tuppemor-75 Skrevet 7. februar 2008 #1 Skrevet 7. februar 2008 og hva spiser en til det? jeg har bare spist det en gang på ute, (og likte det godt) og vil gjerne lage det hjemme.
ScaryMama Skrevet 7. februar 2008 #2 Skrevet 7. februar 2008 Jeg har skrevet oppskriften min i en annen tråd;) Her bruker jeg det til alt egentlig. Som dipp til grønnsaker eller pitabrød, som tilbehør til kylling, som pålegg...
Tommage♀♂ Skrevet 7. februar 2008 #3 Skrevet 7. februar 2008 Fant denne på nrk.mat: Hummus Denne oppskriften gir fire porsjoner og tar ca 30 minutter å lage. Publisert 21.01.2005 23:33. Ingredienser: 1 kopp kikerter 1/4 kopp sitronsaft 2 fedd hvitløk 3 ss Tahini (sesampasta) salt etter smak Slik gjør du: Legg kikertene i vann over natten. Dagen etter siler du av vannet og heller dem i en gryte. Hell så på rikelig med vann og kok i ca en time. (Til ertene er myke). Sil av vannet. Bland kikertene med tahini, hvitløk og sitronsaft i en mikser. Smak på ertene; det skal smake litt syrlig. Gjør det ikke det, tilsetter du mer tahini/sitronsaft. Sett hummusen i kjøleskapet. Før servering tar du ut hummusen og legger den på en tallerken og rister litt olivenolje over. Brukes som dipp til godt brød, selleri eller gulrøtter.
hårsår Skrevet 7. februar 2008 #4 Skrevet 7. februar 2008 Hummus er NYDELIG! Veldig godt til skinke og pitabrød! Du får kjøpt ferdigblandinger i utenlandske butikker. Store plastbokser.
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #5 Skrevet 7. februar 2008 Kikerter, hvitløk, tahini, olje (vann), salt, sitron og pepper er vel basisen for hummus. Jeg har en familie fra hummus land. De bruker ofte lime istedet for sitron og rødløk, fersk chili og bladpersille i. Den blir fin og grønn:) Når jeg serverer det til gjester som dip legger jeg det ut over et stort fat og kjører bladpersillen med litt olje og drysser over. Flott farge.
tuppemor-75 Skrevet 7. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 7. februar 2008 tusen takk for oppskriften. dette skal prøves! jeg må bare spørre om det også går an å lage hummus med hermetiske kikereter.
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #7 Skrevet 7. februar 2008 glemte at mange sverger til sesam frø i hummusen. Rist dem litt på en tørr stekepanne først. Gutta mine elsker hummus. Lager en mild variant, uten hviløk og løk, som de bruker på brødskiva. Bruker en mye kikerter, som er supert å putte i tomatsuppe, salat osv, lønner det seg å kjøpe en stor pakke tørre. Legg i vann over natta, kok i 2-3 timer (smak på de) og frys ertene i poser.
ScaryMama Skrevet 7. februar 2008 #8 Skrevet 7. februar 2008 Ja det går fint an. Spe på med litt av kraften fra kikertene i stedet for å tilsette vann.
Gjest Skrevet 7. februar 2008 #9 Skrevet 7. februar 2008 Ja, det gjør det. Mange mener den er bedre. Liker ikke den hermetisk hummusen. Styr unna den. På en boks bruker jeg 2-4 ss tahini (stor forskjell på merket), litt olivenolje, 2 ss sitron, salt, pepper, litt rødløk om jeg har, og chilli etter smak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå