Gjest -lilly- Skrevet 11. februar 2008 #1 Skrevet 11. februar 2008 Noen her inne som har barn med autistiske trekk?
Sentralstøvsugeren Skrevet 11. februar 2008 #2 Skrevet 11. februar 2008 Har ikke selv, men har jobbet med noen Aspergerbarn....
nickoline og supermann Skrevet 11. februar 2008 #3 Skrevet 11. februar 2008 Nei, det har jeg ikke. Men jeg lurer på hva du mener med autistiske trekk. Det kan være så mangt. Utseendemessig kan du sjelden se det og merke det før de er ganske store... de mener nå de kan se det ved 3 årsalder, men da skal det nok være funksjonshemming av større eller alvorlig grad....
Gjest -lilly- Skrevet 11. februar 2008 #4 Skrevet 11. februar 2008 Er det grunn til bekymring når gutten min på 3 år har disse trekkene: -prater ikke (sier ord men ingen setninger) -leker alltid alene, sjelden sammen med de andre barna i bhg -veldig interessert i tall -stiller opp ting i rekker, etter størrelse eller farge eller er det bare jeg som overreagerer? Han er ellers veldig sosial, liker mennesker. Er en glad gutt og har god kontakt med oss nærmeste....
Sentralstøvsugeren Skrevet 11. februar 2008 #5 Skrevet 11. februar 2008 Ville ikke øyeblikkelig tenkt at han var det.....siden du sier at han er glad i mennesker og sosial. Det at han har "sære" interesser kan jo være et tegn, men det kan jo være helt normalt og....... Er han akkurat fylt tre? Kan det være at han bare trenger litt tid til å bli kjent?
Gjest -lilly- Skrevet 11. februar 2008 #6 Skrevet 11. februar 2008 Han er 3 år og 3 mnd. Han har vært veldig treg i utviklingen (født prematur), så det kan godt være at han bare trenger tid. Han har kommet seg veldig med språket de siste måndene, har kontakt med PPT (det var hun som bekreftet at han kunne ha autistiske trekk da jeg spurte henne, men at det ikke var grunn til bekymring av den grunn). Egentlig så har han jo mange trekk som sier at han absolutt ikke er autist, men blir litt bekymret alikevel.
Sjokoladekaka Skrevet 11. februar 2008 #7 Skrevet 11. februar 2008 veit om ein som fekk diagnosen Aspergers først når han var ca 11-12. Det gjekk meir på at han ikkje heilt klarte å tolke ansiktsuttrykk og slikt (som f eks ironi osv). Dette er ein gut som er veldig sosial, lett for å prate osv:) Aspergers er meir ein slags "autist light" og finns i mange grader:) Men det er ikkje sikkert din er autist fordiom:)
Sentralstøvsugeren Skrevet 11. februar 2008 #8 Skrevet 11. februar 2008 Ja, jeg skjønner godt at du blir bekymret - spesielt når en fagperson gir det sånn et svar. Synes kanskje det er rart at denne personen fra PPT, ville uttale seg på et sånt tynt grunnlag......uten å ha møtt barnet eller noe.... Det er normalt at barn leker side om side til de er rundt tre. Han er med andre ord innenfor "normalen" der....I tillegg er han som du sier prematur....og kan "henge" litt etter sånn sett..... De barna jeg har jobbet med har hatt Aspergers syndrom,, noe de fleste kaller "Autisme light". Det som har kjennetegnet disse barna har vært at de ikke klarer å forholde seg til andre mennesker sosialt slik som andre. De har hatt forskjellige "særinteresser" som har vært altoppslukende for noen av dem. En var bla veldig opptatt av døden - en av fødselsdatoer, og en av litteratur. Når jeg snakket med disse barna, fikk jeg så og si aldri øyekontakt med dem - har du det med din sønn?
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 11. februar 2008 #9 Skrevet 11. februar 2008 Sønnen min er også 3 år og sier ord men setter ikke særlig sammen til setninger da. Men sønnen min er veldig sosial også når det gjelder andre barn og leker seg på lik linje med andre barn. Jeg tror bare at barn er forskjellige jeg, og noen snakker senere enn andre og er flinkere til noe enn noe annet.
