Gå til innhold

Noen som vet litt om Pinsevenner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan de lever? Tenker da på, går de i kirken? Hva tenker de om alkohol, røyk? Hva er forskjellen på en vanlig kristen og en pinsevenn?

Fortsetter under...

Skrevet

De har sin egen kirke...eller menighet om du vil....alkohol,røyk,sex før ekteskapet,homofil,barnedåp o.l er fysj og fy...de syns å tale i tunger er ganske så kult også...generelt ålreite folk,til tross for gammeldagse holdninger...tv-pastoren på tv2 er pinsevenn:)))

Skrevet

Er ikke så stor forskjell på dem egentlig...svinger litt mer på møtene til pinsevenner...statskirken er jo jo ganske traust og kjedelig...

Skrevet

Dette er kanskje et litt rart spørsmål, men tror du noen Pinsevenner likevel nyter alkohol? Eller er man rett og slett ikke Pinsevenn da?

Skrevet

Alkohol er da ikke synd!!!!!

Svigerfar er skikkelig baptist og han tar seg gjerne en øl eller tre!

Baptister er forøvrig ganske like pinsevenner...pinsevenner har som sagt litt oftere tungetale enn vanlig statskirke...

Annonse

Gjest sug lut satan i toern
Skrevet

De drikker nok, ja, men prøver å fortrenge det. De puler før ekteskapet også, Frøken Bibelstripp er antakelig pinsevenn. Så får de kvaler og prøver å la være og så puler de på igjen - og sånn går nu dagan.

Skrevet

De fleste gifter seg også i 18-19 års alder etter å ha kjent hverandre et par mnd(eller var det uker?)Veldig mange er også født et par mnd for tidlig...vel og merke med en overraskende høy fødselsvekt...

Skrevet

Kjenner pinsevenner som drikker alkohol, tar seg en røyk. Tom slenger ut av seg ufine tirader... Kirka er ikke noe ålreit sted, kun for giftemål og begravelser... Forstå det den som kan. Men de jeg kjenner er nok ikke av de mest ekstreme pinsevennene da.

Ikke for det, en annen jeg kjenner, hverken røyker eller drikker. Men han er skilt og gift igjen...

De er bare mennesker de også...

Skrevet

Jeg kjenner en god del som er pinsevenner - er faktisk flere enn man tror. Er vel den raskest voksende meningheten på landsbasis - mulig det var verdensbasis og, husker ikke.

Selve bevegelsen oppstod en gang på 1900-tallet vet jeg, i USA (utifra da baptist og metodist kirken, derme finner man ganske mye likt....)

Er egentlig ikke så veldig kirkesamfunn, men en bevegelse. Er foreksempel ikke nødvendigvis slik at "for å gå i denne kirken, må du være en pinsevenn" - vet ikk hlet hvordan jeg kan si det. Men det fins jo utallig forskjellig pinsemenigheter - og de slår seg mer sammen på en måten. De tolker også bibelen på en svært fundamentalistisk måte - det betyr at de bare ser teksten som den står, og ikke setter det i et historisk-kristisk perspektiv overhodet.

De er som sagt evangelister (se dokumentaren Jesus Camp, hvis du er interessert - flust av pinsevenner, hehe). Sentralt er da grunnsanghetene som du finner i den apostoliske trosbekjennelsen. De mener jo også at man må døpes (og at alle kan det) for å oplleve personlig frelse. Det skjer jo da gjennom noe de kaller omvendelsen, altså hvor de på sett og vis innser det. De fører da til at man lar seg døpe i vann (som baptistene skjer da dette under full nedykking og IKKE barndåp!) som da er etterfulgt av åndsdåp (man får et personlig forhold til den hellige ånd og hans kraft...) Når man er åndsdøpt, får man som regel flere "nådegaver". Dermed er det mange som taler i tunger - eller de kan f.eks tolke det som folk sies i tunger, de kan helbrede mennesker osv (mener at man kan helbrede flere syke mennesker gjennom da bønn....

