Gå til innhold

Grand multipara - Veldig flergangsfødende - komplikasjoner?

Santi og gjengen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor for første vanlige svangerskapskontroll idag (14+2). Hun nevnte da at jeg nå kommer inn i kategorien Grand multipara, som står for noe sånt som Veldig flergangsfødende (venter femtemann), og i den forbindelse kunne det være ønskelig med tettere oppfølging enn ved "vanlig" flergangsfødende. Noen som vet grunnen til dette? Fikk ikke inntrykk av at det var veldig alvorlig, men at jeg godt kunne ha flere kontroller enn det som er anbefalt pr idag.

Noen som vet hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel mer påkjenning på livmor og på kroppen generelt for hvert sv.skap det tenkes på. Men en må ta med i betraktningen at de som får mange barn generelt i verden jo gjerne er slitne, fattige kvinner uten tilgang til prevensjon osv så statistikk på komplikasjoner ved Grand multipara svangerskap kommer jo gjerne da fra disse.

For oss i den vestlige verden med god helse, godt kosthold og god form generelt så er jo ikke 5-6 sv.skap eller fler noe problem.

Selv har jeg 8 barn og har aldri hatt noen slags komplikasjoner og heller aldri noen slags spesiell oppfølging i mine sv.skap. Har alltid vært i god form både under sv.skap og etter fødslene.

Skrevet

Har aldri hørt om dette. Har to enlinger og et tvillingpar, dette er 5. mann (4.sv.skap). Veldig plaga med bekkenløsn.smerter, andre smerter i magen, utslitt osv, men ikke fått tilbud om ekstra oppfølging (annet enn én gang ekstra da jeg ringte pga mye hodepine).

Skrevet

Fikk ikke intrykk av at det betydde så veldig mye, men jeg hadde aldri hørt utrykket før, så da ble jeg litt nyskjerrig.

Hvor langt er du på vei med din femtemann da, magj?

Skrevet

Idag har jeg 30 dager igjen. Altså 36 uker nå. Reiste faktisk på sjukehuset i natt med regelmessige og lange kynnere. Men det blei ikke rier, og var ikke moden på noen måte. Så er hjemme igjen nå, forts med mye kynnere. Fikk beskjed om at det kan skje når som helst, og sannsynligvis ganske fort, så det er bare å komme seg avgårde ved minste mistanke. Har også en times kjøring til sjukehuset, så det er jo et spenningsmoment. Jeg er iallefall klar som et egg!! Men det beste er jo om vi holder ut noen uker til... (har født 3 uker før med nr to og med tvill, og 10 dager før med førstemann. Alle fine og fullgåtte likevel)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...