Gjest -lilly- Skrevet 11. februar 2008 #10 Skrevet 11. februar 2008 Hun fra PPT har møtt sønnen min flere ganger, så hun "kjenner" jo til hvordan han er. Og hun har også observert han i barnehagen. Men hun sa ikke at han hadde autisme, men at han kunne ha autistiske trekk. Men at det var veldig vanlig, uten at barna hadde noe diagnose. Jeg har veldig god øyenkontakt med sønnen min, så ut fra det du forteller så blir jeg mer rolig. Han er ikke fraværende heller slik jeg har sett andre barn med asbergers og autisme kan være.
Sentralstøvsugeren Skrevet 11. februar 2008 #11 Skrevet 11. februar 2008 Det var godt å høre! Nå er jeg ingen spesialpedagog - men øyekontakt er et godt tegn.... Er dere under utredning siden dere har vært under oppfølging av PPT?
Gjest -lilly- Skrevet 11. februar 2008 #12 Skrevet 11. februar 2008 Syns det er bra å høre om andre som også har barn som ikke prater. Føler jeg er alene i hele verden med gutten min på 3 år som ikke sier stort. Jeg får bare slå meg til ro med at barn ikke er like, og at sønnen min bare trenger litt ekstra tid =)
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 11. februar 2008 #13 Skrevet 11. februar 2008 Guttene våre er nok heldt normale. Barn er ulike. Jeg har tenkt mye på det med språket til gutten min jeg også men det har kommet seg masse nå etter jul.
Joikaboll@ Skrevet 11. februar 2008 #14 Skrevet 11. februar 2008 Jeg har en sønn på 3 år og 4 mnd som har diagnose barneautisme. Siden PPS har svart som dem gjorde på spørsmålet ditt og du selv sitter med frykten for mulig autistiske trekk, kom dere videre og få en oppfølging/utredning. Det er viktig å evt. komme i gang med trening tidlig.
Gjest -lilly- Skrevet 11. februar 2008 #15 Skrevet 11. februar 2008 Ja vi begynte da han fylte 3 år. Føler å ha fått veldig god hjelp av PPT. Og han får ekstra språk-timer i barnehagen også. Har vært til hørselstest og fysioterapeut for å utelukke at noe kan være galt, men alt ser fint ut. Får bare krysse fingrene og satse på at han er "normal" innen kort tid =) Tusen takk for hjelp og oppmuntring, sentralstøvsugeren og dere andre
Gjest -lilly- Skrevet 11. februar 2008 #16 Skrevet 11. februar 2008 Du har ikke sjekket hørselen eller vært i kontakt med PPT? Ja guttene er nok helt normale Har selv merket at det har kommet flere ord etter jul, så de er nok på god vei til å få språk som er på lik linje med de jevnaldrene.
Gjest -lilly- Skrevet 11. februar 2008 #17 Skrevet 11. februar 2008 Kan jeg spørre hvilke trekk sønne din har? Vokser han av seg barneautismen? Skal snakke med dem på PPT på neste møte og høre hva de mener.
Sentralstøvsugeren Skrevet 11. februar 2008 #18 Skrevet 11. februar 2008 Bare hyggelig! Hold oss orientert etterhvert da!
Joikaboll@ Skrevet 11. februar 2008 #19 Skrevet 11. februar 2008 Han har samtilige trekk som kjennertegner autisme. Barneautisme er den "hardeste" diagnosen innenfor autismespekteret. Han vil aldri vokse det av seg nei. Vi startet intensiv trening alt fra spedbarnsalder og trener mange timer hver dag. Det vi ikke klarer å lære/trene han til før puberteten, vil han mest sannsynlig aldri mestre. Snakk med PPT og forlang oppfølging, for å fa avkreftet evt bekreftet. Det er som sagt meget viktig å komme tidlig i gang med trening om det er noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå