Gå til innhold

Ta med en 2 åring i begravelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen erfaring med å ta med små barn i begravelse? Skal i begravelse på tirsdag, og denne personen stod både meg og jenta mi veldig nært. Men er redd for at hun ikke vil være rolig og at jeg kanskje må ta henne med meg å gå...Hva har dere gjort i slike tilfeller? Har mest lyst å ta henne med..

Skrevet

Jeg var nettopp i begravelse til min far, altså min datters morfar..

Vi bestemte oss for å ikke ta henne med, hun skjønner ikke noe av det likevel, i en alder av 3 år.

Vil få med at min niese på snart 13 år var i begravelsen, og hun syntes det var kjedelig..! Og hun skjønner jo alt rundt det. (Bare for å vise at en 2 åring ikke har noe i en begravelse å gjøre..)

Snakket med HS om det, og de rådet meg til ikke å ta min 3 åring med.

Kondolerer forresten, er så trist når en mister en man er glad i..

Skrevet

Jeg valgte å ikke ta med mine barn i begravelser da de var så små. De skjønner det ikke og opplevelsen kan nok også virke skremmende.

Skrevet

Ville ikke tatt med en toåring. Blir bare forstyrrelse for deg og de andre.

Skrevet

Jeg hadde ikke gutten min på 17 mnd med i begravelse til bestefaren min, han var superbegeistret over min sønn, men det var jo jeg som hadde hatt et helt liv med ham og sørget over ham.

Skrevet

Vi var i svigermorsbegravelse i april. Da var LIlle 2 år. Vi valgte å ikke ta han med fordi: Han hadde ikke noe utbytte av det. Vi visste ikke hvordan han ville reagere på gråtende voksne - oss og farfar inkldert. Vi ville ha mulighet til å konstentrere oss om vår egen sorg og ritualet uten distraksjoner,

Så vi valgte å heller ha han med i etterpålaget. Vi var fornøyd med det valget og hadde gjort det samme nå som han snart er 3.

Skrevet

Jeg synes det kommer litt an på hvem som er død. Er det en besteforelder eller en eldre slektning så kan det være greit. Men er det en "tragisk" begravlese med et ungt menneske med hele livet foran seg så synes jeg ikke det passer seg med barn der. Sånne begravelser er jo gjerne mye verre enn hvis det er et gammelt menneske (synes jeg da). Så kommer litt an på.

Skrevet

vet ikke om jeg er enig med de over her.

Jeg var nesten 2 år når pappa døde og jeg fikk ikke være med i begravelsen. Alle sa at jeg skjønte jo ikke noe av det uansett.

Det har mamma angret på i etterkant. Jeg forsto mye mer enn det alle trodde. Jeg tror jeg hadde hatt godt av å være med på begravelsen.

Hvis noen som mine barn har et nært forhold til hadde dødd hadde jeg tatt dem med i den alderen!

Jeg tror det er sundt at små barn får se at de voksne gråter, se at det er naturlig og ok å gråte og være trist.

Jeg har vært i kirka, under dåp og bryllup, hvor det har vært bran fra 1-7 år. De var kjempeflinke til å sitte rolig!

Tenåringene hadde større problemer med å sitte rolig..

Skrevet

glemte å si at det var trist å høre! Og at du må gjøre det du selv føler er riktig.

Skrevet

Vi tok med vår på litt over 1 år i en begravelse. Dette var min manns tante.Men det var pga praktiske forhold, langt utpå landet, jeg har ikke bil eller lappen, familiebesøk langt unna der vi bor.

Vi tok ham med, min mann satt framme i kirken og jeg satt bakerst i kirken med lille gutten. Vi to gikk ut da han blei urolig. Og etterpå så var det nok kjekt for hans bestefar (som hadde mistet sin søster) å få treffe barnebarnet han ser sjelden bl.a.

Skrevet

Har en på 2 1/2, og kommer til å vurdere å ta med dersom det er en person som står nær. F. eks en besteforelder, eller samme type "nærhet". Jeg tror man kan ta for mye hensyn og skåne for mye også. Er veldig for åpenhet rundt døden.

Men selvfølgelig må man se an. Dessuten vil jeg også høre om de som står for begravelsen, de aller nærmeste, synes det er greit. Jeg vil jo uansett sitte slik at jeg lett kan gå ut dersom det blir forstyrrende og mye lyd.

Skrevet

Jentungen var akkurat fylt to år da farmora døde. Hun var med i begravelsen. Det gikk fint. Men jeg hadde sjekket alle utganger etc. før begravelsen begynte - greit å gå ut hvis ungen begynner å støye og løpe liksom.

Skrevet

Jeg synes nå at det skal være rom for de små i kirka, og folk skjønner jo at en 2-åring ikke alltid klarer å være i ro. Det er jo bare slik unger er. Og siden personen som er død, stod både deg og dattera di nært, så synes jeg så absolutt at hun skal få være med...

Skrevet

Jeg hadde med sønnen min da vi begravet pappaen hans. Junior var da 14 mnd. Det gikk helt fint. Kirken har rom for de små også, og så lenge man har rømmingsvei hvis barnet slår seg helt vrangt er det ikke noe problem.

I all informasjon jeg fikk i forbindelse med mannens begravelse var det anbefalt at små barn fikk være med hvis de stod avdøde nær. Selv så små barn som et på 14 mnd.

Skrevet

Da jeg tok utdannelsen min (førskolelærer) hadde vi en prest til religionslærer. Han rådet oss til å anbefale å ta barna med tidligst mulig....når de er så store at de kan svare - spørre hva de vil.

Siden dette er noen som stod deg nær, vil det kanskje være greit for deg å ha med noen som kan ta barnet ditt hvis barnet ditt er altfor urolig i kirken o.l

Skrevet

Hadde med lille i begge av oldemødrenes begravelse og de gikk helt fint. Hun satt relativt stille, spurte en hel masse spørsmål og ville aller helst se oldemor i kista i den første begravelsen. Alle skjønner jo at barn har et litt annet forhold til døden en oss voksene og ingen kjefter fordi et lite barn er nysgjerrig på døden og hva som skjer i kirka. Eller ikke greier å sitte helt rolig. Faktisk kan barn i kirka være et flott avbrekk for de aller nærmeste. Da hennes andre oldemor døde var hun så trøtt at hun sovnet på fanget mitt i begravelsen så det gikk jo iallefall fint. hun var 3 år når hun var i begge begravelsene.

Jeg anbefaller å ta med barn da de forstår og oppfatter ting bedre når de får være med.

Skrevet

Takker for svar alle sammen=) Skal snakke litt med familien og høre hva de mener...

Skrevet

da oldemoren min døde var jenta mi 7 mnd. hun var med fordi vi ikke hadde noen som kunne passe henne. mannen min tok henne ut da hun begynte å bli yrolig mot slutten. Bestefaren min døde i vinter, hun var da 2,5 år. hun satt musestille, og var med og sa ha det til oldefar.

i begge anledningene har vi fått tilbakemelding på at folk syntes det var positivt at hun var med. det myker opp stemingnen litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...