Gå til innhold

Hvor lenge kan man bruke Pergo,og hvor ofte??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg tatt 3 dobble kurer og ikke funnet EL...:(

Hvor lenge skal og KAN jeg holde på slik??

Frustrert....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette (utdrag) er det som står i Felleskatalogen:

3 kurer anses som et adekvat behandlingsforsøk. Om ovulatorisk blødning ikke har inntruffet da, bør diagnosens riktighet overveies på nytt. For å få regelmessig ovulasjon bør kurene startes på samme syklusdag, dvs. omkring den femte. Vesentlig er at coitus skjer ved et tidspunkt gunstig for konsepsjonen. Hvis konsepsjon ikke har skjedd etter 3 ovulatoriske sykler, bør ytterligere kurer ikke forsøkes.

Men har jo hørt om folk som har brukt flere kurer. Er selv på min 4. kur nå (de to siste i.f.m AIH)

Skrevet

Det felleskatalogen ikke sier er at virkningen av pergo avtar pr gang man bruker det og maks er 6 ganger på rad pga forhøyet fare for kreft i eggstokkene.

har du pcos kanskje?

Pergo virker ikke på alle og det er lite vits i å ta flere kurer uten at du har reagert på dem og fått EL

Skrevet

Takk for svar jenter.

Huff,jeg har ikke blitt undersøkt for pcos...

Har lest litt om det. Er så oppblåst i magen og uvel av de Pergotablettene....:(

Nå må jeg høre med legen hva som skal skje framover!!....

Skrevet

Jeg finner heller aldri el. Fikk bitte litt utslag en gang, og det var på syklusdag 21 med Pergo. Men blodprøver sier jeg har el alikevel. Jeg bare finner det ikke. Har hatt sykluser opp fra 35-65 dager, så det er ikke så lett å klaffe akkurat. Det er måte på hvor mye sengetrimming vi orker. Trener på treningstudio også....... Jeg har gått på 3 dobble og en enker Pergokur. Uten treff.

Nå ser du hvor lang syklusen din blir, så vet du ca når el var. 14 dager før mens. Hva slags avtale har du med legen? Sa han/hun hvor mange kurer du skulle ta, og når du evnt skulle komme tilbake for videre utredning?

Skrevet

Jeg har alltid hatt så uregelmessig mens,derfor er det så vanskelig å finne EL.Og innimellom hopper mensen over en måned også.

Jeg har tatt 3 dobble kurer med Pergo,men har 2 kurer igjen på resepten min.Har ingen spesiell avtale med gynokologen min,på Volvat.

Har bare fått disse Pergokurene.Blir så dyrt å gå der,så skal få fastlegen min til å henvise meg til en annen gynokolog.

Har tatt blodprøver av hormonene og de var visst fine.

Hadde mens 21januar,så nå er jeg veldig spent på når TR dukker opp neste gang!!

Skrevet

Det høres jo ut som om vi har samme "problemer". Mine tanker er at grunnen til at vi ikke har klart det etter 3 år, er timingen. For det er ikke noe galt med hverken meg eller mannen min. Høres jo sånn ut for dere og. Jeg fikk beskjed fra gyn at dersom det ikke hadde klaffet etter de tre pergokurene jeg fikk, så skulle jeg komme tilbake. Da ble jeg henvist til lap.

Vi driver nå med ivf. Hadde et neg forsøk i des, og skal sette inn fryseegg til uka.

Er du ikke komfortabel med å ta flere pilller, så ta kontakt med gyn.

Skrevet

Jeg brukte pergo i 4 mnd. Virket ikke på meg. Har hele livet hatt stabile sykluser, men pergoen tullet det skikkelig til. Mensen kom i hytt og pine. Jeg har alltid hatt EL på dag 14, men med pergo ble det både på dag 10 og 19! Jeg måtte bruke mye penger på EL-tester for å finne EL i det hele tatt. I tillegg fikk jeg masse bivirkninger!

Jeg synes du har en sunn skepsis ifh til dette. Ta kontakt med gyn. Tror ikke det er bra å gå for lenge på disse pillene.

Lykke til videre!

Skrevet

74skytte:

Hva gjøres egentlig under en lap??

Lykke masse til med fryse-eggene:)

Skrevet

Ved lap (lapraskopi eller kikkehullsoperasjon), sjekker de om egglederne er åpne. De skyller gjennom med en blå kontrastvæske. Du er i narkose, og for min del fikk jeg et snitt på venstre side av navelen, og et midt i navelen. Noen ganger tar de et snitt under navelen også. Også går de inn med kameraer og sjekker. Jeg lå til observasjon noen timer etterpå, så får du dra hjem. Litt smerter, men jeg hadde det ikke så ille. Sykemeldt i 4 dager. Et veldig greit inngrep. Det er ok å få sjekket at det ikke er tett eller noe annet galt. Også kan de åpne dersom det er tett.

Skrevet

Takk så mye for opplysningen:) Jeg spør mye,men ellers får man jo ikke greie på noe:)

Er sikkert veldig fint å få tatt en slik lap.Så vet du om det er tett eller ikke.

Du har også brukt mye Pergo?

Nei,nå må jeg få tatt et skritt videre!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...