Gå til innhold

Når kan fosteret leve ,ved for tidlig fødsel?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg trodde det var etter fullgåtte 23 uker at det liksom heter fødsel og ikke senabort lenger? Eller? Uh. Nå ble jeg usikker. Men etter 23 fullgåtte er man jo forsåvidt i uke 24...

...men på den annen side - de må vel se det litt an på småen også - om det er et barn som kanskje kan overleve eller om det ikke er håp, uansett ukeantall? Eller blir man kontant avvist som en abort om man kommer med for tidlig fødsel før den "magiske grensa", om så bare noen dager før?

Uff. Får vel bare håpe det ikke går så ille med noen av oss, men at knøttene holder seg der de skal være til de er godt nok rusta for livet :)

Annonse

Dette står på "min side" her på Bim. Uke 22:

Grunnen til at denne uken er spesiell er at dersom du skulle være så uheldig å føde nå, så vil man gjøre alt for at den skal overleve, i veldig mange tilfeller. Årsaken til fødselen vil selvfølgelig være en medvirkende faktor i forhold til hvor levedyktig babyen din er og om det går bra. Det vil uansett gå mange uker og ofte måneder før man vet med sikkerhet om det går bra med det lille nurket om det skulle være så uheldig at det blir født nå.

hei :) vannet mitt gikk i uke 18 og da sa de at hvis ungene kom ut nå ble det for tidlig... neste uke er jeg i uke 24 og hvis det skjer no så skal de gjøre alt for å redde dem... men ikke før sa de... noen par dager til eller fra "spiller ingen stor rolle" men de vil jo seff at de skal bli inni der så lenge som mulig... problemene oppstår som mest når de kommer ut, inni magen kan de overleve med minimalt av fostervann...

Det jeg skriver er ting jeg har blitt fortalt av leger og spesialister...

Uke 24 regnes vel som den magiske grensen, men det reddes barn som er noen få dager yngre også. Det skrives om uke 18 i USA her.. det er nok for tidlig til levedyktighet for barnet. Meg bekjent kan det gjøres lite annet enn å gjøre alt for at barnet kan være i mors mage så lenge som mulig dersom det er under/tidlig i uke 23 - i form av riedempende medisiner, lungemodningsmiddel for barnet som gis til mor, fullstendig ro osv.

Jeg har jobbet noen år på nyfødt intensiv i norge og sverige, og det yngste jeg har vært borti å behandle (som overlevde) var 23+5. Noe særlig yngre enn dette er det så og si umulig å få til rett og slett fordi lungene er for umodne. I tillegg varierer det etter hvordan det enkelte barnet er - ift livsvilje og generell tilstand, ift lunger, hjerne, hjerte/ sirkulasjon - og selvfølgelig med evt de følger komplikasjoner kan gi som lungekollaps, sirkulasjonssvikt, infeksjoner, hjerneblødning osv osv.

I denne tiden (uke 24, 25, 26) spiller dagene en enormt stor rolle - det er MYE som skjer i utvikling og modning i løpet av få dager på denne tiden og derfor settes alle krefter inn for at barnet kanskje kan får være en eller to dager til i mors mage dersom det er mulig.

jeg var til undersøkelse i uke 18 pga sterke kynnere. alt var heldigvis fint og ingen fødsel var på gang, men jeg fikk beskjed om at hadde livmorhalsen allerede da vært påvirket, hadde di ikke gjort noe for å stoppe en eventuell fødsel. di gav ikke medisiner mot riene osv før i uke 24 fikk jeg beskjed om. syns det hørtes så rart ut! di kunner vel jaffal prøvd å gi noen riedempende medisiner i uke 18 syns jeg! men jeg er nå 25 +5 å har heldigvis ingen rier enda:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...