Gå til innhold

Permisjon?!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var dette med permisjon...

Vi får jo 5 uker ekstra (100%) som vi kan dele på. Fine greier!

Men har jeg skjønt det rett om at hvis man føder før termin, så mister man de resterende ukene som er igjen til termin..Selv om man kanskje er "heldig" og klarer å holde ungene inne til over uke 38. Man går jo ut i perm 3 uker før termin.

Altså, føder man 7 uker før termin, mister man 7 uker av permisjonen?

(Håper jeg skrev det ned riktig)

Har jeg skjønt det rett?

I så fall, er ikke det utrolig urettferdig...? Eller kan noen snakke vett til meg..hehe..

Jeg kan leve med p evt miste ett par uker, men sjansen for fortidlig fødsel er jo større enn vanlig..Blir ikke slikt tatt hensyn til?

Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke akkurat slik det fungerer.. ved "ettbarns"-graviditeter jobber man normalt frem til 3 uker termin. For oss flerbarns-gravide er ikke aktuelt da vi ikke jobber så lenge... Så jeg vet ikke hvordan dette med permisjon før fødsel er - men om du som "ettbarns"gravid føder før termin mister du de 3 ukene som er forbeholdt tiden før fødsel.

Har jeg forstått det riktig damer?

Skrevet

ja vi mister de tre ukene før termin om vi føder før termin.. mister max tre uker

Skrevet

Slik jeg har tenkt så vil jeg søke permisjon som 'vanlig' er, 3 uker før termindato. Regner med jeg blir sykmeldt fra rundt uke 28-30 (i følge min lege - alt etter form vel og merke) så da får man forhåpentligvis noen uker hjemme før fødsel uansett.

dersom jeg da skulle føde f.eks. 6 uker før termin, altså i uke 34, vil jeg 'miste' de tre ukene før termin (men disse har jeg jo fått med sykepenger) så vil permisjonen begynne å løpe etter fødsel og her starter man direkte på de første 6 ukene til mor.

Har og hørt at det er mulig å få omsorgspenger/sykepenger dersom prematur fødsel slik at permisjonen ikke begynner løpe før man får barna med hjem, men reglene her er jeg ikke sikker på.

Men dette er alt nytt for meg, så rett meg gjerne dere som har vært vet mer om dette enn meg:)

Skrevet

Trur ikkje at du kan få sykepenger heilt fram til termindato.Du må ta tre uker permisjon før t.dato.Måtte selv skrive på sykemeldingen når disse 3 ukene før termin startet.

Skrevet

Bøllefrøene: Mister vi virkelig bare max tre uker??

Hvor står det henn? Jeg trodde som HI at vi evt mister alle ukene før termin, det er det "alle" sier til meg ;)

Skrevet

kan ikke få sykepenger helt fram til termindato. men om du føder 7 uker FØR termin vil du 'miste' 3 uker før fødsel. om man da er sykmeldt vil man ha sykepenger frem til fødsel og gå i permisjon etterpå? Stemmer ikke dette?

samme blir vel om jeg er i full jobb og skulle komme til å føde 7 uker før termin, da vil jeg jo få lønn frem til termin og 'miste' de 3 ukene før fødsel....

kan uansett ikke skjønne hvordan man skal kunne miste mer enn 3 uker...

Skrevet

korreksjon på mitt innlegg over 15:28

samme blir vel om jeg er i full jobb og skulle komme til å føde 7 uker før termin, da vil jeg jo få lønn frem til FØDSEL og 'miste' de 3 ukene før fødsel....

Skrevet

Javel..

Jeg går på svangerskaps penger her, så da er det ikke rart man blir forvirret om forskjellig regler etc.

Så da er det altså slik at man kan max miste 3 uker?!

Greit nok...

Skrevet

neida permisjon start blir tre uker før fødsel... og det er da de begynner å telle uker. mister derfor max tre uker..

vanskelig å forklare.. men vet at vi ikke mister alle fram til termin.. jeg jobber på nav.. men ikke med f.penger da.. så har fått regnet dette ut riktig..

Skrevet

Hei.

Permisjonen begynner tre uker før termindato, selvom man skal ha tvillinger og man vet man føder før termin. Når du sender papirene til NAV setter du termindato og permisjonsstart utfra det.

Permisjonen starter jo alltid tre uker før termin, så de ukene "mister" man jo, dvs. NAV justerer datoen for hvor lenge du får utbetalt fødselspenger.

Dersom du føder f.eks. 7 uker før termin, mister du som de andre skrev bare de tre ukene. Hvis du blir liggende på sykehus med et prematurt barn blir du sykemeldt eller får pleiepenger slik at permisjonen din begynner å løpe fra du kommer hjem igjen.

Lykke til, selv klarte jeg å holde gutta inne til 37+4, og selvom jeg var sikker på at jeg skulel føde vedig tidlig og syntes det var et slit å gå så lenge er jeg veldig glad for det nå. Det er bedre å få store, friske barn enn å måtte ligge lenge på sykehus med premature små (syntes i alle fall jeg).

Skrevet

stemmer.. hvis en skal fremsette krav om pleiepenger må barnet være sykt og innlagt. hvis en får dette innvilget blir foreldrepengene utsatt tilsvarende. for tidlig fødsel gir ikke direkte rett til pleiepenger. En blir ikke sykemeldt hvis det er noe galt med barnet.. Hvis mor blir veldig syk tar far over permisjonen mens mor er syk.jobber med det her, håper ikke at så skjer med meg.. men hvis det skjer så skal jeg nok få deg jeg har krav på..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...