Gå til innhold

Kjøpe dyr eller billig vaskemaskin? Hva har dere hjemme?

Anbefalte innlegg

Der røyk vaskemaskina, og ny må kjøpes inn i neste uke! Er veldig usikker på om vi skal kjøpe en billig vaskemaskin, eller om vi skal legge penger i en litt dyrere... Samboeren mener det første, mens jeg er litt usikker!

Hvilken vaskemaskin har dere, og kan den anbefales? Og hva kostet den ca?

Vurderer Miele, har hørt så mye bra - men så koster den jo 8.000,-

?????

Fortsetter under...

Vi har Miele vaskemaskin og tørketrommel og skal ha Miele oppvaskmaskin.

De holder mye lengre enn vanlige vaskemaskiner, de er designet for å vare mye lengre enn andre maskiner, og har også stor kapasitet i mengde tøy...

Hadde helt klar gått for en dyrere modell, da man som regel får igjen for det i forhold til levetid på maskinen. Men trenger ikke være dyreste, er mye bra på markedet utenom miele også. Husk iallfall på å velge en med god sentrifugering.

Jeg har et prinsipp om å alltid kjøpe det nest dyreste av hvitevarer. De dyreste er det alltid noe fiksfaks man ikke trenger som leverandøren tar ut ekstra pris for (f.eks. fuzzy logic ... jeg trenger ikke en vaskemaskin som tenker selv ...).

Men jeg tror det lønner seg å satse på kvalitet i det lange løp, det blir ofte dyrere om man kjøper noe billig som går fort i stykker og evt trenger reperasjoner i hytt og pite (det er også mye ekstra pes).

Miele er jo et veldig bra merke, men det er mange andre også (AEG, Zanussi, Siemens, Bosch). Men som en kuriositet kan jeg nevne at min mor har hatt sin Miele oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel i over 25 år! (ikke i helt tipptopp stand nå, men jeg tror hun var glad for å satse på kvalitet den gangen i 1981).

Annonse

Hei!

Miele er bra vaskemaskin, men du trenger ikke å kjøpe den dyreste. Jeg jobber i barnehage og der har vi en miele maskin til 4000 kr og fungere mer enn bra nok.

Hjemme hos min mor hadde vi en aeg maskin som levde i 20 år før den sa takk for seg og da var vi 3 barn og 5 voksne på det mest som bodde i ett stort hus.

Nå har vi en Zanussi som er snart 8 år, den kostet 1500kr når gubben kjøpte den og den går stort sett hver dag, men vi venter på at den skal si takk for seg.

Er det mye rar eletronikk på makinene så blir de fortere ødelagt.

Vi har en nabo som jobber med å reparer hvitevarer og han sier at det som er enklest varer lengst.

jeg ville kjøpt miele! Mamma kjøpte sin miele maskin da jeg ble født for snart 25 år siden og den går enda. den har gått noen runder ja, med tre jenter født på tre år, som har bodd hjemme frem til etter videregående...

Vaskemaskinen er den tingen i hjemmet vårt som er mest brukt av alle hvitevarer.

Vasker en maskin til dagen så jeg hadde absolutt tatt en litt dyrere maskin...

Miele er jo veldig bra da!

Om dere vanter barn kan jeg love deg dobbel klesvask, så det er verdt det!

Vi kjøpte ny Miele for et par måneder siden. Ikke den dyreste modellen, for der var det veldig mye fix faxerier som vi ikke har bruk for.

(eksempel: LYS inne i trommelen)

Den vi kjøpte kostet 8900,-

Dritdyrt, men tror det er verdt det i det lange løp.

Min erfaring er at kjøleskap, komfyrer, vaskemaskiner og tørketromler kjøpt for 20 år siden, har holdt i 20 år pga teknologien for 20 år siden.

I dag er det en annen, "bedre", teknologi, som slett ikke er designet for å holde like lenge. Det er ikke lenger vanlig å ha det samme kjøleskapet i 20 år, derfor er de heller ikke laget for å holde så lenge.

Nå er jeg usikker på vaskemaskiner, da jeg har en gammel AEG kjøpt for 800,- som fungerer utmerket, men jeg ville uansett ikke regnet med at det er jeg kjøper nå, kommer til å holde til pensjonistalderen.

Men forøvrig helt enig med enkelte ovenfor her; det i mellomsjiktet er som oftest verdt pengene! Lys i tørketrommelen, "ekstra gode knapper", o.l. er bortkasta penger.

Annonse

Jeg ville absolutt ha gått for den dyrere modellen. Den vil dere ha i kanskje 20 år, mens en billigere versjon vil bli ødelagt fort. Sambo jobber i en hvitevarekjede, og han sier at de billige maskinene er beregnet på enslige, studenter eller andre som vasker lite. De er altså ikke beregnet på 2-3 maskiner hver dag.

