Gå til innhold

noen som har lyst til og lese uante mengder skrevet om Erlend Loe? og lyst til og gi en littt forvirret dibber litt tilbakemeld (særemnet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

da ville jeg i hvert fall blitt fryktelig glad

Særemnet i Norsk våren 2008

Jeg har valgt Erlend Loes bøker i mitt særemne på grunn av hans evne til å beskrive samfunnet slik veldig mange mennesker opplever det. Han treffer spesielt ungdom med sin framstilling av livet som enkelt, og verden som ”ferdig”. Erlend Loe bruker mye humor og ironi i sine bøker mens han tar opp alvorlige temaer i dagens samfunn. Jeg føler meg ofte truffet av Erlend Loes personer i deres til dels dype tanker om livet og samfunnet og deres banale handlinger.

Jeg vil fordype meg i ”Doppler” der temaet er et opprør og en bønn om at vi må tenke selv. Det oppfordres til å slutte og alltid skulle være så ”flink”. Vi må slutte å ta dagens normer som god fisk. Videre ser jeg på oppfølgeren ”Volvo Lasvagnar”, der vi ser Dopplers utvikling. Erlend Loe tar her et opprør med den litterære flinkhet, han har kommet et skritt nærmere målet. I tillegg til dette har jeg lest omtrent samtlige av Loes romaner som er utgitt før 2006.

Min problemstilling er: ”Hvorfor melder Doppler seg ut av samfunnet?”

Den norske romanforfatteren Erlend Loe ble født i Trondheim 24. mai i 1969. Loe bor og arbeider i Oslo. I tillegg til å være romanforfatter er Erlend Loe oversetter og filmmanusforfatter. Tidligere har han jobbet på en psykiatrisk klinikk og vært freelancer i Screenwriters Oslo (et kontorfelleskap for manusforfattere). Erlend Loe leser inn sine egne bøker på lydbok. Dette er noe som gir lytteren et godt inntrykk av hva Erlend Loe selv mener er viktig i bøkene. Det er typisk for Erlend Loe og skrive om menn som faller utenfor samfunnet. Loes skriverstil er naivistisk.

Erlend Loe har skrevet en rekke romaner men blant hans mest kjente er Doppler, L, Naiv Super. og hans første bok Tatt av kvinnen

Priser Han har mottatt flere priser - Kulturdepartementets barnebokpris for Den store røde hunden i 1996, Cappelenprisen for Naiv. Super. i 1997, Kritikerprisen for Kurt, quo vadis i 1998, Bokhandlerprisen i 1999 og Trondheim Kommunes kulturpris 2002

Erlend Loe ga ut ”Doppler i 2004 igjennom Cappelen forlag. ”Doppler” var den første boken som har blitt gitt ut i to bokklubber samtidig. ”Doppler” var hovedbok i Boklubbens Nye Bøker og i Cappelen bokklubb. Denne romanen fikk veldig gode anmeldelser og ble raskt en stor suksess. Det er også gitt ut oppfølger, Volvo lastvagnar (denne boken kommer vi tilbake til siden).

Største delen av ”Doppler” foregår ute i skogen ikke så langt fra Oslo. I de syv månedene boken foregår får vi et innblikk i hvorfor Doppler har forlatt sin familie og flyttet ut i skogen og hvordan han prøver å få bo der i fred. Noe han til tross for en iherdig innsatts, ikke greier.

”Doppler” beskriver to miljøer, det ene er det samfunnet som Doppler alltid omtaler som ”flinkt”. Det er der alle de ”suksessfulle” menneskene er. De har i følge Doppler flinke hus, flinke biler, flink ektefelle, flinke jobber og flinke barn. Doppler bodde her før, men det var før faren hans døde og før Doppler falt av sykkelen. Da var han også flink. Nå bor han i skogen sammen en elg. For Doppler liker ikke mennesker. Her gjør han alt han kan for ikke å være flink, han gjør alt han kan for å bli kvitt flinkheten som ligger latent i han. Doppler prøver å formidle at skogen er et bra sted å være for der er det ikke mennesker. I skogen trenger man ikke være flik.

Bokas kapitler er delt inn i måneder, det er syv av dem, fra november til mai. Det er i denne perioden bokas handling foregår. Boka er skrevet retrospektivt. Doppler forteller oss historier som er skrekkeksempler på hva flinkhet kan få folk til og gjøre.

Boken begynner in medias res med at hovedpersonen tar en elg av dage. Denne elgen har en kalv som knytter seg til Doppler. Doppler bruker en hel dag på å jage vekk elgen, men gir til slutt opp og bruker han som hodepute i stedet. Det er dette som er innledningen til boken. Elgen blir kalt Bongo etter Dopplers far som døde før bokens begynelser. På tross av at han ikke het Bongo. Det er farens død og et lite fall på sykkelen som gjør at hovedpersonen flytter ut i skogen.

Store deler av bokens hoveddel bruker han til å bygge enn totempel til ære for sin far. Han møter en rekke utfordringer på veien, som da han møter sin gravide kone på butikken. Hun forteller at hun venter deres tredje barn. I tillegg sier hun at om ikke Doppler har flyttet hjem igjen til termin som er i mai så er det slutt. Dette er det første høydepunktet i teksten. Doppler merker at han ikke har noen planer om å dra ned til menneskene igjen til termin. Han kjenner heller at han har store planer om ikke å dra ned til de igjen. Dette er et frampek. Konens graviditet er også en rød tråd igjennom fortellingen.

En annen av Dopplers utfordringer er høyremannens trussel om at han skal melde fra til skogeieren om at Doppler bor der. Dette er også et frampek som forteller oss at Doppler kanskje ikke kommer til og bo på denne plassen i skogen så lenge. Høyremannen er en mann med navnet Bosse, men han blir alltid omtalt som høyremannen av Doppler. Når høyremannen kommer på besøk for andre gang skyter Doppler han i låret. Dette er etter min mening ett annet av romanens høydepunkter. Det ender med at høyremannen som på merkverdig vis ser opp til Doppler også flytter ut i skogen og begynner på enn totempel.

Boken har tre høydepunkter sånn jeg ser det. I tillegg til høyremannens litt brutale ankomst har vi det tredje høydepunktet når Doppler drar på tyveritokt til tyskerungen Düsseldorf som slår ned Doppler med en gigantisk Toblerone og binder han fast. Düsseldorf bygger en modellby av andre verdenskrig, en tro kopi av hvordan det så ut den dagen faren hans døde. Doppler og Düsseldorf blir venner og når modellbyen er ferdig kommer Düsseldorf ofte på skogsbesøk til Doppler.

Avslutningen begynner med at totempælen blir ferdig 17. mai. Da blir også hans sønn født og svogeren til Doppler kommer opp i skogen og skyter Doppler med en bedøvelsespil og frakter han med seg til sykehuset. Dette er vendepunktet i teksten. Doppler får møte sitt nyfødte barn, Bjørnstjerne. Navnet Bjørnstjernet er et symbol på konen til Dopplers behov for å være flink. Doppler binder så svogeren fast i vasken, ingen skal skyte han med bedøvelsespil ustraffet. Doppler og kona hans kommer til en slags forsoning med at Doppler og hans første sønn Gregus må ut i skogen: de er kallet. Boken slutter med ”To be continued” og ”(Inshallah)” som begge får vær sin dobbelside. Dette betyr at det kommer en oppfølger hvis gud lar det skje.

Det er også en del gjentagelser i boken. Doppler sier en rekke ganger at han ikke liker folk. Også nevner han flinkhet veldig ofte. Det er typisk for Erlend Loe og ha enkelte ting som han sier veldig mange ganger utover boken. Som i ”Fakta om Finland” der nevner han vann og at vann flyter veldig mange ganger. Det er en teori som går på at om en ting blir sakt mange nok ganger så oppfatter vi den som en sant og det er nok dette Erlend Loe prøver og få til.

Andreas Doppler var en pliktoppfyllende mann som hele livet har gjort det som forventes av han på best mulig måte. En dag knekker han sammen og rømmer fra det hele i søken om og finne ut hvem han selv er.

Bongo er det rene og uskyldige, han er det naturlige som aldri har glemt sine røtter. Han er symbolet på det ekte også i form av å være Doppler sin venn igjennom tykt og tynt, på tross av at doppler drepte hans mor.

Düseldorf er symbolet på ensomheten, han har aldri passet inn i samfunnet fordi han er tyskerunge. Han giftet seg med en kone som ville skjule hans opphav, på samme måte som moren hans ønsket. Når disse to var døde fikk Düseldorf endelig lov og utforske sitt opphav og være seg selv. Dette får godt fram hvordan mange skjuler deler av seg selv for og passe inn i samfunnet.

