Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #1 Skrevet 10. februar 2008 Det er kattehåt over alt, synes jeg støvsuger osv heletiden. Det aller verste er de kattehåra som sitter på klærene... jeg får det ikke bort med rulle eller noe.... kan jo likegjerne kaste de bare...
Viorika Skrevet 5. mai 2008 #3 Skrevet 5. mai 2008 Jeg blir også gal av kattehår og hundehår!!! Jeg har 4 kjempestore hunder som nå slipper vinterpelsen, og 2 langhårede katter..... Mannen min liker ofte å gå i mørke klær, men her om dagen sa han at han like godt kunne brenne dem.... Jeg har prøvd å minimere skaden ved å ha skinnsofa som jeg tørker av før jeg setter meg. Jeg har INGEN tepper, ingen duker eller gardiner (har persienner). MEN jeg har investert i et 2 meter høyt katteklatrestativ. Kattene elsker å klatre og ligge i det, og der "gnir" de av seg mye pels, slik at jeg kan koste / støvsuge av kattehårene. Det hjelper selvsagt at du børster katten din en gang i blant. Her i huset er kjøkkenet forbudt for katter og hunder - det får holde med det rotet og støvet vi mennesker produserer på et område der vi skal lage mat. I røyteperioden får hundene ligge i gangen eller være ute. Kattene er ute hele natten og legger forhåpentligvis igjen mye pels ute. Om dagen er de da ofte så slitne etter å ha jaktet og vært på vakt hele natten, at de ikke beveger seg så mye rundt i stuene og "gnir av" seg pelsen..... Du må i alle fall kaste ut tepper og tøysofa, om du har det. Da er det lett å tørke av sofaen med en fuktig klut før man setter seg, og det kan ofte holde å koste gulvet. Et annet godt råd er å aldri gå i sokkelesten inne, men alltid ha tøfler - ellers blir jo sokkene fulle av hår og et HEL.... å vaske. Er man uheldig å vaske sånt noe sammen med noe annet, er jo hele klesvasken ødelagt. Du kan også snekre en isolert kasse til pus med hull i som kan stå på verandaen - i de verste røyteperiodene kan pus kose seg mer ute enn inne..... Jeg skjønner godt at du blir gal - mange ganger skulle man jo ønske at man kunne ha fine pynteputer og tepper i sofaen, men etter en dag kan man jo bare brenne dem likevel, så det er bortkastede penger.... Håper noen av rådene mine var til hjelp!!
trebarnsmor Skrevet 4. oktober 2008 #4 Skrevet 4. oktober 2008 Hvilket fór bruker du til katta da? Snakk med de på dyrebutikken ang røytinga til katta, det finnes mye forskjellig fór tilpasset forskjellige behov, og børst katta ofte. Her er det ungene sin jobb å børste katta hver dag, men det er en veldig langhårete katt som har hatt en del hårballer, derfor er det på en måte et must. Det har hjulpet mye her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå