Gå til innhold

Så lei tette melkeganger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

1-2 ganger pr. uke de siste 6 ukene har jeg fått tette melkeganger i høyre bryst.

Før det har jeg hatt det samme, samt brystbetennelse og brystabcess i venstre bryst.

Når jeg får tette melkeganger er det et felt av brystet som blir hardt, hvis man tenker på hele brystet som en "kake" - er det et nokså stort felt som et kakestykke som blir hardt. Det er ikke samme felt som blir rammet.

For meg ser det ut til å fungere best å bli kvitt det på natten når jeg har mest melk, da masserer jeg mens gutten min suger.

Er bare så lei av de tette melkegangene! Noen andre som har hatt det sånn og blitt kvitt det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fant nettopp en artikkel på ammehjelpen som kanskje kan hjelpe meg:

"Hvit prikk på brystknoppen/melkeblemme

Gjentatte tilfeller av tilstoppede melkeganger og/eller tette melkeutførselsganger (hvit prikk på brystknoppen) kan skyldes at melkefett avleires i melkegangene og dermed tetter disse. Man tror dette skjer fordi noe av fettet utskilles fra melken mens den fortsatt er i brystet. "'

Jeg har jo en slik liten hvit prikk på brysvorten!

Så nå skal jeg prøve rådet i artikkelen, ta Lecitin mer aktivt (har bare tatt det litt haldhjertet innimellom) samt prøve å løse opp den hvite prikken. Har nettopp tatt olivenolje på et ammeinnlegg og om en times tid skal jeg prøve å klemme ut den hvite prikken.

Skrevet

Ja eg hadde og støtt og stadig tette mjelkeganger,eg vart ikkje kvitt det,men eg og tok å klemte ut dette fettet,eg fekk tilslutt små hol på sida av brystvorta etter det hadde vært så veldig tett, der eg måtte klemme ut litt kvar dag av det fettet som avleira seg.Det hjalp jo,og skal sei det var masse første gangen eg fekk ut!!Ligna meir på lange hudormer som kom ut frå mjelkegangen.Lykke til!!Og tok sjølvsagt heile tida Lecitin,max dose.

Skrevet

Jeg fikk tette melkeganger /brystbet hver uke fram til babyen var litt over 3 måneder. Siste gang fikk jeg antibiotika og jeg har ikke hatt det siden. Hadde noen antydning til tette melkeganger rundt jul i forb. med sykdom, men det gikk over. Lekker du veldig mye? Ikke gå med våte ammeinnlegg. Jeg lekkte mye og begynte å passe bedre på at ammeinnlegg var alltid tørre (de ble fort våte), så det er dyrt med ammeinnlegg her med alt for å unngå brystbettenlse....Det kan bare være tilfeldig at jeg sluttet å få de, men det er det jeg gjorde. Lykke til, jeg vet det er kjempeslitsomt...

Skrevet

Jeg lekker nesten ingenting.

Prøvde, uten hell, å klemme på to gul/hvite prikker på brystvorten i går uten hell. Men nå skal jeg begynne å svelge de digre Lecitin kapslene morgen og kveld.

Skrevet

Jeg har også vært veldig plaget av tette melkeganger, men det ble mye bedre da jeg begynte med Lecitin. Anbefaler det på det sterkeste.

Det er også viktig at du har en god BH som ikke klemmer noen steder, og at du ikke fryser. Ullinnlegg utenpå papirinnlegg er lurt. Det er også viktig å ikke fryse på hender og armer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...