Gå til innhold

Hvordan ser man forskjell på ei tispe og en hannhund?? når de er så små??? lurer på om jeg har fått meg en hannhund som nå heter BELLA ....hahaha

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet??? for Bella har en liten tiss der nede....hihi ler meg i hjel her...

Skrevet

du har nok fått deg en hannhund ja ;) ser jo det med en gang , hehe.

Skrevet

men seriøst det går jo ikke an??

jeg har bet. 10.000.- for Bella...og har stamtavle og alt....

Skrevet

Hehe. Tispene har også tiss (derfor de heter "tiss-pe", hehe neida), men gutten har jo dessuten blitt tildelt et sett med baller.Hvis h*n ikke har baller, er det ei tispe ;-)

Skrevet

er det baller der da? tisper har ikke baller;)

men oppdretter bør jo vite det så satser på at du har fått rett

Skrevet

herreman :o :O 10 000 kr for en hund?!?! WÆÆH!!!! ja,noen som har det,hehe..

Men du ser jo ganske "lett" om det er hannhund eller tispe.På tisper ser du ikke at hu har "tiss" men på hannhunder , vel.. ja..

Skrevet

hehe det er egentlig rimelig for en rasehund det da, men man prioriterer forskjellig. hund er koselig, men ikke noe jeg hadde betalt mange lapper for. likevel. jeg kan godt forstå det

Skrevet

Ballene synes ikke så tidlig... Det er enkelt å se forskjell (for den som vet)!!! Tispene har tissen sin midt mellom beina omtrent, mens på hannene sitter den mer midt på magen (dvs i bakre halvdel da men). De ser forresten ganske like ut av utseende i begynnelsen men plasseringen er dog ganske forskjellig.

Skrevet

måtte ringe oppdretteren hihi...hun lo så hun grein hihi

JA det er ei tispe...bare hun rir på katten og det synes vi var så rart hihi...

nåja Bella trenger ikke bli noe annet....heldigvis...fikk litt panikk der gitt

Skrevet

He he, må si jeg lo ganske godt selv. Mest av svarene da... Fra jenter har ikke tiss... Til hvor er ballene. Da har de som deg ikke sett mange små valper ;) Godt det fortsatt er lille Bella da. Og tisper rir på det meste de også, bare vent til hun får løpetid.....

Skrevet

Bella er jo den minste i kullet så jeg var livredd det skulle være en hannhund...skikkelig pingle ...

dessuten er planen å få et valpekull med henne om noen år så derfor MÅTTE det være ei bella...men da gubben sa han hadde sett Bella ri på Katten Timo...lurte vi litt...

og hun pisser jo overalt hihi...nåja tissingen er vel fordi hun er så lita hehe....

Skrevet

Ja, de kan jo tisse ofte og mange steder, MEN om oppdretteren har gjort en høvelig bra jobb og du er flink med henne bør hun slutte med det fort. Ta henne ut HVER eneste gang hun våkner, når hun har lekt litt osv. Ros henne masse, tisser hun tisser inne så overse henne og det. Ei avis forann døra synes jeg er greit som nødløsning, men ikke huset fullt av aviser. Bare intensiv trening som funker. Mine tisper har værre husrene utrolig fort. Krever jobben den aler første tiden men så er det gjort. Du skal rundt på utstilling og slik nå da? I og med du skal ha valper? hvilken rase?

Skrevet

Ja Bella er blii nesten ren...dvs tisser inne 1 gang om dagen OM vi overser bjeffene...hun er 10 uker...så det greide vi rimelig kjapt...

Golden retriver er det og vi skal stille henne ut ja...bestefaren er den Golden som har vunnet mest her i norge...og ettersom hun er så feminin som de fleste sier har vi store håp...hehe

Men skal ikke bli noe hyseri av det...prøve å få 3 cert...slik at hun blir champion...er det ikke slik det er??? 3 cert- camp??

men vi får se da,...

hvilken rase har du???

Skrevet

Så artig. Kjekt med gode linjer, men man vet aldri nei... Vanskelig å plukke ut så tidlig. Men dere har jo all verdens mulighet da :) Stemmer at man må ha 3 cert. Det vanskelige er at det ene av de må være fra en NKK (norsk kennel klubb) storutstilling elelr fra rasespesialen. Det er vel ca 10 sånne utstilliner, 1 rasespesial da, i året og der er konkurransen gjerne stor da. Utlendingene kommer også da for å ta hjem cacibene.... Vi har en bichon havanise med 1 lite cert som er ferdig med alt, en coton de tulear med 2 små cert som har sitt første kull nå. Håper klare det store certet også, men hun har litt lite pels. Skal ha igjen ene valpen og håper hun får mer pels etter sin far så det blir utstilling med henne. Venter også på en jakthund av rasen breton, som skal stilles. Kreves jaktpremiering også for championat men der er gode linjer. Så blir spennende med oss femover også :) Lykke til.

