trollemor77 Skrevet 9. februar 2008 #1 Skrevet 9. februar 2008 Lurer på hva som er symptomene på overstimulering, og i hviken fase det er størst fare for å bli overstimulert? Takker for svar:)
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 9. februar 2008 #2 Skrevet 9. februar 2008 Tror ikke det er så lett å oppdage overstimulering uten blodprøve og UL. Det er fare for overstim. i hele sprøytefasen.
Emilia og lille Oliver:-) Skrevet 9. februar 2008 #3 Skrevet 9. februar 2008 Jeg merket jeg var fryktelig stor i magen siste 4-5 dager før uttak, hadde vondt og litt problemer med å gå. Etter uttak ble magen enda større, jeg kastet opp masse og fikk veldige smerter. Ble lagt inn i en god uke på gynekologisk og hadde enorme smerter og ca 10-12 kilo med væske i kroppen på det meste. Jeg var da alvorlig overstimulert og det er ikke vanlig at det går så ille. Fikk fullstendig skrekken etter dette forsøket:-( Andre gang jeg hadde forsøk ble jeg og litt overstimulert, merket dette rundt dagen for uttak, og etterpå. Stor mage, noen kilo 3-4 ekstra (væske i buken) litt kvalme. Og veldig øm og stinn i magen. Denne gangen var det heldigvis ikke så ille og fikk satt inn et gullegg som nå er blitt til en sprellende liten gutt inni magen min:-) Som regel er det kombinasjonen mange dager på sprøyter, for høye doser, masse egg og da eggløsningsprøyta som gjør at en blir overstimulert. Jeg har PCO og da er jo risikoen for overstimulering stor.
søskenforsøk Skrevet 9. februar 2008 #4 Skrevet 9. februar 2008 hei gratulere med gutt i magen. I noen land gjør de såkalt kontrolert overstimulering da sjansen for å bli gravid er større da...... tvi tvi
Emilia og lille Oliver:-) Skrevet 9. februar 2008 #5 Skrevet 9. februar 2008 Takk takk:-) Utrolig deilig å endelig ha klart det! Alt er bare så verdt det når spiren endelig sitter. Ja de sa til meg at det å være litt overstimulert øker sjansen litt for å bli gravid:-) Så får håpe du og blir litt overstimulert:-)
trollemor77 Skrevet 9. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. februar 2008 Oi, det hørtes dramatisk ut. Fikk du ikke satt inn egg på dette forsøket da? Har ikke helt forstått dette, for jeg trodde risikoen for overstimuli ble redusert etter uttak??Men det topper seg altså med eggløsningssprøyta og uttak? Men alt gikk jo bra med deg som nå bærer på en liten gutt:) Gratulerer så mye.
trollemor77 Skrevet 9. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 9. februar 2008 Var på UL fredag og fikk konstantert 15 egg (follikler)på ca 16mm og 5 på 13 mm. Sprøyte og spray t.o.m i dag og kun eggløsningssprøyte i morgen. Uttak tirsdag. Er helt sprengt i buk og bryster og kjempekvalm så ble litt redd om det kan være farlig? Har ingen diagnose.
Emilia og lille Oliver:-) Skrevet 10. februar 2008 #8 Skrevet 10. februar 2008 Ja det var rimelig dramatisk, fikk ikke satt inn egg på første forsøket men fikk fryst ned. De setter ikke inn egg hvis du er for overstimulert pga hvis du da blir gravid vil tilstanden forverres igjen når kroppen begynner å produsere HCG (samme som er i eggløsningssprøyta). Mest sannsynlig blir du ikke så overstimulert som jeg var, det er veeeeldig skjeldent. Men det kan høres ut som litt overstimulering ja. HCG som er i ovitrelle sprøyra gir et siste *boost* til eggene for å modne de helt til uttak. De var redde for overstimulering på meg på første forsøket så da fikk jeg bare sette halve sprøyta med ovitrelle...Hehe det hjalp jo fint lite. Men jeg gikk vel i nesten 20 dager på sprøyter og fikk alt for høy dose de siste dagene. Hadde bortimot 40 follikler, de fleste rimelig store.Klarte knapt gå dagen jeg skulle ha uttak. Tror du kan ta det med ro, men si ifra ved uttak symptomene du har og ta kontakt om du skulle bli veldig syk etter uttak. De vil nok helt sikkert kunne se om det er overstimulering på gang ved uttak. Det er som regel ganske ufarlig bare veldig ubehagelig. Følg med på vekta de nærmeste dagen og spes etter uttak og drikk masse vann, hvis du er overstimulert vil du få væske i kroppen og vekta vil øke raskt. Jeg gikk opp 12 kilo ca på 7 dager, før det snudde og jeg begynte å tisse det ut! Den gangen jeg ble gravid gikk jeg opp 3-4 kilo væske (litt ubehagelig, men ufarllig) og dette forsvant ikke før etter 2-3 uker (når jeg ble gravid så gjode HCG`en til at overstimuleringen varte lenger) Jeg har enda ikke hørt om noen som har blitt så overstimulert som jeg var, og jeg fikk til og med en beklagelse fra legen i Haugesund. Så du må ikke bli bekymret for at du blir så syk som jeg ble. Det hele går nok kjempefint og det er vanlig å være stor i magen og kvalm pga medisinene. Skal krysse fingrene for at alt går fint og at du har en positiv test i hånda om et par uker:-)))) Masse lykke til!!!!
trollemor77 Skrevet 10. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 10. februar 2008 Tusen takk for at du delte erfaringene dine og gjorde meg roligere. Har kun tatt sprøyte i 1,5 uke, så det skal nok gå bra. Hører også til i Haugesund foresten. Nå gruer jeg meg mest til mandag på jobb (tar eggløsningssprøyta søndags kveld) Håper virkelig det går min vei denne gang!! Lykke til videre i svangerskapet og bruk denne tiden på kos og selvpleie:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå