Gå til innhold

3 år og tørr, men nå skjer det uhell i trusa hele tiden..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenten vår ble tørr for 4-5 mnd siden. Det har gått kjempefint og hun har vært så flink å gi beskjed når hun går på do osv.

Men den siste måneden skjer det bare uhell - opp til 3 uhell om dagen. Hun klarer ikke selv å forklare hvorfor hun nå ikke kan gi beskjed når hun må tisse. Hun sier bare at.."det bare kom tiss i trusen". Hun har også vært tørr om natten over lengre tid. Der skjer det også uhell hvis vi ikke tar henne på do om kvelden før vi går å legger oss.

Jeg er litt fortvilet og sliten av alt tøyskift/vask.

Noen med gode tips/erfaringer ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt vanlig,mange barn som har det sånn, har hørt at det er for at det ikke lenger er så spennende, så de har det liksom ikke sånn i bakhodet lenger..

Både jenta mi og niesa mi på 4 år, er tørre, men så kan de plutselig ha noen dager der de tisser på seg, og gjerne på natta også, også går det måneder til neste sånn periode..

Skrevet

Bare å ta på bleie igjen det, til problemet går over. For det vil det nemlig gjøre, like fort som det dukket opp. Dette er en periode mange barn må igjennom, men de finner ut av det på egenhånd. Så la henne få på seg bleie og si at hun må gå med den til hun igjen klarer å gå på do, det tar ikke så mange ukene før ting ordner seg igjen. Og du, du trenger ikke være redd for at hun skal bli bleiebarn på heltid igjen ved å ta på bleia. Hun mister nemlig ikke den evnen hun har opparbeidet seg ved å kunne holde seg tørr selv om det akkruat nå kan virke slik. Det er i hodet problemet sitter :o) men det vil altså gå over av seg selv. På med bleie og slapp helt av, så slipper både barn og mor eksta bekymringer for dette lille tilbakefallet som altså er helt normalt.

Skrevet

Hold ut , det går nok over av seg selv igjen !

Skrevet

Min 3 åring er akkurat lik, men jeg må bare få kommentere at jeg ihvertfall ikke hadde tatt på bleie igjen! Datteren min hadde blitt utrolig lei seg hvis det hadde skjedd, for hun er jo stor jente som ikke bruker bleie, men har noen uhell av og til. Det hadde vært et stort tillitsbrudd hos oss hvis jeg hadde funnet frem bleien igjen! Vi oppfatter disse uhellperiodene som rett og slett mangel på konsentrasjon. HUn er i bhg, leker, har det kjekt og glemmer seg rett og slett ut. Derfor går vi med jevne mellomrom tilbake til å følge henne på do/ minne henne på det hver 2 time ca slik at uhell ikke oppstår. Hun prøver som oftes å nekte, men responsen vår er at "mammaer kan se når en må på do, og alle må gjøre det mammaene sier:)". Og hver gang skjer det samme, hun setter seg på do, tisser, og roper ut fra badet at "mamma, du hadde rett du, jeg måtte tisse :D" De ansatte i bhg følger opp litt ekstra i disse periodene, og etter noen dager så har hun kontrollen selv igjen.

Lykke til og pass på at du ikke forulemper barnet ditt, skuffelsen og den manglende mestringsfølelsen kan gjøre stor skade!

Skrevet

vi har samme problem her... Hos oss er det ikke noe alternativ å ta på bleie igjen(sånn som lillebror har, da gitt!) for det vil hun ikke.. En annen ting er at noen unger syn's jo det er bare "kjekt" -da "forsvinner" jo bare tisset...; Kjenner jo ikke at det blir vått, og hvis man da tisser på seg fordi man glemmer å gå på do, så er det jo fort gjort å glemme man har tissa på seg i det hele tatt.. og det hjelper vel ikke akkurat på problemet..

Nei, tolmodighet! ;o)

Vi løser det m å legge en klut e.l. i trusa når vi er hjemme i disse periodene (mindre tiss på gulv/møbler=mindre stress for både henne og meg..) også har vi avveningstruser når vi er ute, eller ute i barnehagen.

Fungerer veldig bra hos oss, ihvertfall :o)

Skrevet

Herremin, det er uaktuelt med bleie fordi barna ikke vil eller de blir lei seg liksom? Det er da jammen ikke barna som skal bestemme om de skal gå med bleie eller ikke, det det er da vitterlig en oppgave for voksne å ta den avgjørelsen. Og dersom barnet ikke klarer å holde seg tørr så bør hun/han ha bleie på seg.

Skrevet

Enig med deg i dette. Noen ganger blir man virkelig forundret over hvor forståelses fulle noen foreldre skal være. Det går i enkelte tilfeller så langt at man tror at det å følge barnets vilje er viktigere enn alt annet, så man mister helt den logiske sansen. Etter mitt syns har dette skjedd for lenge siden når velger bort bleier som et alternativ hos barn som åpenbart har behov for å gå med bleier på seg en stund til.

Skrevet

..Her var det faktisk snakk om tilbakefall etter at barnet har vært tørr en lengere periode.. Så dere mener da at så fort de kanskje har et par uhell, så skal man tvinge dem til å ha på bleie igjen? Mot sin vilje? Vil jo nesten virke som om de blir "straffet" for å ha et par uskyldige uhell!

Joda, TVING igjennom at de skal ha på bleie igjen, -må jo for guds skyld ikke la dem styre noe selv!!!

Å ha uhell i perioder og små tilbakefall en god stund etter bleieslutt er faktisk HELT vanlig, og burde være helt greit. Best å ikke gjøre noe stort nummer ut av det.. For veldig mange barn så hadde det blitt et VELDIG stort nummer utav det hvis man skulle dytta på dem bleier igjen...

• 2 uker senere...
Skrevet

Datteren min har vært bleiefri i et år uten uhell, så begynner hun på ny avdeling i samme barnehage - der var personalet helt annerledes og jammen begynner datteren min å tisse i buksa igjen.

Det gjør hun enda, men kun i barnehagen - hjemme går hun på do.

I starten synes jeg ikke at hun skulle ha på seg bleie siden hun ikke ville. Men det ble etterhvert så tungvint med allt vintertøyet som til enhvertid ble tisset til, så derfor ble det en avtale mellom meg, personalet i barnehagen at om hun tisset på seg en gang i barnehagen ( avtalen starter hver dag) så blir det blei, så da får hun gjennom avtalen bestemme om hun vil gå med eller uten bleie. Hun er etter dette for det meste tørr, men tisser på seg innimellom og da går bleia på .......

Liker egentlig ikke det , jeg - men ser ut til at hun godtar det. Hadde hun slått seg helt vrang og ikke villet ha på seg bleie (det hender at hun ikke vil også) da hadde hun sluppet. Personlig synes jeg det er et overgrep å tvinge bleie på dem når de ikke vil ha det.

Er ganske enig med kvirrevirrevitt over

Skrevet

Overgrep å sette bleie på et barn som tisser og bæsjer på seg? Nei ærlig talt nå må dere jammen skjerpe dere. Bleier er et hjelpemiddel for ALLE personer som av en eller annen grunn ikke klarer å holde på urin eller avføring, og det finnes da ingen ALDERSGRENSE når det gjelder bruk av bleier. Det er jo en grunn til at bleiene produseres i alle størrelser og fasonger. Det får da være grenser for hva barn selv skal få lov til å bestemme.

Skrevet

Kjære anonym , dette er ikke barn som tisser OG BÆSJER på seg ... Les innleggene !!

Jeg syns det nærmest er overgrep å tvinge på et barn bleie , når det har vært tørt i flere månder. Uhell kan skje alle , og det er perioder med tilbakefall. Helt normalt !!!

Og nei det er ingen aldergrense på bleier, men ærlig talt for et teit argument ! Voksenbleier er da ikke for friske voksne ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...