Blir jo kjipt å kjøpe en ny en om 1-2 år.

Vi har akkurat kjøpt ei vaskemaskin på Expert nå. Den kommer om en times tid. Det er AEG kostet 5000,- Har en bror som har reparert en del hvitevarer. Og han sier at man TRENGER ikke ta den dyreste maskina, de holder bra de som er nest dyrest også.

Vi stod mellom den maskina og ei Miele til 10.000,- Vurderte litt fram og tilbake, og endte m den de hadde på kampanje. Ingen vits i å kjøpe ei som er dobbelt så dyr pga merket heller.

Det er mi mening i hvert fall!

Lykke til m handlinga!!

Ville ikke kjøpt en bare for at den er billig...men heller ikke gå etter d dyreste...Har og hørt at veldig mange maskiner nå til dags er laget for å holde i ca 10 år...Fikk sånn sett bedre maskiner for 20 år siden, for de kunne ofte vare lengre...

Og en ting til: IKKE KJØP ARISTON!!!! Vi har d selv, og d har vært MYE trøbbel med den...har måtta skifta ut de fleste delene i motoren, eller hva d heter...Måtte ha tørketrommel i høst, og sa at vi hadde hatt så mye trøbbel med Ariston at vi ikke ville ha d...D skjønte han vi snakka med godt, for han var reperatør, og d var helt vanlig med Ariston...Kjøpte da AEG tørketrommel og er veldig fornøyd med den ihvertfall:)

Vi kjøpte en Miele til 11 000 kr for noen måneder siden. Hadde ei helt grei maskin, men det begynte å hoste litt og det var dårlig skylling på den. Så vi fant ut at det var best å velge noe solid, hvertfall nå når det snart er to unger i hus.

Foreldrene mine har ei Miele oppvaskmaskin som de kjøpte i 1986 og den fungerer ypperlig fortsatt. Ikke vært noe feil på den i det hele tatt. En kollega av meg har Miele vaskemaskin og den har de hatt i snart 20 år med 4 unger. Så de holder!

Vi har en helt ny fra Gorenje. den kostet 6000 kroner, tar 7 kg, veier 98 kg, så den står bom fast på gulvet og vasker veldig rent. den har mange programmer og er veldig lett å bruke. Her går maskinen hver dag og da er det godt at det er god plass i den. Gorenje skal visst holde veldig bra.

Vi har en midt-på-treet vaskemaskin. Er 5 år gammel eller noe sant da, men like god enda. Bosch, var med diger trommel når vi kjøpte den, 6 kg- men det er jo ingenting nå lenger. Betalte da 6500,- eller noe sant.

Tror ikke det lønner seg å kjøpe det billigste. Vi gjorde det med komfyr, og har angret hver dag siden at vi ikke la litt mer i det- forbaskende DRITT komfyr. Wilfa anbefales ikke på komfyr, men de er gode på vaffeljern :)

Vi har hatt vår Ariston i over 4 år nå, har aldri vært noe galt med den. Vasker omtrent en maskin for dagen. Kanskje har vi vært heldig, men vi har vært veldig fornøyd med vaskemaskinen vår!

Vi har en 4 år gammel Ariston-maskin og har ikke hatt noe som helst trøbbel med den.... tror den kostet rundt 4000,-. Dårlige maskiner finner man uansett hvilket merke det er snakk om, så hvilket merke man ender opp med trenger ikke å ha all verden av betydning. jeg ville heller ikke gått for de billigste typene, men heller ikke de aller dyreste. Man betaler mye for at det står "Miele" på maskine, slik det også er med andre typer merkevarer, så tror man gjør et like godt kjøp ved å kjøpe noen fra mellomsiktet. Toppmodellene har jo gjerne mange unødvendige finesser, som det ikke er noe vits å betale for.

Det viktigste er ikke akkurat pris syns jeg, men at den har mange omdreininger på sentrifugen er et absolutt pluss. 1. maskin jeg hadde var en billig til 4000 den varte i 5 år, og tøyet var "vått" når jeg tok det ut. Kun 1000 omdreininger. Har nå en 5 år gammel AEG med 1600 omdreininger og er superfornøyd. Den har også kortprogram på under en time, det er veldig kjekt, for tøyet er sjelden så skittent at man trenger 2 timers vask.

Miele er veldig god kvalitet vet jeg, men hvis du har planer om flytting i de nærmeste årene så må du ta i beregning at de er veldig tunge og at du trenger flere til å bære den. Venninnen min sin var 90 kg, tung å bære ned 5 etasjer..

Vi har en Whirlpool, kjøpt ny for 2 år siden for 2995. Kampanje hos Elkjøp. Normal pris 5995. Sentrifuge på 1400 omdreininger, hurtigprogram som kun tar 45 minutter, ullvugge, silkeprogram osv..

Eneste minuset med den er at trommelen er liten, tar kun 5 kg......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...