Gå til innhold

Uansvarlig å reise med nyfødt baby til syden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som synes det er litt uansvarlig å reise med en nyfødt baby til syden, leste et innlegg her om en som har tenkt til det. Vet ikke folk at man ikke anbefaler at man bør vente minst 1 mnd før man reiser med fly for nyfødte pga trykket i flyet?? Og man bør også vaksinere de, men virker som enkelt ikke tenker på det, viktigere å komme seg til syden.

Og man kan jo ikke akkurat dra med seg en liten baby til stranden i 30 grader heller, er vel ikke så behagelig for en liten baby. Nei enkelte bør virkelig tenke litt mer på babyen og litt mindre på seg selv..

Fortsetter under...

Skrevet

Enkelte folk er rett og slett dumme.

Sånn er det.

Kan ikke komme utenom det.

Skrevet

Fok i "syden" får jo babyer de også...er de uansvarlige også kanskje? siden de får babyer ut i 30 grader der d også tilfeldigvis befinner seg flotte sandstrender i nærheten?

Skrevet

Helt enig med deg HI! De får jo bebier i syden også!

Men jeg vet dere prøver å hinte til ung-mor... GI OPP!!!!

Skrevet

Jeg skal til Italia så fort som mulig etter jeg har født. Ikke det at jeg har tenkt å dra på ferie, men besøke familie. Vil ikke akkurat kalle det barnemishandling.

Skrevet

Ja vet jo at folk i syden også får babyer, men de trenger ikke å ta fly for å komme der for, de bor der. Man bør vaksinere babyene før man reiser til ett annet land, de er mye mer mottakelig for bakterier og virus, dvs at de blir lettere syk. Og tviler på at de som bor i syden drar med seg de nyfødte på stranden i 30-40 grader. Tror du virkelig at det er behagelig for babyene?

Figa: Har ikke akkurat sagt at dette er barnemishandling. Du sier at du skal reise fortest mulig etter at du har født, så vil det si at du reiser uten å få vaksinert babyen din? Du vet vel at de fleste flyselskaper ikke lar babyer som er under 7 dager fly, bare et lite tips sånn at du ikke kommer på flyplasset med en 3 dager gammel baby også slipper dere ikke inn på flyet, lurt å høre med flyselskapet først da ;)

HI

Annonse

Skrevet

Tror du det er så mange flere bakterier i Italia enn det er her? Er ikke akkurat Amazonas jeg reiser til. Italia har også samme vaksinasjonsprogram som det Norge har for babyer så tror jeg kan vaksinere min lille der borte. Dessuten er flyreisen bare ubehagelig for barnet, ikke farlig. Og jo jeg har sjekket med flyselskaper som reiser med barn under syv dager.

Skrevet

er enig med HI.

jaja, det er din unge så du får noe bare ta sjangsen, men det er rett å slett uansvarlig å reise uten å vaksinere babyen først. Ihvertfall når den er nyfødt, den er såååå mye mer mottakkelig for bakterier og virus, og kjære deg det finnes andre typer bakterier og virus i andre land som man ikke har i Norge, Hvorfor tror du masnge vaksinerer seg når de reiser til utlandet??

Skrevet

Ville ikke ramlet meg inn å reise med et spedbarn på flyet nesten uansett årsak. "dessuten er flyreisen bare ubehagelig for barnet, ikke farlig", skriver Figa..... Det taler for seg selv hvor prioriteringen er mener jeg.

Min første pri vil være barnet og ikke mitt behov for å reise eller familiens behov for å se vidunderet. Vi vurderer å reise en tur når barnet er 10 mnd, men kommer ikke til å bestemme oss på lenge enda. Det får bli når vi ser at vi tror det er greit.

Skrevet

Poenget mitt er at det ikke er farlig for barnet, men ubehagelig på grunn av dotter ørene o.l. Legen min sa også til meg at jeg trygt kunne reise etterpå. Hadde en fagperson sagt til meg at dette var farlig, ville jeg aldri reist. Ubehageligfor barnet vil det være om barnet er 7 dager eller 10 mnd første gang det reiser. Desverre.

Skrevet

Vi skal da til syden når babyen er ca 3 måneder vi. Ingen som har anbefalt oss å ikke dra. Og når det gjelder dotter i ørene på flyet, så har vel de fleste hørt om at man kan amme samtidig som flyet letter/ lander, så unngår man det. Jeg har kjørt fly mange ganger, og sett mange spedbarn som har vært med. Har sjelden hørt de gråte pga at de har hatt vondt for å si det sånn. Spedbarn er stort sett de som holder minst leven på flyet................

Skrevet

Jeg tror du skal rusle tilbake til din egen lille verden, HI. Det er der du fungerer best.

Skrevet

Det går jo fint å ta med småbarn til syden så lenge man er innforstått med det ikke blir like mange timer i sola, som det ville blitt uten barn. For all del.. Aircondition! Hold barna innendørs midt på dagen. Gå heller turer og slikt noe om morgenen og kvelden når temperaturene ikke er så høye.

