Gå til innhold

Skal roser stå i kaldt eller varmt vann..??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lunket;)

Skrevet

Sambo hadde kjøpt roser i går, og da fikk han beskjed om at vannet skulle være over lunket, altså ganske varmt.

Skrevet

Okey, takk for svar:)

Skrevet

Har lært meg en tommelfingerregel:

Myke stilker skal ha kaldt vann

Harde stilker skal ha varmt vann

Roser er jo harde så de får skikkelig varmt vann hos meg. En kompis jobbet en stund på hagesenter og fikk som tips å faktisk dyppe stilkene i kokende vann så vidt det var. ;)

Skrevet

Hei. Jeg er blomsterdekoratør, og vil bare si en ting; Vær så snill å ikke kok roser om du ikke kan det. Det er veldig fort gjort å gjøre det feil, og da har du jo stygge roser etter en dag...

Her er en liten liste:

Roser - lange skråsnitt og ca. 50 grader.

Tulipaner - kuttes rett av og i iskaldt vann (jo lite vann fyll heller på ofte).

Fresia, Lisianthus, Iris, Krysantemum, Gladioler og mange, mange fler - litt på skrå og i lunkent vann.

Alle blomster bør renses for alle blader og torner som kommer nede i vannet.

De fleste blomster holder lengre dersom du setter de kjølig om natta. Men enkelte tåler ikke kulde. Det er feks. Solsikker, forskjellige Orkidetyper, Cala.

Skrevet

Snitter alltid rosene min og setter de i glovarmt vann. Også setter jeg de inn i gangen om natten. Har noen som har stått 14dager nå og fortsatt like fine.

Tulipaner fikk jeg i dag, snitter de rett av, beholder cellofanen på en timestid og har satt de i iskaldt vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...