Gå til innhold

Norsk rettskriving! Er det noen lærere her eller andre som vet om dette faktisk er lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo og jeg har diskutert dette flere ganger, men vi blir altså ikke enige...

Han mener at man kan skrive ordene akkurat sånn som man uttaler dem, fordi det kom en ny regel for en stund siden som tillater dette. Eks:

"Jæi var hos fåreldra mine hær om dan å dær fikk jæi oransj tommatsuppe å de var gått får jæi hadde ikke spist no aant før på dan"

Huff og gru!

Dette kan vel ikke stemme?! Jeg vet jo at man har lov til å skrive på sin egen dialekt, og at enkelte ord har blitt "fornorsket", sånn som ORANSJ i stedet for ORANGE og BANNAN i stedet for BANAN dersom du sier bannan og ikke banan.

Men at rettskrivingsreglene har forsvunnet? Det har jeg vanskelig for å tro, men sambo er så inni granskauen sta og står på sitt og mener at vi har LOV til å skrive ordene akkurat sånn som vi uttaler dem!

Har vi det, damer??

Fortsetter under...

Skrevet

åhh dette vet jeg egntlig ikke, men da jeg gikk på ungdomsskolen for 15 år siden, så kom det en regel om at vi kunne skrive stiler på vår egen dialekt, men da måtte vi kun skrive dialekt... det gikk ikke ann å blande norsk rettskrivning og denne dialektskrifta. Jeg vet ikke om det er lov jeg... jeg ville fått frysninger om jeg fikk et offentlig brev tilsendt på dialekt i alle fall :-)

Skrevet

Det kommer nok litt an på hva mam mener med "lov". Blir ikke arrestert av å skrive som man vil eller snakker.

I skolen er det ikke tillatt, der forholder man seg til Språkrådets anbefalinger og ordbøker.

Et språk må ha noen retningslinjer for skriftlig uttrykk ifht kommunikasjon med andre språk, opplæring, kommunikasjon etc, men hvis samboeren din synes det er greitt å skrive som han vil, så han om det.

Skrevet

Nå vet jeg ikke med sikkerhet, men tror kanskje han forveksler litt med at man kan skrive fornorskning av engelske ord. Eks. caps = kæps, bacon = bæiken. Mener det var noe snakk om det for en tid tilbake, at slike ord skulle bli "lov" å skrive.

Skrevet

Nå tenkte jeg på å levere inn for eksempel en stil på ungdomsskolen, videregående eller høyere skoler jeg, da... Skrevet på samme måten som eksempelet mitt over... Jeg mener, man hadde vel fått feil på stort sett hvert eneste ord og laveste karakter hvis man hadde levert inne en sånn stil til norsklæreren i åttende klasse?!

Skrevet

Har jobbet som sensor i norsk skriftlig, og kan med sikkerhet si at han ikke kan skrive slik i skolen uten å få laveste karakter.

Privat kan han gjøre hva han vil.

Annonse

Skrevet

Tusen takk, saklig!!!

Det var det jeg også mente... ;)

At skal man skrive korrekt norsk, så kan man altså ikke skrive ordene akkurat sånn som man uttaler de.

Skrevet

Nei det er det som er "det nye" tror jeg... eller var det nye for mange år siden, men jeg vet ikke om den regelen gjelder lenger... det vet lærere... sorry :-)

Skrevet

Ja, det hadde en.... I skolesammeheng er det ikke lov å skrive slik som samboeren din sier. Det stemmer at enkelte ord nå er fornorsket. Eks: sjampanje, kæps, sørvis osv, men det foreligger ingen lov om at det han sa var lov.. Heldigvis, spør du meg!!! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...