GĂ„ til innhold

Har noen et godt tips eller to?

mammalea med to i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter veldig med Ä slÄ meg til ro med at jeg skal ha 2. Fikk vite det sist torsdag, og er fortsatt i sjokk. Ser egentlig bare masse problemer med Ä fÄ to, Ä ser vel egentlig fÄ eller ingen positive ting.

Har en sÞnn pÄ 3 Är fra fÞr som jeg forguder, og vi er veldig avhengig av hverandre. FÄr ont i meg bare med tanken pÄ at jeg ikke fÄr fÞlge han opp i like stor grad som i dag. Han er skikklig mammagutt, og jeg vil egentlig ikke gjÞre noe med det. Synes vi har det helt topp. Er selv enebarn og vokste opp med bare mamma, sÄ jeg kjenner ikke til andre foreldrerelasjoner. Mamma og jeg har bestandig vÊrt veldig nÊr, og selv i dag i en alder av 31 er jeg fortsatt mammadalt - og stolt av det.

Slet endel nÄr jeg fant ut at jeg var gravid bare med Ä slÄ meg til ro med at min sÞnn skulle mÄtte dele meg med en', og nÄ blir d to...

Som dere kanskje skjÞnner trenger jeg litt hjelp for Ä forhÄpentligvis se "lyset i tunnelen"....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Tenkte kanskje jeg kan vÊre den litt rette Ä svare deg.. Jeg fikk mitt fÞrste barn da jeg var 19. Var helt alene med han frem til jeg traff mannen min da han var 10 Är. Vi fikk vÄr fÞrstefÞdte da han hadde fylt 14. NÄ - 2 Är etter venter vi 2 til...

BÄde eldstemann og jeg hadde mange tanker rundt nettopp dette - har man kjÊrlighet nok? Vil det Þdelegge det unike forholdet oss imellom? For det fÞrste... jeg har funnet ut at man har ikke begrenset morskjÊrlighet... det er mer enn nok til alle! Og - nÄr jeg ser gutta mine sammen - 14 Ärs aldersforskjell... Ä se hvor utrolig glade de er ihverandre og vite hvor mye glede de vil ha i fremtiden, uavhengig hvor lenge de har meg.. Vite at de har hverandre om noe skulle skje meg er utrolig godt!

Det som er litt fint med en graviditet er at den tar litt tid - og at den tiden kan brukes til Ä forberede seg, ikke bare materielt - men ogsÄ psykisk... Lykke, lykke til i tiden fremover! Er sikker pÄ at tvillingene vil bli til stor glede til storebror, sÄvel som for foreldre...

PS - som yngste av 4 sÞsken... eneste jenta - er jeg ogsÄ kjempemammadalt... snakker med henne hver eneste dag. Vi bor desverre nesten 50 mil unna - men det fÞles ikke sÄnn i det hele tatt!

Skrevet

ehh... da sÞnnen min var 10 Är - ikke mannen :-))

Skrevet

Signerer det Moden Mamma sier!!

Pluss at:

Du trenger nok bare litt tid til Ä fordÞye tanken pÄ det hele.

Jeg sÄ bare problemer den fÞrste tiden, men etter ca en mnd sÄ gikk det verste over. Det er ett sjokk!! Jeg lurer pÄ hvordan i all verden jeg skal fordele tiden/kjÊrligheten mellom to barn samtidig, men skjÞnner at det er bare innstillingen min som var i veien. Det kommer til Ä gÄ sÄ fint!!

Det forholdet du har til din sÞnn vil alltid vÊre spesiellt, akkurat som de forholdene du kommer til Ä ha med dine to andre smÄtroll ;)

Lykke til!

Klem

Skrevet

Tusen takk fÞr et veldig godt svar. Vet ikke om det hjelper sÄ mye akkurat nÄ, men kansje nÄr jeg selv har fÄtt litt tid pÄ meg. Alle sier jo at det bare gÄr godt, men jeg tenker bare vist ditt Ä vist datt....

Jeg prÞvde Ä bo 50 mil fra min mor, men det gikk i 2 Är Ä sÄ var jeg nesten gal av hjemlengsel. Heldigvis var det mannen min som sa at vi skulle flytte, vi bodde pÄ hans hjemsted, Ä han stortrives her.

