Anonym bruker Skrevet 9. februar 2008 #1 Skrevet 9. februar 2008 hva er fordelen? hva med tamponger???? er ikke tøybindene litt tykke, er jo bare mas jo!!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #2 Skrevet 10. februar 2008 Enig med du! Og hva med å ha alt dette i vaskemaskinen? Ugh.... Nei takk.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #3 Skrevet 10. februar 2008 Det er helt frivillig å bruke tøybind! Her er sakset fra bleieboden.no: Tøybind sparer miljøet for avfall, i tillegg til at de puster langt bedre enn plastbind. Dessuten har du alltid bind i huset. Unngå den klamme følelsen av plast ved å velge tøy! Bindene brukes på akkurat samme måte som engangsbind, men de vaskes etter bruk i stedet for å kastes i søpla. Om det ikke er noe for dere, så er det da virkelig helt i orden. For de som synes vanlige bind er ubehagelige, så er det et godt alternativ. Er man plaget med sopp er det absolutt noe man bør vurdere. Tamponger kan jo ikke brukes hele døgnet, og ikke ved renselse. Et alternativ til er mooncup, se http://www.mooncup.co.uk/klokkeformet_kopp_norsk.html
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #4 Skrevet 10. februar 2008 Hva er så galt med å ha det i vaskemaskinen? den blir jo ren etterpå. Nå har jeg hørt det også. tror du mensenblodet blir smurt inni hele vaskemaskinen og aldri forsvinner? Jeg bruker ikke tøybind enda, må få opp kapitalen litt først. Hvilken er best forresten? Jeg bruker always silk om dagen og libresse good night megasuperstore bind om natta. har du noen tips Hepp?
veg(etari)aner Skrevet 7. mars 2008 #5 Skrevet 7. mars 2008 Tøybind er (veldig mye) mer behagelige mot huden. bruker MaM tøybind (kjøpt hos Krusedull) i diverse str. i kombinasjon med en mooncup. Kommer ikke til å gå tilbake til Libresse eller liknende.
guita Skrevet 8. mars 2008 #6 Skrevet 8. mars 2008 Jeg har prøvd tøybind, men er ikke så begeistret for bind generelt.. MEN, en helt fantastisk oppfinnelse er Mooncup - et beger som brukes som en tampong. Er mye enklere å bruke enn tampong (bortsatt fra første gangen, den må "justeres") og mye billigere - og mye mer behagelig! Du slippe å tenke på størrelse og den er aldri for "tørr" når du tar den ut. Herlig!
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #7 Skrevet 8. mars 2008 Joda, vaskemaskinen blir nok ren - i alle fall når man får kjørt den en runde uten klær. :-) Blir omtrent som når man vasker møkkete arbeidsklær, det, tenker jeg, da må maskinen kjøres en runde uten klær etterpå, da også, for å vaske maskinen ren. Nemlig. Det er enkelte ting det er greit å kvitte seg med i søplespannet, synes jeg, og bæsjebleier og blod hører med i den kategorien. Det e'kke bleier og bind som "tar knekken" på miljøet, gitt, det er nok andre ting som er forholdsvis mye viktigere i den debatten enn noen bleier og bind. :-)
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #8 Skrevet 8. mars 2008 Bruker ikke tøybind selv, men vil tro det er bedre enn all den dritten som er i andre bind. Er ikke rart mange får sopp ol av bind. Det blir jo tett pga plasten. Mange som reagerer på det også. Plasten altså.
Kjukka Skrevet 9. mars 2008 #9 Skrevet 9. mars 2008 Folk må gjerne bruke tøybind for min del, men jeg kommer ALDRI til å bruke det... Bruker tamponger hele døgnet jeg, shame on me! Men du sparer kanskje miljøet for litt søppel, bruker bare litt mer strøm og vaskepulver Men men... Må være opp til hver enkelt hva dem vil bruke, godt det finnes flere alternativ iallefall
Gjest Skrevet 9. mars 2008 #10 Skrevet 9. mars 2008 Ja, du kan tro det blir mye mer vask av noen tøybind! Trodde aldri jeg skulle høre noen komme med det argumentet i tøybindsammenheng... Tror du virkelig at noen må vaske en ekstra maskin for å få plass til tøybindene? Man tar dem jo bare med i en vanlig hånklevask, de tar mindre plass enn et håndhånkle eller to. (Tenker du at du er lite miljøvennlig når du slenger et håndhånkle til vask????) Men som du sier, det er godt det finnes alternativer. Jeg skal ikke presse noe på noen.
bomsa Skrevet 9. mars 2008 #11 Skrevet 9. mars 2008 Jeg var praktikant for ei jente som brukte tøybleier. Vi la rispapir i bleien så bæsjen er ikke med i vaskemaskinen. Synes å huske at vi vasket dem på 95 grader og da er både bleiene og maskinen ren. Jeg er selv gravid nå, men jeg tror ikke jeg kommer til å bruke tøybleier..ingen annen grunn enn at jeg syntes det var meget tidskrevende...så får jeg være miljøvennilg på andre måter..:-D
HEMMELIG!!! Skrevet 9. mars 2008 #12 Skrevet 9. mars 2008 Dette lurer jeg litt på: Man kan jo ikke vaske ett & ett bind (eller bleie for den sags skyld) etter bruk. Så hvor legger man dem i mellomtiden? I skittentøyet? Er ikke det litt udelikat?
