Gå til innhold

Oppussing...og farlige gasser?!

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Vi holder på å pusse opp i huset og med en samboer som snekker, så blir det som regel han som snekkrer og jeg som maler. Men hva nå?? Mange sier at oljemaling skal en være forsiktig med når en er gravid på grunn av gasser, men at akryl maling ikke er skadelig.. Jeg er jo redd at akrylmaling også gasser, men at de bare ikke lukter så sterkt...

Hva sier dere??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136810964-oppussingog-farlige-gasser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det samme dilemmaet her forleden, rom skal ordnes og males før den lille kommer til verden. Jeg spurte svogeren min som er maler av yrke og sa at akrylmaling var tingen å bruke Han sa og i samme slengen at oljemaling kom til å bli tatt vekk fra markedet slik etterhvert, da det ikke var et særlig bra produkt med tanke på helse og miljø. Så jeg gikk for akrylmaling.

Oljemaling er nok mye verre enn akrylmaling, men jeg ville nok holdt meg unna begge deler. Ihvertfall er det det min gynekolog sier, og hun er ikke av den hysteriske sorten.

Om du "må" male, ville jeg sørget for god lufting med vinduer eller dør åpen og så ville jeg ha investert i en maske med ordentlig filter i.

I følge lederen av en av Flugger malebutikkene, sykemelder de alle sine gravide ansatte umiddelbart fordi de er bekymret for at noe skal påvirke forsteret.

Bedre å være på den trygge siden - jeg er sikker på at snekkermannen også maler et strøk eller to for den lille :o)

Hilsen en som har drevet med oppussing i heimen sammenhengende i 18 mnd - både i dette og det forrige svangerskapet...

Man vet litt om hva slags skader voksne kan få, og derfor råder de gravide til å være føre var og unngå løsemidler. Løsemidler fordamper når malingen tørker og det er denne dampen som kan være skadelig. stoffene kommer inn i kroppen når man puster, men det kommer også inn igjenom huden. Gravide bør vente ca 1 dag før de går inn i et rom som er malt med oljebasert maling. i tillegg til oljebasert maling, bør man unngå white sprit og lynol, samt bensin brukt av annet enn drivstoff. Vannbasert maling, som inneholder små mengder av løsemidler i så små doser, antas og ikke være farlig. er man usikker kan man ringe giftinformasjonen og spørre. Man kan også spørre etter et datablad på de produkter som man velger.

Lykke til ;)

Annonse

takk monick:)

Nå har jeg vært og kjøpt maling til barnerommet og snakket en stund med en dyktig selger.Han viste meg at jeg skulle se etter to merker på malingen jeg skulle bruke som gravid:-et svane merke og-et eu-merke,hvis begge disse merkene var på boksen var det ingen fare for noen å bruke de! Så jeg endte opp med butinox akrylmaling med disse merkene på og nå gleder jeg meg bare til å sette i gang på baby rommet:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...