Gå til innhold

bedøvelse ved ks..

Anbefalte innlegg

Fikk en skade under fødselen som gjør at jeg ikke får føde normalt igjen... Så neste gang blir det ks da. Men hvordan bedøver de ved ks? Epidural vil jeg ikke ha!! For det første så setter ikke jeg den nåla uten å være i hysteriske smerter, og for det andre så bedøvde den ikke en dritt! Har jeg flere alternativ?? Narkose blir liksom litt 'overkill'..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136805846-bed%C3%B8velse-ved-ks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spinal eller narkose. Spinal settes på samme måte som epidural, bare dypere. Du blir da følelsesløs fra brystet og ned. Jeg fikk det ved akutt ks med siste. Om det gjør vondt å sette epidural og spinal har mye med anestesilegen å gjøre, får håpe du får en flink lege. Hvis du absolutt vil unngå det er alternativet narkose.

Jeg fikk spinal ved mitt p.ks og jeg syntes ikke det var vondt i d hele tatt... skjønner ikke hvordan noen syns d gjør SÅ vondt?! Jeg fikk lokalbedøvelse før de satte spinalen og kjente svært lite.... er d den lokalbedøvelsen som har gjort at jeg ikke syntes d var vondt?? Får ikke alle d før d settes epidural el spinal??

Spør i såfall om du kan få lokalbedøvelse først.... Da jeg fikk info fra anestesi lege før ks fikk jeg intrykk av at alle fikk lokalbedøvelse først... Hmmm....

• 3 uker senere...

Fikk spinal og lystgass ved mitt planlagte keisersnitt. Fungerte kjempefint! Ingen smerter. Hele operasjonen fikk på 18 minutter, fra de snittet til jeg var ferdig sydd igjen :)

Ved narkose, sovner også babyen - så da må de være veldig raske når de skal operere. Dessuten tar det jo veldig mye lenger tid før du får sett babyen din når du får narkose.

Ved KS må man før operasjonen:

Dette kan man gjøre hjemme før du drar på sykehuset for operasjon:

-Ta klyster (slik stikkpille som settes i rompa som man må holde på i 5 min. før man tømmer all "bæsj". Sorry uttrykket....

-Være barbert nedentil-der de skal snitte deg.

-Nydusjet.

Så etter dette:

-Få kanyle i ene hånden(slik sprøyte som festes inn i blodåren).

-Få satt på kateter(slik slange som festes til urinrøret).

Inne på operasjonssalen:

-Spinal som er det mest vanlige-settes i ryggen på operasjonsbordet.

-Blodtrykksmåler som festes på overarmen.

-Noe greier(en "hard bomullsdott") inn i nesen for å kunne puste bedre.

-Kanyle i ene hånden.

Under min første fødsel fikk jeg epidural. Den fungerte ikke. Fødselen endte i ks. Ved min andre fødsel fikk jeg spinal. Ingen av gangene har det vært vondt i dele hele tatt med stikket. Både for babyen og for din egen del med å være våken når babyen er ute, så vil jeg i hvert fall råde deg til å gå for spinalbedøvelse. Du får bedøvelse før stikket. Men man kjenner jo uansett et veldig press år de stikker, men ikke vondt synes jeg.

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg tok k.snitt med siste mann, hun som skulle sette spinalen var under opplæring og skulle gjøre meg klar før anestesilegen kom.

Hun glemte å sette bedøvelsesprøyte!!!!!

Dessuten bomma hun tre ganger!!!!

Hun fikk nå tilslutt satt sprøyta, og resten gikk kjempegreit, en helt utrolig opplevelse.

Men siden hun hadde bomma så mye så fikk jeg noe som kalles spinalhodepine, mildt sagt j......

Det hele endte i at jeg måtte ha en såkalt bloodpatch ( usikker på skrivemåten ) for å bli frisk igjen.

Men alt i alt så hadde jeg valgt spinal en gang til, men hadde forsikret meg om at den som skulle sette den var rutinert og at jeg skulle hatt veeeldig mye lokalbedøvelse.

Håper ikke dette skremmer deg fra spinal, for som sagt så hadde jeg valgt det igjen :-)

Lykke til !

Jeg fikk spinal på Ullevål for 3 uker siden. Der er de ihvertfall flinke de anestesi menneskene. Kjente ingenting jeg! Fikk bedøvelse først, men den er jo mini. Er ikke glad i å bli stukket i vanligvis jeg altså! Er jo nesten verre de veneflon du får i hånda, og det må du jo ha uansett... Synes også narkose blir litt overkill, det får jo babyen i seg også. Så kanskje unngå det hvis man ikke må...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...