Gå til innhold

Må samboeren min sykemelde seg etter mitt planlate ks?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har hatt 3 snitt og ingen av gangene har min mann vært sykemeldt. Jeg har aldri hørt om at dette er et alternativ heller, du kan jo løfte babyen og noe mer trenger du ikke gjøre de første ukene. Det er tyngre arbeid man ikke skal gjøre (husarbeid ol). Men mannen min har hatt ferie til gode alle gangene slik at han har vært hjemme med meg og det har vært stor hjelp. Det er vanskelig å reise seg og snu seg i sengen ol den første tiden. Men etter en liten uke har jeg vært i stand til å klare meg helt selv.

Lykke til!

jeg hadde p.ks på sommeren og vi løste d slik at far tok 2 ukers perm i forbindelse m fødsel også tok han ut 2 uker ferie etter det! Da var han hjemme med oss i 4 uker og der var deilig.... Hadde sikkert gått bra hvis han hadde vært hjemme i bare 2 uker også. Jeg tror ikke far kan bli sykemeldt pga ks.... Tenkte tanken vi også...

Far har ingen selvstendig rett på sykemelding etter et ks. Hvis den nyfødte er syk og må ligge lenge på sykehus kan far få pleiepenger (i tillegg til mor) og hvis mor er syk og ikke kan ta seg av den nyfødte kan far få sykemelding. Men ift større barn kan/skal ikke far sykemeldes sånn uten videre. Alle rettigheter far har etter en fødsel går på den nyfødte.

=)

Nå skal jeg ha mitt tredje keisersnitt om 2 uker. Min mann har aldri vært hjemme mer enn dagen jeg har fått barna!! Vi har aldri diskutert om han skal være hjemme eller ikke noen uker etterpå. Jeg har klart meg fint jeg, tar bare alt litt med ro, så hjelper han til med litt hus og klesvask de første 2-3 ukene.

Annonse

ok, fint, da er det avklart. var litt bekymret for dette i og med at sambo skal starte i ny jobb, og da slipper å sykemelde seg med en gang( så fremt ikke noe uforutsett skjer da..)

takk for svar. lykke til til dere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...