Gjest Skrevet 9. mars 2008 #13 Skrevet 9. mars 2008 Jeg bruker tøybleier på sønnen min (og snart en til), så jeg har vasket tøybind sammen med bleiene. Da har de jo samme oppbevaring. Men det beste er å ha en isboks, feks, med kaldt vann og litt salt. Som står på badet akkurat i de aktuelle dagene. Da fester ikke flekkene seg. Og så slenger du de med en håndklevask, og da blir de helt rene.
Gjest Skrevet 9. mars 2008 #14 Skrevet 9. mars 2008 Bleiene oppbevares i en bøtte med eller uten vann, eller i en egen vaskepose. (ser du spør om det også.) Nå bruker jeg vaskepose. De er i vanntett stoff, og nesten helt lukttette, og så åpner du de bare og stapper hele greia inn i vaskemaskinen. Du slipper altså å håndtere de brukte bleiene noe mer enn du uansett ville ha gjort.
Kjukka Skrevet 9. mars 2008 #15 Skrevet 9. mars 2008 Ja, går vel opp i opp, når du tenker på hvor små tampongene er... hehe... Får plass mellom alt det andre liksom
Gjest Skrevet 9. mars 2008 #16 Skrevet 9. mars 2008 Det er nok ikke helt riktig å sammenlikne arbeidsklær og tøybleier/bind, nei. Det er et faktum at 60 grader og den gjennomskyllingen man får i en moderne vaskemaskin gjør bleier og bind helt rene, men det er kanskje ikke tilstrekkelig for å fjerne mye sand og leire. Bæsj går som nevnt i do, ikke i vaskemaskinen ved tøybleier (men dette var om tøybind, var det ikke?). Det vil aldri være en eneste ting som er utslagsgivende på en families effekt på miljøet rundt seg. For mange av oss er det imidlertid viktig å gjøre alt vi kan. For min familie betyr det både at jeg bruker min vaskemaskin fornuftig OG at jeg unngår å bruke engangsprodukter i størst mulig grad. Dermed er tøybleier og tøybind en viktig del av vår lille miljøsatsing. Men det er også en rekke andre grunner til å bruke tøybleier og tøybind, som handler om helse og comfort. Uansett er dette valg den enkelte må gjøre.
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 13. mars 2008 #17 Skrevet 13. mars 2008 Hadde aldri trodd at tøybind var noe for meg, men fikk tak i en prvepakke, og tenkte jeg måtte prøve. Og døven kor bra de var! De er like tynne som engangs, bare mye mykere! Og always snakker om silkeoverflate, liksom! Med tøybind glemte jeg at jeg hadde bind på... Synes ikke det var noe styr å vaske heller, før jeg fikk barn hadde jeg så krafitg mens at jeg ofte blødde utforbi bindet. Var jo ikke snakkom å kaste buksa selv om det var kommet blod på den, liksom... Nupsi: bindene til Mam eco (krusedull) var supre! Har kjøpt en hel haug ra Imse Vimse nå, men har ikke prøvd de ennå. De virker like gode, men var litt billigere, og så skulle jeg bestille bleier fra bleieboden uansett, så da ble det de
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #19 Skrevet 31. mars 2008 Vurderer å gå over til tøybind selv, da jeg bare får utslett av bind (har prøvd alle). Tror det blir mindre sopp og ubalanse med tøybind enn med tampong/bind. Men her ikke hatt så mye menstruason pga graviditet, amming og ny graviditet siste 2 åra. Men de fire rundene jeg hadde, var plagsomme. Bakterier drepes ved 70grader faktisk og maskinen blir nok ren, Er nok ikke verre enn bremsestripene til mannen din eller barna... He he
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #20 Skrevet 7. april 2008 Lurte på å sy noen tøybind, ser jo veldig enkelt og greit ut... Eneste jeg er litt usikkert på er hva jeg skal sy av? Er gamle flanellsbleier ok? Eller bør jeg gå for gas, tror dere? En annen ting er pul - noen som har erfaring med å droppe pul-laget? Blør ikke så mye, og det ville være deilig å slippe... Skjønner at jeg må prøve meg frem, men flott om noen vil dele erfaringer!
Morgonfuglen Skrevet 14. april 2008 #21 Skrevet 14. april 2008 Folk må gjerne bruke plastikkbind for min del, men eg kjem ALDRI meir til å bruke det! Får sopp av det! Tøybinda mine slenger eg med i vaskemaskina når det er klesvask.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå