Gå til innhold

Når er det best å starte i barnehage? Når startet deres barn i bhg og hvordan syntes dere at det gikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kommer an på så mye. Min hadde godt av et ekstra år hjemme sammen med meg, men vi var i åpen barnehage o.l for å trene på den sosiale biten. De er utrooolig tilpasningsdyktige og sånn sett så er det helt ypperlig å starte som 1åring, Jeg hadde muligheten til et ekstra år hjemme og min sønn trengte den tiden på seg. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men når han startet i høst så var han veldig klar for å begynne, tidlligere har han vært veldig skeptisk som type, engstelig for flere unger i samme rom, osv. Min var 2år.

Men de har det jo så gull og det er helt sykt å se hvor fort utviklingen går. Skulle jeg si for eller mot, så ville jeg definitivt ikke nølt med å sende 1åringen min i barnhagen.

Skrevet

sønnen min begynte i bhg ca. 3 mnd før han fylte 2 år. Da var han allerede blitt veldig rastløs hjemme, så det var godt for han å begynne i bhg. Første halv året tok vi det rolig. Jeg søkte deltidsplass, og fikk det. Etter at han har gått der i 6 mnd, fikk han heltidsplass. Søkte jo seff. om heltidsplassen da.

Skrevet

Fint å høre andres synspunkter her. Vurderer å være hjemme litt lenger. Synes det er så fælt dersom han ikke kan gå når han starter i barnehagen.

Skrevet

Gutten vår var 1,5 år når han begynte. De første 2 årene gikk han i en liten familiebarnehage med bare 4 barn. Det var en veldig fin start på barnehagetilværelsen :)

Når han var 3.5 begynte han i en "vanlig" barnehage. Da var det veldis stas for han med større barn :)

Alt dette er så individuelt, og det beste er å gjøre det som kjennes riktig for eget barn/familie.

Skrevet

Hei!

Jeg jobber på småbarnsavdeling i en bhg og jeg kan si at det er lettere for en ettåring å begynne i bhg enn det er for en treåring. Spesielt når mor eller far skal forlate barnet i bhg. En treåring forstår mere enn hva en ettåring gjør og da kan det bli mange tunge avskjeder. Men det går alltid bra da:) Tror det minste barnet jeg hat tatt imot var 8mnd. Han kunne ikke gå ennå da, men det gikk kjempefint. Merket ikke at mor dro og fikk masse oppmerksomhet fra de største barna. De synes jo det er så artig med slike småttiser i bhg:) Selv har jeg tvillinger som skal begynne i bhg når de blir 13mnd. De er nå 8mnd. Kan ikke si at jeg gleder meg akkurat til de skal begynne men jeg vet heldigvis hvor godt de får det i bhg. Kunne tenkt meg ett år til hjemme men det går dessverre ikke for vår del. Blir nok noen tårer som kommer tenker jeg der jeg står i porten og vinker :( Men, barn har godt av å være i bhg sammen med andre barn. Men jeg sier til dere som har mulighet til å være lengre hjemme: Nyt tiden. Dere får den aldri igjenn.

Skrevet

Vår gutt begynte da han var 13 mnd, og det gikk som en drøm. Både for oss foreldre og han. Han er aktiv, sosial og blid, så det kan sikkert varierer fra barn til barn, men ut fra hvor fint alt har gått skjønner ikke jeg hvorfor det liksom skal være "alt for tidlig" for 1-åringer å begynne i barnehage. De er så søte sammen, de små- og blir veldig godt ivaretatt av de som jobber der. Det er dog en liten familiebarnehage hvor alle barna er like små. Var heller ingen grining i starten - men han griner uansett stort sett bare når han er sulten, trøtt eller ikke helt i form:)

Følte at tilvenningen var mer for oss foreldre enn for ham:)

Skrevet

Førstemann fikk ikke plass før hun var 20 måneder. Hun var superklar, gråt ikke da jeg gikk en gang og koste seg skikkelig, selv om dette var en familiebarnehage uten noe særlig pedagogisk opplegg er jeg ikke i tvil om at det var topp for henne. Hun kunne helt sikkert begynt tidligere, men jeg er også veldig glad for den ekstra tiden vi hadde hjemme.

Nestemann var 15 måneder og begynte i "ordentlig" barnehage. Han trives også veldig godt, var litt sliten i begynnelsen, men nå tror jeg han hadde kjedet seg uten. Tilvenningen var litt mer preget av tårer, men det tror jeg hadde like mye med personlighet å gjøre som alder. Skulle gjerne vært lenger hjemme med ham også, men kunne ikke takke nei når han fikk plass. Tror ikke han har noe vondt av det, tvert imot :-)

Så sant barnehagen er bra tror jeg det går fint i barnehage nesten uansett alder, men jeg synes ikke det er noe argument mot å ha barna hjemme lenger. I diskusjoner rundt dette blir alternativene ofte satt opp mot hverandre, jeg synes dette bør være opp til den enkelte familie. Men de fleste har nok godt av et par år innom barnehagen før skolestart.

Skrevet

Mitt barn begynte i familiebarnehage med totalt fire barn to uker etter at hun fylte ett år. Hun hadde begynt å gå, men var litt ustø fortsatt da. Barnehagestarten gikk over all forventning. Fortsatt har hun ikke grått en eneste gang vi har levert henne der. Hun stortrives sammen med de andre barna, og lærer stadig noe nytt der. I barnehagen får hun male, bake, danse, synge, gå på tur, leke med jevnaldrende....

Min datter har ihvertfall ikke hatt vondt av å være i barnehage.

Skrevet

17 mnd. gikk stort sett fint. hun var klar for å være mer sosial...men kunne godt ha startet med deltid i begynnelsen. Men hun er en sosial unge, så vi var heldige med et. Ville helst ikke at hun skulle starte tidligere, syns de er for små da. får jeg flere barn, vil jeg også helst vente til ca. 1,5 år.

Skrevet

Min startet da han var 6 måneder og 1 uke.

Gikk kjempe fint og har ikke grene noen ganger. Han har nå gått i barnehagen i 2 måneder og når vi kommer så slepper vi han på gulvet og han kryper inn til de andre barna. Når vi henter ser han på oss og smiler og leker videre.

Har fulltidsplass, men han går bare 2 dager (av og til flere dager, men da korte dager)

Har ikke angret en dag og gutten er i storform.

Skrevet

8 mnd. Gikk helt fint for han (litt værre for oss som skulle forlate han der, men sånn er det jo uansett alder). Han har det veldig fint der, men det eneste minuset jeg kan se med å la han begynne så tidlig var at han ble mye syk da han enda var så liten. Litt lettere å takle sykt barn på to år enn på 8 mnd syns nå jeg da.

Skrevet

Det er nok umulig å slå fast på generelt grunnlag når det er best å begynne i barnehage.

Våre barn har begynt da de var 3,5 år, og det har gått strålende med minimalt med tilvenning nødvendig. Da hadde de gått ofte i Åpen barnehage med meg fra de var under året, og begge gikk mer eller mindre regelmessig i barnepark året før de begynte i barnehagen.

For vår familie har dette vært den beste alderen for barnehagestart.

Skrevet

mini var 8mnd da han begynte i barnehagen... det var ikke noe problem og han koste seg fra dag 1! enset oss ikke engang når vi hadde tilvenningsuke..hehe

Skrevet

Vi dropper nok barnehagen. Vi regner med det går helt strålende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...