Annonse

Skrevet

Var på bebibading med min lille gutt og fikk beskjed om å være forsiktig med dykking siden han var litt mindre enn de andre, fordi de ikke klarer å "poppe ut" ørene - utjevne trykket når de er så små!

Dette gjelder det samme på fly! Dersom de ikke popper og utjevner trykket får de kjempevondt!!

En kompis av meg flydde fra danmark til oslo. Han var svært forkjølet og fikk derfor ikke til å utjevne trykket! Han fikk sinnsykt vondt så de måtte overnatte i oslo til neste dag da han ikke klarte å fly videre før dette hadde gitt seg!! Tenk om dette var en bebi som ikke kunne si fra....

Så vær så snill å tenk dere om en gang til å sjekk med barneleger o.l før dere reiser. Vet at jeg ville aldri tatt med et så lite barn å fly!

Skrevet

puse: Figa har sjekket med lege. Hun har dessuten ikke sagt noe om hvor lite barnet vil være når de drar, fordi hun ikke vet det.

Sorry, Figa, men jeg klarte ikke å dy meg. Ser ut til at enkelte har problemer med å lese og forstå en tekst.

Skrevet

Puse: Som sagt lenger oppe, har jeg snakket med legen min om det. Om en fagperson sier til meg at jeg ikke skal fly og dette er farlig for barnet, vil jeg selvfølgelig revurdere det. Og som Bærkorg Måkeskrik sa, jeg har ikke nevnt hvor lite barnet mitt vil være når vi drar.

Bærkorg Måkeskrik: Jeg blir alltid like fornøyd når jeg leser innlegg fra deg. Så ingen grunn til å unnskylde seg her.

Skrevet

Vi sto midt i flytting da nr 2 meldte sin ankomst..

Flyttelasset var allerede kjørt, og vi fløy etter da han ver 2 dager gammel. Flyselskapet hadde ingen innvendinger, og jeg ammet han på tur opp og ned for å hjelpe på dotting i ørene.

Når dette er sagt, så synes jeg ikke man skal fly tidlig med baby for å komme seg på ferie. Og jeg synes ikke det er et spesielt godt argument at de har babyer i syden også. De har babyer over hele verden, det har vel mer med en unorsk bakterieflora å gjøre.....

Skrevet

Jeg fødte eldstemann på et regionsykehus, og hvordan reise tilbake etterpå? Jo, med fly. Dt gikk kjempefint, ingen sår babygråt der. Det er bare å gi pupp, så utligner baby trykket selv.

Og immunforsvaret er faktisk bra hos en nyfødt. Babyer blir født med mors immunforsvar, så det er bedre ved fødsel enn på flere år etterpå. Så det så.

Passe sine egne saker?

Skrevet

Babyen min er 10 månder og har vært i syden 3 ganger allerede,gått kjempefint det ;-)

Skrevet

villet ALDRI ha reist med en bebi under 6 mder med til syden..

for det første er ikke imunforsvaret til ungen ferdigutviklet...

ikke er den vand med temperaturer som er i syden.

ikke er temp måleren hos barn helt færdig utviklet,

STOR fare for uttørking...

å barn som er en uke gammel trenger mye roooo og kvile, ikke flyturer å annet mas!!!

hold dere for søren hjemme...

Skrevet

Detter er vel det teiteste jeg har lest......uttorking??

Maa da vere bedre i varmen uten en masse toy, og jeg tror at ett barn skal ha ganske dumme foreldre om det er snakk om uttorking...

Og som nevnt tidligere sa har en beby ganske bra imunforsvar sa lenge den ammer!!

• 4 uker senere...
Skrevet

mongiser hele gjengen!

Skrevet

"for det første er ikke imunforsvaret til ungen ferdigutviklet..."

-Neivel? Vet du hva immunforsvaret er? Hvilken del av immunforsvaret er det som liksom ikke er ferdig utviklet når man blir født?

"ikke er den vand med temperaturer som er i syden."

-Tror du den er vandt med 10 grader i Norge? Fosteret ligger jo faktisk i 37 grader i 9 mnd så hvorfor skulle 30 grader i syden være mer skadelig enn 10 grader i Norge?

Resten av innlegget ditt, 20:16 må jeg bare le av! Håper for din del at dette var skrevet på tull.

Skrevet

Men hva skal derwe gjøre på i syden da?

Reiser dere om sommeren så er det LETT over 30 grader.

Kan like godt komme bort i (og mer sansynlig) 40-45 grader.

Tenkte dere å ligge å slenge på en sol seng?

Ikke kan man bade de første seks ukene heller og ikke er man kanskje i form. (tenker på hormoner og trøtthet. ikke utseenede selv om det også er kanskje redusert...;))

Og hva om DU som mor får matforgiftning?

Kan du amme da?

Det er ikke til å legge under en stol at det er ukjente bakterier for oss.

Synes det bare virker som ett ekstra arbeid.

Greit med Figa som skal til familie der man vet hvilke forhold man kommer til, men man har ingen garanti på ett hotell.

Skrevet

Ja, det er alltid 40 grader i Syden, vet dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...