Skrevet

Prøvde sende en pm med hemmesiden min, men postkassen din er full ;) Nå skal sønenn spille på dataen.....

Skrevet

Skal en god del til at man får en Golden til å bli N UCH (Norsk Utstillingschampion) siden det er så veldig mange av dem. Men må innrømme at jeg ble litt skremt at du ikke visste hvordan man ser forskjell på tisper og hannhunder.

Skrevet

Er det så mye å bli skremt av da???

Man lærer så lenge man lever....

Skrevet

Har du hatt hund før? Jeg bare lurer....

Og ja, det skal være en hund av ypperste klasse og en gooooood handler for å bli norsk champ... det er utrolig stor konkuranse på golden.

Men dere har vel god kontakt med oppdretter da?

Ellers så er jeg litt uenig jeg da, i at det er vanskelig å se på valpene om de er tispe eller hannhund når de er 10 uker.... men så driver jeg med oppdrett av hund da så jeg har kanskje ett trent øye. Det vanskeligere nå de er 1-3 uker...

Skrevet

vi har alltid hatt hund hjemme så jeg vet ikke om det er det samme...

men i voksen alder er dette 1 hund da jeg bestemte meg for å få hund først når jeg selv hadde tid til det....nå skal det sies at jeg faktisk ikke hadde tenkt tanken på at Bella ikke var ei tispe fordi hun faktisk ser jentete ut og da jeg var og hentet henne kunne jeg nesten se hvem som var tisper i kullet...

tvilen min kom da mannen begynte å si at hunden ridde katten hehe...

men ok...blir vel ikke noe champion på meg ettersom jeg ikke vet hva forskjellen er haha...

nåja...godt å vite at det faktisk noen ganger ikke er eieren som er viktigst men hunden...

Skrevet

Det kan jo godt hende at du klarer å få hunden til å champ... for alt jeg vet. Alle som prøver har en mulighet....

Men utifra innlegget ditt virket du ikke videre hunde vant...

Svigermor hadde en golden hannhund som ble brukt i avl for blindeforbundet. Der ser de mest på lynnet selvfølgelig.

Golden valper er utrolig nydelige (alle valper er jo det da..) men det er som regel som deu sier, lett å se hannhunder og tisper fra hverandre fordi tispene har ofte tydelige feminine trekk.

Det er også mye mer som spiller en rolle i en utstillingsring enn om hunden er pen å se på... Det er viktig med en god handler som har god kontakt med hunden og som kan føre hunden bra.

Skrevet

videre hunde vant.... nei kanskje ikke akkurat utfra det jeg skrev...så må jeg jo si at bleier og babyer har vært livet mitt de siste 5 årene...

uansett så skal vi i alle fall prøve og det er som du sier alle som stiller til start har en mulighet...og jeg ser allerede at Bella reagerer utrolig positivt på meg og at hun lytter godt...

Hun kan mye allerede som andre hunder ikke kan ved 10 uker ( sitt, bli, dekk og innkalling) nå sier ikke det i seg selv at hun har en sjans til å bli champ ....men at hun OG jeg har en god kjemi DET vises allerede...

Det jeg reagerer på er at det er noen som skriver litt smålig tilbake....dvs...si meg: har du hatt hund før??? som om DET er et krav til å få en hund til å bli champ.

Jeg reagerer på måten noen svarer på...liksom herlighet hihi VET du ikke forskjellen....NEI som dere leser i overskriften...så spør jeg jo om det...fordi jeg rett og slett ikke viste det!!

Skyt meg om dere vil...for det høres jo ut som om jeg er skikkelig tåpelig som ikke vet dette...nåja...så var det kanskje en smule ironi i innlegget og da...men men

Tiden vil vise om Bella vinner noe og får cert overhodet....mitt humør og ståpå vilje vil i alle fall ikke være avgjørende i den saken

ha en flott dag alle hundeeksperter....

Skrevet

Det viktigste er at dere koser dere sammen, og har det morro;) Har selv vært på mange utstillinger og fått frem en champion;) Men det var ikke golden da.

Skrevet

Bare ett lite tips sånn helt på slutten (om jeg får lov....)

Valpekurs og ringtrening!

Husk at du kan aldri lære for mye om hunden din!

Skrevet

1 kurs har vi hatt fra ei som var med i Elitegruppa til Nordenstam.

Hos henne skal vi gå på kurs når Bella er 4 mnd og hver onsdag trener vi lydighet sammen med hundeklubben her vi bor i 1 time...

Skrevet

Da er du en veldig flink og ansvarlig hundeeier! Noe jeg egentlig regnet med siden du nevnte hvor avkommet kom fra... regner med at den oppdretteren vet hva de driver med og kun selger til egnede eiere ;-)

Dere får hygge dere med valp og hunde trening og håper det går bra for dere i ringen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...