Gå til innhold

dere som bruker linser, bønner og kikerter i matlaging...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan bruker dere det, og har dere noen forslag og oppskrifter? sånn enkle hverdagsting..

Fortsetter under...

Skrevet

Ha bønner i gryteretter, putt linser i kjøttsuppe ol. Jeg lager f.eks stekt laks med kokte kikerter (kanskje kokt i buljon), og brokoli til. Kok opp andel av bønner og kikerter, og legg de i frysen i posjonspakker. Ta en og hiv den opp i stroganof gryta eller amrikansk gryte. Linsene trenger bare 10 min koking, så de tar du til slutt

Skrevet

Ja, det lurte jeg også på, satt faktisk og surfa litt etter oppskrifter i går ;-) Det eneste jeg fant ut er at bønnene skal ligge i vann mange timer før du kan bruke de. Og at du kan fryse det etterpå slik at det er klart til koking neste gang....

Skrevet

Ja, kan fryse de både før og etter koking. Best å koke de etter koking, for det tar ganske lang tid å koke de også. Jag lager pastasaus med bønner. Hakkede tomater på box, karbonadedeig, løk, gulrot, brune bønner/plack eye peas, salt, sukker, pepper, timian. Black eye peas er også fine i salat (hvis du bruker hermetiske da bør du tømme av laken, for den er ekkel)

Bønner og linser er kjempefint til å drøye maten. Kjøp heller bra /men mindre) kjøtt,og drøy med linser/bønner.

Har laget kikertpure, og det var ikke så ille som pålegg(på klibrød-vedlig fedonsk). Bruk det med buljon og krydder, hvis ikke er de litt kjedelig

Skrevet

Man kan jo lage kikert-salat med hermetiske kikerter. det er utrolig lett. Bare bland dem med f.eks tomater, agurk, rødløk, bladpersille, korander osv, alt etter hva du liker.

Skrevet

Her nede i Spania spiser vi mye linser (de brune). Det vi da gjør er å legge dem ei stund i vann først, vannet skal gå over linsene, og så begynne å koke. Da kan du ta nedi det du lyster. Vi bruker som regel potetbiter, gulrotbiter, pølse, kylling og kjøttbiter. Det er kjempegodt - er faktisk en av livrettene mine, og linser inneholder også mye jern :o)

Annonse

Skrevet

Noen ganger koker jeg naturris og linser sammen, det er også godt.

Skrevet

Jeg ser de fleste snakker om å bruke tørkede linser, bønner og kikerter. Et av problemene med det, er jo at de må ligge i vann så lenge før de kokes.

Jeg bruker hermetiske bønner og kikerer, jeg. Det er litt dyrere, men mye lettere. Et alternativ, hvis man har dårlig råd for eksempel, er jo som flere over her nevner, å koke mye en gang i mellom, og så lagre det i fryseren. Så flink husmor er dessverre ikke jeg...

Linser er lettere, der bruker jeg grønne puy-linser som har ganske kort koketid.

Og hvordan bruker jeg det? Hmm. Bruker bønner i gryteretter, som for eksempel chili con carne, og til taco og enchiladas. Kikerter bruker jeg mye i curry-retter, og til å lage falafel av. Linser bruker jeg mest i supper, jeg...

Det er god mat det - og heldigvis har ikke lillepia mi reagert med magevondt når jeg har spist det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...