Høyeremannen er som mange av Loes karakterer en gjennomsnitts mann. Han har alltid gjort det riktige og blir usikker når han møter rebelske Doppler. Høyeremannen knekker sammen i sin usikkerhet og flytter ut til skogen ved siden av Doppler. Doppler har fått en usikker beundrer som hermer i håp om og være originalt flink.

Kona til Doppler og Datteren Nora er symboler på flinkehet og materialisme. De prøver hele tiden å fremstå som perfekte og ordentlige, men det om vi leter litt ser vi at de ikke er feilfrie de heller. Kona til Doppler lurer blant annet Doppler ved og ikke bruke prevensjon, slik at hun blir gravid med deres trede barn. Doppler tar med seg Gregus ut i skogen fordi han mener at Gregus er så liten at han enda kan reddes. Slik at han ikke blir slipper og bli så matrealistisk og flink. Det som er problemet er at Gregus allerede har blitt påvirket for mye. Han lærer seg blant annet og lese selv ved hjelp av aviser han finner ute i skogen.

”Doppler” er skrevet i personal synsvinkel, noe som gir oss god innblikk i hva Doppler ønsker og vil. uten denne synsvinkelen så hadde sannsynligvis ikke han fått fremstå som så smart og dyp, dette kommer tydelig fram i ”Volvo lastvagnar” som har en autoral synsvinkel. Vi ser tydelig at Dopplers karater ikke fremstår like bra når vi ser han i en annen synsvinkel. mange er til og med skuffet over Doppler i ”volvo lastvagnar” og det kanskje med rette.

Erlend Loe bruker ofte naive hovedpersoner til å formidle sitt budskap.

"Det er mulig at jeg skriver i en såkalt postmodernistisk stil, men det er ikke noe jeg tenker på. Jeg trenger heldigvis ikke å vite hva stilen min heter. Jeg bare skriver."

-- Erlend Loe i intervju med VG

Det er typisk for Erlend Loe og bruke gjentagelser i sine tekster. Disse gjentagelsene er ofte viktige symboler og understreker budskapet. Ting som gjentas ofte får vi føleslen av at er sanne. Etter å ha lest ”fakta om Finland” gikk jeg lenge rundt og forbant vann med flyt og at det var en negativ ting.

”….midt i all denne flinkheten har jeg vandret rundt i årevis. Jeg har våknet i den, sovet i den. Jeg har pustet flinkhet og gradvis mistet livet. Slik er det, ser jeg nå. Gud forby at mine barn blir like flinke som meg”. Her kommer det godt fram Dopplers synspunkt på ”flinkhet”. Han glemte og leve og hans ønske er nå og ikke være flink mer. Han sier til og med ”jeg har prestert for siste gang og jeg har vært flink for siste gang”. I denne romanen blir flinkhet symbolet på menneskenes hig etter det materialistiske. Vi skal ha alt og gjøre alt på den såkalt riktige måten, vi skal være best. Det triste med dette er at mange glemmer og leve, de bare eksisterer i kampen om og være best.

Det fantes et menneske som het Andreas Doppler, han oppdaget det vi kaller Doppler effekten. Som er effekten av at en lydbølge ser ut til å forandre seg etter avstanden til mottakeren. Noe som gjør for eksempel ultralyd mulig. Det er nok ikke tilfeldig at Erlend Loe har valgt dette navnet på sin hovedperson. Hovedpersonen Doppler ser ut til å forandre seg etter som hvor han står i samfunnet, men Doppler er Doppler uansett. Han er slik jeg tolker det bare misforstått. Jeg tror at Erlend Loe har valgt navnet Doppler for å understreke at vi ofte dømmer mennesker fordi de ikke følger strømmen.

Om ”Volvo lastvagnar”

I Volvo lastvagnar går Doppler videre inn i skogen og kommer til Sverige der han møtte Maj Britt og von Borring. Disse to gjør alt de kan for å plage hverandre og de bruker Doppler som en brikke i sitt spill. Maj Britt og von Borring blir etter hvert venner og de reiser alle sammen av gårde i Maj Britt sin Volvo. Det er i ”Volvo lastvagnar” det kommer fram at Doppler heter Andreas Doppler.

”Volvo lastvagnar” skildres også to forsjellige miljøer. Det en er der hvor Maj Britt og von Borring bor. Det er et sted langt inni i skogen et stykke utenfor hovedveien. Maj Britt og von Borring er naboer. Dette stedet er på mange måter stedet for de originale menneskene som gjør det de vil uten å tenke på hva folk måtte tro, mens byen som i ”Doppler” var et sted for de flinke. Som nå også fremstår som et sted for de orginale. For nesten alle karakterene vi møter i Volvo lastvagnar framstår som ”utskudd”.

Litt utventet begynner ikke boken med Doppler, den begynner med enn nittitoår dame som heter Maj Bitt. Også denne boken starter in medias res. Maj Britt har mistet retten til å ha undulat etter og ha kuttet av dem deler av nebbet. Hun savner undurlatene så mye at hun benytter dagene til å høre på musikk og røyke hasj. Maj Britt og hennes jevngamle nabo von Borring er ikke venner. Von Borring er en speider som sover ute og har ekstremt rare spisevaner, han er i tillegg veldig engasjert i fugler. Et godt stykke inn i boken dukker Doppler opp. Han kjemper tilsynelatende ikke lenger mot samfunnet. Han har blitt en tafatt og utslitt mann uten evne til og sloss for noe som helst. Andreas Doppler slik vi kjenner han fra boken ”Doppler” er ikke slik vi husker han og han blir raskt forlatt av sinne disipler, elgen Bongo og sønnen Gregus. Her er det et frampek i teksten som forteller at Doppler kommer til og flytte hjem til kone og barn om et halvt års tid. ”Doppler vet det naturligvis ikke ennå, men jeg (som skriver dette) vet det”

Bokens første høydepunkt er når Doppler legger en død trost på trappa til von Borring etter å ha blitt overtalt av Maj Britt. Doppler tror han har kommet seg ubemerket unna ved og hjemme seg bak trappen til von Borroing men det har han altså ikke. Siden von Borring er speider er han pliktig til å hjelpe Doppler om han vil ta i mot hjelpen hans. Doppler svarer ”jeg vet ikke hva jeg trenger men hjelp høres ut som en god begynelse”. Dette er et vendepunkt i teksten. Doppler slutter og røyke harsj og blir igjen bitt av flinkhetsbasillen. Det kommer helt naturlig for han, for det dette er det han kan. Tidligere i teksten sto det ”det er få ting som er så effektivt som gjennomtenkt barneoppdragelse” dette er et frampek som forteller oss at Doppler igjen kommer til å bli flink og dette vendepunktet understreker dette.

Fra nå av gjør Doppler alt han kan for og tilfredsstille von Borring, helt frem til Doppler møter Maj Britt. Dår disse møtes så oppstår en lojalitetskonflikt hos Doppler. Hva gjør han nå? Jo Doppler tar med Maj Britt til von Borring og en ny trio er skapt. De reiser av gårde i Maj Britts avdøde ektemanns gamle volvo lastvagnar, ikke ulikt slik som trioen i ”Doppler” dro av gårde inn i skogen. Von Borring skal se på fugler, Maj Britt skal oppsøke kjærligheten hun har til en ung afrikansk mann som hun møtte i hasjrus og Doppler skal, om vi tar Erlend Loes tidligere kommenter i betraktning, hjem til kone, barna og flinkeheten. Om vi slår sammen ”Doppler” og ”Volvo lastvagnar” så får vi en sirkelkomposisjon.

Erlend Loe bryter mange normer og regler med sin skriverstil i denne boken. For eksempel går han utallige ganger inn i teksten og sier sin mening eller like ofte mangel på mening ”jeg som skriver dette…”. Hans mål er og ikke tenke på samfunnets litterære normer, han ønsker og bli så revet med av det han skriver at han selv mister kontroll over teksten. Dette tar oss tilbake til flinkheten som Doppler sloss mot i romanen ”Doppler”, men i ”Volvo lastvagnar” er det kanskje mest den litterære flinkheten som blir belyst. I tillegg prøver Erlend Loe og være orginal med og konstant har fotnoter der han utdyper ting han har nevnt på forrige side. Dette skjer utallige ganger igjennom boken.

Denne romanen er egentlig todelt. Det ene delen er hva karakterene i boken gjør og den andre delen er det Erlend Loe bryter inn i teksten og forteller oss, med å bruke ”jeg som skriver dette…”. I denne delen tar Erlend Loe et oppgjør med alle som måtte mene noe om han eller hans forfatter skap. Erlend Loe går også imot janteloven ved og la sitt egent forfatter navn vinne en diskusjon mellom Maj Britt og Doppler om hvilket land som er best av Norge og Sverige når det gjelder litteratur: «Og så har vi Erlend Loe. Det er han som skriver dette. Uten han ville vi ikke eksistert. Det forandrer saken, sier Maj Britt.» Dette viser Loes evne til å la humor og overraskelser i teksten gå hånd i hånd.

Von Borring er symbolet på overmakten. Som en lærer er for en usikker lev eller en forelder er for et barn. Doppler stoler blindt på von Borring og lar von Borring forme han slik han selv ønsker. Von Borring greier og få Doppler på beina igjen med en del ufine metoder. Som for eksempel boksevann.

Maj Britt blir symbolet på frihet, hun gjør som hun vil uten å ta hensyn til hva folk måtte tro. Hun står for sine fikse ideer og kjører sitt eget løp. Slikt står det respekt av.

”Doppler” er skrevet i personal synsvinkel, noe som gir oss godt innblikk i hva Doppler ønsker og vil. uten denne synsvinkelen så hadde sannsynligvis ikke Doppler fått fremstå som så smart og dyp, dette kommer tydelig fram i ”Volvo lastvagnar” som har en autoral synsvinkel. Vi ser tydelig at Dopplers karater ikke fremstår like bra når vi ser han i en annen synsvinkel. Mange er til og med skuffet over Doppler i ”Volvo lastvagnar”.

Erlend Loe bruker ofte naive hovedpersoner til å formidle sitt budskap.

På bakgrunn av denne analysen har jeg kommet fram til at Doppler flytter ut i skogen fordi han ikke lenger orker å være flink. Han har et behov for og finne ut hvem han selv er uten og trenge og bekymre seg for hva samfunnets normer sier at han skal være. Vi lever i en ekstremt matrealistisk verden, der det ikke er store åpninger for å være annerledes. Alle higer etter idealet om å være gift ha to barn, hund, stasjonsvogn, hus og godt betalte jobber og aller helst en hytte eller to. Det sier seg selv at dette ikke passer for alle, spesielt ikke i en et samfunn med så mye psykologisk presentasjonspress som vi har her. Doppler er rett og slett ensom på tross av at han har ”alt”. Ensomhet kommer ofte ikke bare av mangel på mennesker og omgi seg med, men oftere av å ikke være tilfreds med seg selv og de valgene man har tatt. Jeg tror det er derfor Doppler trenger mye på å være alene og gjøre ingen ting, for på den måten finne ut av hva han ikke liker med seg selv.

Han trenger og leve litt, prøve forsjellige ting og bryte noen grenser og være litt ”vil og gal”. En del av problemet er at han helt fra han var liten har blitt ”programmert” igjennom gjennomtenkt barneoppdragelse til å alltid gjøre det som forventes av han. Da er det ikke bare å gjøre om på dette. Det kreves innsatts og styrke. Doppler legger stor vekt på at han ikke liker folk, men jeg tror ikke det er enkelt individet han misliker men flokken av mennesker som går i samme retting uten å tenke igjennom hvorfor de gjør dette. Han er nemlig for og tenke selv, stå opp for seg selv og tørre og gjøre det man selv ønsker og har behov for, men kanskje mest av alt trenger Doppler og føle at han trengs. Han trenkte ikke faren sin, han kjente han ikke en gang. De levde bare side om side og jeg tror det er dette som gjorde at han knakk. Han innså at om han forsvant så ville det heller ikke være noen som kjente han ordenlig. Å som så mange mennesker reagerer med når de innser at de ikke trengs så drar de. Som i dette tilfellet er ut i skogen i håp om å bli en del av noe stort som i dette tilfellet er naturens kretsløp.

Fortsetter under...

Skrevet

Hei. Skal prøve å få tid til å lese dette litt seinere ikveld hvis jeg får ro i huset:-) Hvis du minner meg på det og holder tråden oppe:-) Men lover intet..

Skrevet

takk :-) vi har 6 timers skrive dag i morgen hvor vi skal vise hva vi kan, og jeg er ikke helt sikker på om jeg kan så mye... hehe

Skrevet

Vet du jeg synes du har fått med deg det aller viktigste. Volvo lastvagner har jeg ikke lest (men fikk ny lyst nå ;o) )

Har en merknad bare, det er kanskje flisespikkeri men noe jeg tenkte på da jeg leste det du skrev.

