitt tilfelle saa er dette aa anbefale og jeg faar bare godord. Men det er med et litt solid utgangspunkt altsaa.

Forrige gang gikk jeg opp 15 kg foerste aar etter foedsel (altsaa alt jeg hadde gaatt ned i svangerskapet + en del til) og det skal jeg proeve aa unngaa denne gangen.

Det aller viktigste er at man spiser sunt, nok og ofte nok som sagt, og koser seg inni mellom. Det aller beste er selvsagt aa vaere normalt slank/litt overvektig i utgangapunktet, gaa opp opp i svangerskapet og ned etterpaa, det er nok en indikasjon om at det meste er som det skal vaere. Men noen av oss faller utenfor denne kategorien og det faar vi forholde oss til som best vi kan. =o) Det gjoer i hvert fall jeg.

Man skal forresten vaere ganske stor i utgangspunktet foer det har noe for seg aa drive med vektkontroll i svangerskapet. Opp til i hvert fall 80 (kanskje 90 ogsaa) kg tror jeg man skal la de kilonene kom kommer, komme og ikke tenke paa det en gang...

Jeg gikk opp 35 kilo med førstemann... Hadde veldig lav startvekt, men uansett...35 kilo!!

Denne gangen er jeg kjemperedd for å gå opp like mye, da jeg jobbet hardt for å gå dem ned igjen etter første graviditeten.

Nå er jeg 23 uker på vei og har gått opp ca 8 kg... Jeg skjønner ikke noe da jeg spiser som vanlig og trener nesten hver dag (jeg kjøpte en trimsykkel og vekter for anledningen).

Er det ikke 8-12kg som er "normalt" å gå opp!?

Jeg har også gått opp ca 8 kg, m startvekt på 53 kg - 23 uker på vei nå. Synes det er litt mye, hadde håpet å ikke gå opp mer enn ca 12 totalt. Men det ser dårlig ut nå... Spiser nok mye mer enn før uten at jeg tenker så mye over det, for blir veldig fort sulten og vil jo ikke at babyen skal få for lite næring. Men det er litt for lett å unne seg litt ekstra nå, merker at jeg spiser mer godteri enn før dessverre... må prøve å skjerpe meg litt fremover på det usunne i alle fall :)

Nå er jeg i uke 24 å har gått opp 2 kg!! Har ikke skedd så mye her.... Men det kommer!!! Er 180 lang å veier snart 70 kg!! Så det er ikke mange som tror jeg er gravid!! Med første mann hadde jeg stor gravid mage vid denne tiden å gikk totalt opp 23 kg!! Tror ikke det blir like mye denne gang!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...