Kan hend det er meg selv jeg er mest redd for. Det gikk 1.5 mnd fÞr den orntlige morskjÊrligheten for sÞnnen min kom, men da kom den for fullt. Hva om de bare grÄter Ä grÄter, kommer morskjÊrligheten for det?

Jeg sliter veldig med ryggen, har 6 prolasp, og nÄr jeg har mye vont gÄr det veldig utover humÞret mitt, og tolmodigheten min blir minimal. Jeg er blitt veldig klar over det etter endel uheldige hendelser, hvor det har gÄtt utover sÞnnen min. Har slitt med mye dÄrlig samvittighet overfor han p.g.a. det. PrÞver Ä ta meg selv i nakken Ä vÊre obs pÄ det, men det er ikke hver dag som er like enkel. Hvordan blir det nÄr, med 2 pÄ tur da? Er veldig redd jeg ska fÄ mye ont og at det da gÄr utover sÞnnen min. Er ikke redd for smerte, men pÄvirkningen pÄ psyken.

Har tenkt litt pÄ Ä snakke med legen min om det, Ä kanskje fÄr litt hjelp, enten i form av veiledning, terapi eller noen i den duren. Men sÄ er det jo litt skummelt Ä ta opp et sÄ ÞmmtÄelig tema...

Ble litt langt, men er vanskelig Ä begrense nÄr hode renner over ;)

Skrevet

Heisann,

Svarte deg nettopp pÄ det nyeste innlegget - men tenkte jeg mÄtte si noe her ogsÄ, for jeg kjenner meg veldig igjen i tankene dine angÄende det Ä fÄ dÄrlig samvittighet for andre barn. Jeg selv har en liten gutt pÄ 2,5 Är - og jeg aner virkelig ikke hvordan han kommer til Ä takle dette. Jeg hadde faktisk hÄpet pÄ en gutt i magen min, men ikke nok med at det kommer 2 babyer pÄ en gang her - her kommer det visstnok bare jenter ogsÄ. Stakkars gutten min, tenker jeg noen ganger :) Men - tror bare det er veldig viktig Ä involvere ham sÄ mye som mulig, vÊre flink og la han presentere tvillingene til folk, og fÄ folk til Ä forstÄ at oppmerksomheten mÄ fordeles likt pÄ dem.

Jeg har ingen gode svar pÄ dette, gruer meg som deg til Ä se hva som skjer - men jeg hÄper han fÄr masse glede av disse to etterhvert. Akkurat nÄ er han sÄ drittlei av Ä hÞre om bebiser i mammas mage at han bare later som ingenting nÄr noen nevner det..hehe, sÄ sÞt atte :) SÄ nÄ prÞver vi Ä snakke minst mulig om det egentlig.

NÄr det gjelder ryggproblemene dine bÞr du nok ta kontakt med lege og fÄ igang ett opplegg sÄ fort som mulig, for det er jo ikke tvil om at Ä bÊre 2 er tyngre enn Ä bÊre 1. NÄ vet ikke jeg om du legger pÄ deg mye eller lite, det har jo ogsÄ endel Ä si. Men hÞr med legen din hvordan du best mulig kan fÄ unngÄ bÄde smerte og utslitt psyke. Jeg sover og sover og sover jeg for min del, sover ca. 12 timer pr natt....men det mÄ til for at jeg skal klare Ä vÊre med sÞnnen min og kose meg med ham nÄr han kommer hjem fra barnehagen.

Du er kanskje sykemeldt allerede pga ryggen? Hvis ikke sÄ blir du jo automatisk sykemeldt nÄr du kommer til uke...uff, her er det litt forskjell da - men pÄ sÞrlandet er det uke 20.

Skrevet

Jeg tror ungene kommer til Ă„ ha utrolig mye glede av hverandre og at de har godt av sĂžsken Ă„ leke med etc.

Har selv enebarn i familien og blant venner og de sier alltid at de har savnet sĂžsken i oppveksten.

Jeg velger Ä tro at det kommer til Ä gÄ bra med min 2,5 Äring og de to babyene.

Vi skal ha stellebord pÄ gulvet slik at hun kan vÊre med pÄ Ä skifte pÄ de, ta pÄ sokker etc og vi skryter allerede av hvilken fin storesÞster hun kommer til Ä bli. Vi snakker mer om hvordan hun er/blir en super storesÞster enn babyene i magen.