Sitat; "Største delen av ”Doppler” foregår ute i skogen ikke så langt fra Oslo. I de syv månedene boken foregår får vi et innblikk i hvorfor Doppler har forlatt sin familie og flyttet ut i skogen og hvordan han prøver å få bo der i fred. Noe han til tross for en iherdig innsatts, ikke greier."

Han har jo egentlig ikke forlatt familien i den forstand, men han har forlatt miljøet og den "flinke" verlden de vil fortsette å være en del av.

Eller tenker jeg feil?

Erlend Loe er forøvrig en av favoritt forfatterne mine ;o))

Skrevet

har ikke noe med det du spør om å gjøre, men hva slags skole går du på?

Skrevet

godt poeng cat! :-) du har helt fulstendig rett.

jeg digger Erlend Loe selv :-)

Annonse

Skrevet

jeg går på så mye, men dette er en innlevering til norsken på vg voksenopplæring.

har matte og norsk på vg

engelsk og norsk hjelpefag på barneskolenivå.(grunnet dysleksi og en veldig mangelfull opplæring som barn)

også går jeg bedøk på BI.

så jeg gjør alt på en gang.. hehe

Skrevet

jepp. men jeg greier og være her inne gangske mye forde *rødme* heheh

Skrevet

Respons på del 1, om Doppler:

Avsnitt for avsnitt er rettinger på og / å-feil og annet småplukk:

- " I de syv månedene som boka foregår.." Dette bør du skrive om. For eksempel " Over de syv månedene som bokas handling strekker seg.."

-Du bruker boken / boka om hverandre, bestem deg for kjønn og hold deg til det.

- "..kommer til Å bo"

- begynnelse, ikke begynnelser

-en totempæl, ikke enn totempæl

-"..får HVER sin"

-"Det er typisk for Loe Å ha..enkelte"

-Sagt, ikke sakt.

-Doppler, ikke doppler.

-"Da (ikke når) disse to var døde"

-"Dusseldorf med to s.

-"..endelig lov til Å utforske"

-"-. får Å passe inn i samfunnet"

-gjennomsnittsmann (ett ord)

-"..hermer i håp om Å være originalt flink"

-"..dersom vi leter litt" ( ikke det som vi )

-"kona lurer Dopple ved Å ikke bruke prevensjon"

-tredje barn, ikke trede

-"..slik at han kan reddes, slik at han ikke slipper." ( tung setningsstruktur, skriv om)

-"lærer seg blant annet Å lese.."

-Doppleres karakter ( skrivefeil karakter)

- Mange er til og med .. (glemt stor M)

-Volvo lastvagner (glemt stor V)

-".. typisk for Erlend Loe Å bruke.."

-"..mange glemmer Å leve, de bare eksisterer i kampen om Å være best"

Sånn, det var litt småplukk.

Metatekst:

-God og hensiktsmessig avsnittsinndeling, hva med å bruke noen mellomtitler? Det gir leseren bedre oversikt, og du kan lage en ryddigere innholdsfortegnelse.

Del avsnittstiler inn i handlingsreferater, symbolikk og andre virkemidler, etc.

-Flytende språk er bra, lett å lese.

-Du har en god analyse på plass og dekkende innhold. Lag en konklusjon som binder opp igjen til innledningea og "svarer" på problemstillingen.

-I innledningen ssnakker du om samfunnet som "ferdig", og "opprør mot litterær flinkhet". Dett må du utdype og forklare hva du mener med, ellers ser det lett plagiert ut.

Skal ta for meg siste del om Volvo lastvagnar etc. om jeg rekker det i løpet av kvelden. Har en vrælebaby i huset i dag:-)

Bra jobba, dette bør gå rett vei!

Annonse

Skrevet

tusen takk :-) jeg hadde masse små overskrifter med det fikk jeg ikke lov til og ha av læreren. så derfor det er litt tungt og vite hvor man er i annalysen. jeg er litt usikker på om jeg kan ha den lille overskriftene som dele Volvo lastvagnar inn for seg.. hm.

gleder meg til og bli ferdig med den og se hva jeg får. jeg skal rette opp feilennene nå. tusen takk saklig :-)

Skrevet

Hvm er det som skal rette oppgaven, læreren din eller en ekstern sensor?

Hvilket klassetrinn? 3 vgs?

Skrevet

læreren tror jeg. det er voksenopplæring. med 5/7 regelen så det er all norsken på en gang. blir vel som påbygnings norsk tror jeg.

takk igjen

Skrevet

Ok - har retta del 2 også, tråden ligger litt lenger ned her.

Skrevet

takk :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...