Gå til innhold

Det er dumt med to etternavn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når to med doble etternavn gifter seg, skal de da ha fire etternavn? Skal barna deres igjen ha åtte etternavn?? Eller forventes det at barna skal ta den ubehagelige avgjørelsen å velge bort ett av foreldrenes etternavn? Altså Mia Gundersen Helgesen gifter seg med Mons Jensen Hansen, de finner da ut at det blir litt mye med fire etteravn og bestemmer seg for å ta ett etternavn hver. Mia velger Gundersen som er mors navn og far Helgesen blir fornærmet. Mons velger bort Jensen og får dårlig samvittighet overfor mor Hansen.

Jeg fatter ikke hvorfor folk velger en så utrolig dårlig løsning, som gjør det så vanskelig for barna!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En såpass komplisert løsning har jeg da aldri hørt om! Som regel gir man sine barn et etternavn eller to om du vil. Som foreldrene må bestemme.

jeg har et dobbeltnavn med et sjeldent og et vanlig navn. Jeg beholder det sjeldne mellomnavnet mitt og tar min manns etternavn. Han gjør det samme. Beholder sitt og tar mitt mellomnavn. Det kommer også våre barn til å gjøre. Ergo får vi fornavn (forskjellige så klart) og samme mellomnavn og etternavn i hele familien

Skrevet

He he, det var da også en problestilling. Beklager, men jeg ser ikke problemet helt. Kan ikke skjønne at det er verre enn at to med et etternavn hver får barn og gir barna det ene etternavnet. Har aldri hørt at slekta på den ene siden blir fornærmet over det? Og min mor hadde to etternavn, min far et. Jeg har bare min fars etternavn, uten at det var noen sure miner rundt det. :) Små problemer i verden hvis det blir en krise av at man har to etternavn :)

Skrevet

Jeg fikk fra fødselen bare min fars etternavn, et enkelt og kjedelig etternavn som veeldig mange andre heter. Da jeg var 11 fikk jeg også med mitt mors pikenavn, av eget valg. D er et etternavn som er fint, og sjelden. Jeg bruker begge etternavnene, og ser ingen problem med dette. Når jeg gifter meg skal jeg ta bort min fars etternavn, og kanskje beholde min mors, og barna våres skal ha bare sin fars. Verken jeg, familien min, eller samboeren min ser noe problem i dette. Såå, du får jo for all del bestemme hva du synes er best for dine egne barn, men jeg ser intet problem med å ha to etternavn. Man bruker jo akkurat d man føler er best, og jeg har ikke opplevd at noen blir sure pga. dette.

Skrevet

Lovgivningen i Norge tillater ikke at man har mer enn ett etternavn. Så i mange tilfelle er det som mange kaller to etternavn, i realiteten ett mellomnavn og ett etternavn. I de tilfelle man har et etternavn satt sammen av to, MED bindestrek - da har man fremdeles bare ett etternavn, men altså et sammensatt etternavn.

Skrevet

Jannamor - det er jo nettopp det som er saken, som HI her skriver om. Når f.eks. din datter Ylva Pedersen-Nilsen en dag skal gifte seg med Olav Hagen-Ottosen - hvilke etternavn skal de da velge? Går paret for kombinasjonen Nilsen-Hagen, så er det da ingen av dem som heter det samme som sine foreldre lenger... Jeg synes faktisk dette virker temmelig upraktisk, gjennom generasjonene så vil etternavnet bli helt utvannet og jeg er veldig glad jeg ikke skal drive med slektsgransking i fremtiden! Samtidig skjønner jeg at man har lyst til å beholde eget etternavn - står overfor dilemmaet selv nå når jeg skal gifte meg - og vi begge i tillegg har relativt sjeldne etternavn...

Skrevet

Ser ikke problemet. jeg, min mann og vårt barn har samme kombinasjon av navn: mitt etternavn-hans etternavn. Når hun en gang skal gifte seg håper jeg at hun beholder mitt etternavn da det er mest sjeldent, men det er opp til henne. Var mer en selvfølge for meg at barna mine skal ha mitt etternavn, enn farens. Men han insisterte selvfølgelig på å ha med sitt og. Og da ble de med bindestrek siden mitt navn passte best til å stå først, slik at det er hovednavnet.

Skrevet

Her hadde vi et etternavn hver, og så tok jeg hans etternavn da vi gifta oss. Ungene våre kommer til å få dette navnet. Enkelt og greit med et etternavn på hele familien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...