Gå til innhold

Vil ikke sove på etterm/kveld. Trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

jenta mi sovner fint alene i vugga på morgenen og formiddagen, men på etterm/ kvelden er det gråting og mye styr for å få henne til å sove. Ligger og veiver med armer og bein og gråter. Ser hun er trett, blank på øya og smal på øya. hva kan vi gjøre for å hjelpe henne? Noen tips? Når legger dere deres barn for natten? Hun er 10 uker nå.

Fortsetter under...

Da min var 10 uker la hun seg rundt 2300... prøvde jeg å legge henne før var det bare hylings. Når hun var klar for natten gråt hun ikke når hun ble lagt ned og sovnet greit. Nå er hun 3 mnd og 1 uke og legger seg 21-2130.

Mange gråter jo fordi de er trøtte og liksom ikke helt skjønner at det er sove de må for å få det bedre. Når legger hun seg? Hvor mye sover hun ellers på dagen og hvor lenge av gangen?

Kan det være luft som plager jenta di? Det kommer jo ofte på kveldstid. Det var problemet for gutten vår, han sluttet omtrent å sove på dag- og kveldstid i hele tatt da han var 1 mnd gammel (og var nesten umulig å få roet på kvelden), han våknet maks 5 min. etter han sovnet og det var umulig å få han til å bli liggende å sove. Når vi endelig fikk han til å sove seint på kvelden eller litt ut på natta, så sov han iallefall resten av natta (han var jo totalt utslitt), så jeg har ikke ammet på nattestid på snart et par måneder. For oss hjalp det å bære han litt rundt på underarmen, hvor han lå på magen, da fikk han ut luften som plaget han. Når vi så la han ned igjen la vi hånda på pannen hans, og han roet seg ganske snart og sovnet. Sleit med det samme som deg lenge (fikk han ikke til å sove selv om han hadde fått ut lufta), før jeg kom på å teste "håndspålegging", det ble fort bedring på sakene etter det.

Nå har han plutselig begynt å sove på dagen igjen, i tillegg til at han sover hele natta, så nå er alt bare fryd og gammen. Hånda på hodet funker fremdeles om han ikke skulle klare å finne roen på egenhånd. Men det er jo ikke sikkert det er luft som plager jenta di og ikke er det sikkert det hjelper for henne å få en hånd på pannen...

Vi starter dagen som regel rundt 09-10. Så får hun pupp og er tilsammen våken i ca 1 time, så sover hun ca 2 timer, så pupp og våken ca 1 time. Så triller vi tur og da sover hun ofte i 2-3 timer ute i vogna. Så er det pupp igjen rundt 16-18, og da kan hun være våken tilsammen 1 1/2 til 2 timer, og da begynner gråtinga når vi legger henne, når hun da sovner sover hun kanskje 1 time, så pupp igjen rundt 20-22, og når vi da forsøker legge henne gråter hun veldig. Er sulten stort sett hver 3 time gjennom hele dagen. Hvor lenge pleier dere ha babyen våken etter kveldsstell og pupp? Er hun for litevåken på kvelden? Er veldig usikker på dette med sovetid og våkentid akkurat nå før hun blir 3 mnd. Takknemmelig for råd!

Høres jo ut som hun sover "normalt", men kan som giggsy sier hende hun har litt magevondt. Hos oss var det også helt typisk på kvelden, fra ca 2030. Nå er det mer over, men hun er kveldsurolig.

Vesla her er våken ca 2,5 time før natten...har hun magevondt kan hun være våken i 4 timer, men sjelden mindre enn 2 timer. Her har vi bare 1 lang soveøkt på ca 3 timer ila dagen, men det er så forskjellig behov, så vanskelig å si om hun sover for mye på kvelden. Er hun trøtt så må hun jo får sove liksom.

Forstår på deg at du legger henne for natten i 20 tiden og da våkner hun etter en time for mat? Hva med å legge henne senere, så natten starter litt seinere, da etter kveldsmåltidet? Kan hun være sulten på kvelden, føler du at du har nok melk til henne da?

Legger henne for natten mellom 21-22 ca, gir henne fra begge bryst da jeg har mye mindre melk (tror jeg) på kvelden. Litt små sutring av og til ved puppen, og tar ikke fullt så lenge på pupp nr 2 så regner med hun er mett da? Skal forsøke ha henne lengre oppe før vi legger henne for kvelden, har egentlig ikke behov for at hun legger seg veldig tidlig da blir bundet til det med tanke på besøk til andre o.l. Synes 21-23 er passe. Når hun da sovner så sover hun frem til alt fra 03.30 til 05. Så pupp og så sover hun 3-4 timer til så når hun først sovner, så sover hun!

Tips for å øke melkeprod for kvelden tas i mot med stor takk!

Annonse

Har du nok melk på dagtid, så du kan pumpe deg og gi henne på flaske etter pupp på kvelden? Da får hun i seg mer. Hvis ikke så er det jo bare å legge henne til hyppig for å øke. Men virker som hun får i seg nok mat igrunnen, siden hun sover såpass lenge på nattmåltidet. Det er mye lenger enn snuppa her som bare får mme.

Ellers vet jeg ikke hva som skal til for å få henne til å sove, med mindre hun har magevond.

Jenta vår vil heller ikke sove på ettermiddag/kveld. Hun hyler som en stukken gris nå.. og far går og bærer og gnir på mangen. Vi synger og vugger men det er lite som hjelper. Dette starter vanligvis i fem tiden. Hun legger seg halv syv/syv og sovner veldig greit da. SÅ nå er det bare en halvtime til bading og kos så får hun en flaske og det er natta:) Mange sier at det er veldig vanlig med sutring på kvelden så den får vi bare ta. Hun er jo så snill ellers :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...