Alkohol og røyk og sånt kjenner jeg ikke så mye til - men de fleste kristne er litt motstandere til dette. De pinsevennene jeg kjenner, verken drikker eller røyker, så ligger kanskje noe i det.

Skrevet

bestevenninna mi er faktisk pinsevenn. De har bla voksendåp for at man skal kunne velge det selv. Hun har vokst opp med det. GIkk tidligere i menigheten, koret osv, men etter at hun ble voksen har hun omtrent ikke vært i Filadelfia (menigheten). HUn er alenemor, fikk barn da hun var 19 (ikke sammen fyren med eller gift), vært med meg på utallige fyllekuler, røyker som en svamp :) Eneste er at hun banner meget sjelden, hehe! Hun tror på Gud, ferdig med det. Er selv ateist, men lar ikke dette være noe problem mellom oss, har vært bestiser i 13 år nå :)

Skrevet

Er det noen sammenheng mellom pinsevenner og Levende Ord?

Annonse

Skrevet

Det er en veldig stor sammenheng! :) Jeg er pinsevenn og det er artig å se hva dere andre tenke om det. Flere på slutten her ser jeg er ganske informert, men dere i starten får oss til å høres ut som en sekt.

Kan si for meg selv, jeg er voksendøpt. Hadde sex og var samboer før giftermål. Men har da møtt fordommer rundt det. Jeg er ganske liberal. Men jeg går på møter når jeg føler for det, 5-6 ganger i året tenker jeg. Jeg kan ta meg en fest. Føler meg egentlig som alle andre, bare at jeg tror sterkt på Gud.

Skrevet

Er det mulig å tro sterkt på Gud, anonym?

Jeg trodde det dreide seg om tro eller ikke tro. Tro uten tvil er jeg skeptisk til.

Skrevet

Det jeg mente var at jeg er sterk i troen!

Skrevet

De er helt vanlig kristne, men har sin egen "kirke". som regel helt normale tollerante personer.

De har også sin egen voksen dåp. De døper ikke barna....

Skrevet

Hva med levende ord? Døper de barn? For det virker nesten som det bare er "kirke-kristne" som døper barna sine for tiden. Er det kanskje bare kirken som har dåp for barn? Kan veldig lite om forskjellige religioner osv, derfor jeg spør.

Skrevet

Jeg mener at Levende Ord bare er en frimenighet - altså, ikke statskirke da - uavhengig kirke.... De har voksendåp de og, såvidt meg bekjent....

Skrevet

Pinsevenner er helt vanlige folk og vanlige kristne. Kjenner flere. Alle er helt topp folk. Pinsevenn kommer fra ordet pinse. I pinsen, som er 50 dager etter påske, ble den hellige ånd gitt til menigheten. Derfor vektlegger pinsevennene den hellige ånd i forkynnelsen sin. Det medfører manifestasjoner som tungetale, åpenbaringer og helbredelser. Men pinsevennene er ikke de eneste kristne som vektlegger dette.

Pinsebeveglesen vokser hurtig i store deler av verden, spesielt i sør- Amerika.

Jeg tror bevegelsen har appell fordi mennesker vil ha åndelige erfaring, ikke bare tørre dogmer om troen.

Skrevet

Hvordan "de" lever, Hva de "tenker"..

De er forskjellige mennesker med forskjellige meninger og de lever på forskjellige måter.

Alle kristne menigheter tror på Jesus Kristus som vår frelser.

Hvorfor er det ingen som snakker om hva de enes om fremfor hva som skiller.

Skrevet

Jeg er pinsevenn siden jeg er medlem i en pinsemenighet- men det viktigste er jo ikke om man er pinsevenn, påskevenn, julevenn eller hva slags venn det er- bare man er Jesus-venn!!

Skrevet

Klart det handler om at man deler den samme troen og slikt noe - men forskjellene har til tider noe å si. Ville f.eks ikke direkte kalt meg på lik lengde med en mormoner som vil si at han er "Jesus-venn" - ville da så absolutt vært uenig. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...