Hun gÄr nÄ rundt og sier at dukkebabyen er hennes lillesÞster og at hun mÄ hjelpe til med bading og bleieskift:-))

Tror vi bekymrer oss fordi vi vil det beste for ungene vÄre, mens det kommer til Ä gÄ utrolig bra og at vi har gruet oss mye mer enn nÞdvendig!!!

Skrevet

Jeg syntes det var kjempevanskelig da jeg fikk vite at vi skulle ha to. Vi har ei jente fra fÞr som var 2,5 Är da gutta ble fÞdt og hun var og er en skikkelig mammadalt, men alt gÄr bra. Det kan vÊre tÞft nÄr begge to hyler og mannen min og jeg mÄ ta hver vÄr tvilling, og storesÞster lurer pÄ hva som egentlig foregÄr, men det er veldig skjelden det skjer.

Det er vanskelig Ä forberede smÄtassene pÄ at det kommer to og ikke en, jeg slet endel med tanken pÄ det i starten, men etter en stund gikk det jo opp for meg at hun vet jo ikke forskjellen. For henne er det helt naturlig at det kom to babyer og ikke en, hun vet ikke at det antakelig hadde vÊrt mye lettere med et sÞsken enn slik det er i dag, men hun har jo den fordelen som mange andre ikke fÄr, hun fÄr to lekekamerater og ikke bare en.

Det var vanskelig i starten, men nÄ er gutta 8 mÄneder og leker sammen storesÞster (hun fÄr lov til Ä dra dem litt rundt pÄ et pledd og spÞker og ler med dem) og alt er pÄ en mÄte som det skal. StoresÞster vil fremdeles at det er jeg som skal legge henne, og vi prÞver Ä fÄ til det. Mannen min og jeg har delt oss litt mellom barna slik at han og storesÞster har reist og badet og andre ganger gÄr hun og jeg i parken slik at vi fÄr tid sammen uten gutta.

Mitt beste tips er at du ikke burde bekymre deg nÄ, ting lÞser seg nok til det beste nÄr tvillingene kommer, gutten din kan kanskje fÄ det litt tÞft i starten, men tenk den gleden alle tre kommer til Ä ha av hverandre og hvor gÞy det blir for dem. Bruk tiden pÄ gutten din nÄ, prÞv Ä forberede han pÄ at han mÄ dele deg med to andre (selvom han kanskje ikke forstÄr det nÄ), og vÊr aktiv nÄr du orker det. Jeg prÞvde Ä vÊre med ut og leke sÄ mye jeg orka mens jeg var gravid, selvom storesÞster sprang foran og jeg kom vaggende bak med den enorme magen min. Ta det med ro pÄ jobben eller ta imot sykemelding slik at du har overskudd til gutten din og hÄp at du holder tvillingene inne i magen sÄ lenge som mulig, sÄ kan du komme raskt hjem fra sykehuset igjen etter fÞdselen.

Skrevet

Takker sÄ mye for alle svar. Har gÄtt mye bedre i gÄr og i dag heldigvis. Jeg prÞver Ä slÄ meg til ro med at det gÄr som det gÄr, og vi fÄr bare gjÞre det beste ut av det. SÞnnen min er veldig opptatt av babyer, og har mast i 1 Är pÄ at vi mÄtte fÄ baby. Var i dag Ä hilset pÄ ei lita pÄ 3 uker, og han var sÄ flink med henne.

Det er nok sant som en av dere sa, det gÄr nok bedre enn man frykter. Barn omstiller seg gjerne veldig raskt.

NÄr det gjelder jobb og sykemelding er jeg dessverre i den situasjonen at jeg mÄ jobbe sÄ lenge som jeg klarer, for siden jeg er pÄ attfÞring fÄr jeg ikke vÊre sykemeldt mer enn 4 uker. Etter det blir attfÞringen min stoppet, og da har jeg ingen inntekt.

Skal til legen den 21 februar, og da sa han at vi skulle legge en plan. Kjenner allerede i ryggen at ting skjer, og det liker jeg ikke. Frykter jeg kan blir sengeliggende tidlig. I mitt forrige svangerskap var jeg sÄ frisk som jeg aldri har vÊrt, og jeg la pÄ meg mye. Sluttet Ä rÞyke sÄ det ble ekstra kilo. Tror jeg endte pÄ 22 kg. ForelÞbig har jeg gÄtt ned nÄ pga kvalme, men ska jobbe for Ä ikke legge sÄ mye pÄ meg.

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...