Gå til innhold

Noen som har hest, som vet hvor mye ca jeg bør beregne i kostnader i mnd i hestehold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe en hest til meg og barna, og prøver å regne litt på hvor dyrt det vil bli, ikke selve kjøpet, men i månedlige kostnader. Det varierer sikkert med plass og type hest, men ville vært fint å høre hva dere som har beregner/ pleier bruke. Det blir nok en stor ponny/ liten hest, skal stå oppstallet i privatstall, ti min. kjøring fra oss. Stallplassen koster 1500 i mnd, inkl. morgenfor, møkking, utegang og utslipp. Hvilke andre utgifter bør jeg ta med?

Fortsetter under...

Skrevet

Du sier morgen for? er det da høy og kraft for? eller en av delene? å hva med resten av måltidene,er det noe dere må kjøpe selv? du kan ihvertfall regne med skoing hver 6-8 uke(kommer litt ann på hesten også), markur ihvertfall par ganger i året, å evt uventede dyrlege utgifter,hehe..

Skrevet

Er det kun arbeidet med foring og møkking som følger med, eller er det med høy, kraftfòr og spon? Synes det hørtes billig ut om alt følger med.

Ellers så må du regne med hovslagerutgifter hver 6. uke, prisene varierer fra 700-langt over tusenlappen. Vaksine en gang i året, ca 400,-. Ormekur 2-4 ganger i året, ca 150,- per gang. Må også regne med litt uforutsatte utgifter, lett for at de mister en sko eller trenger en vetrinærsjekk.

Forsikring er lurt å ha, men husker ikke pris.

Regn også med litt penger til utstyr, kanskje 500,- i måneden.

Skrevet

hovslagerprisen varierer vel litt.. jeg ville heller sagt fra 400,- og oppover,

vaksine her har gått opp til 600,-

Skrevet

Du sier ingenting om hvor i landet, hva slags hest(konkurranse hest?)

Jeg betalte 1000kr for smed,

forsikring 12000kr året,

vaksine 800

tannrasp husker jeg ikke pris på her og nå

For og flis da?

Jeg bor i Oslo.

Skrevet

kommer veldig ann på rasen. nå har jeg en traver da.. så det er jo litt dyrt.. men skal du ha en liten ponni/hest (liten) så trenger det ikke bli så dyrt. jo større de er jo mer for skal de ha.=) hovslager hver 6-8 uke.. pris varierer, jeg betaler 500 men det er en venn av meg. og det er med sko. forsikkring. kommer vell ann på hva du vil forsikre hesten for. væt. sjekk en gang i året. inkl. rasping av tennene vaksine. dette betaler jeg 1000 for. ormekur 4-6 ganger i året. kommer ann på hva hest du skal ha (husker ikke prisen på disse i hodet.) osv... hehe.. det er litt dyrt.. men det blir litt det du gjør det til. du skal vell bare ha en hobby hest. da blir det hovslager, mat om vinteren, går ut i fra at du skal ha hesten på beitet om sommeren.

vætriner, evt. utsyr. ormekur. egentlig..

Annonse

Skrevet

Takk for svar. Ja det blir en hobbyhest, ikke så stor, vi vurderer en på ca 1.55. Ikke konkuranse, mulig den eldste vil starte litt med den etterhvert.

Nei, det jeg lurte på var foringsutgifter, jeg har aldri hatt egen hest før, bare stelt, men syns å huske de fikk for flere ganger for dagen. Der jeg har vært og sett stallplass, fikk jeg opplyst at morgenforing (grovfor og kraftfor og spon) var inkludert. Men det er vel siden hestene spiser forskjellig, at vi kjøper inn resten selv til hver vår hest? Er det vanlig?

Ja vet det er billig, men det kommer av hvor jeg bor :-) Prisene her er nok anderledes enn i f.eks. Oslo.

Et anna spørsmål, hvor mye tid går i hesten? Går det ann å reise i fra den f.eks. en helg, dersom de på stallen kan ta den inn om kvelden? Når den går på beite om sommeren, trenger den daglig stell da også? Hvor lenge går de ute?

Sikkert litt feil forum her, men jeg bare spør :-)

HI

Skrevet

En ting er utgiftene, det er jo dyrt, men har man god økonomi, så er det ikke noe problem.

Men hest tar myye tid. Den skal stelles hver eneste dag, trenes, ikke noe særlig mer enn 2 fridager i uken, hvor den kan gå på beite og kose seg.

Nå vet jeg ikke om du har tenkt til å gi den havre og bygg. Men skal den ha det, så trenger den en god tur iallefall 5 ggr i uken. Kanskje seks. Og selvom det regner, snør eller blåser masse, så trenger hesten sin daglige tur. Og det bør møkkes ut av boksen hver dag.

Om sommeren når den skal på beite, så anbefaler jeg å ta av skoene, hesten har godt av å få "luftet" høvene sine litt. Vær veldig OBS på forfangenhet ved utslipp på sommerbeite, og tilvenning til høsten igjen.

Det er en grusom sykdom som ofte tar livet av hestene til slutt, om det ikke oppdages tidlig.

Den trenger mye utstyr. Sal, hodelag, grimer, leietau, børstesett, sommerdekken, vinterdekken, regndekken, 2-3 shabrocker ++. Og dere trenger ridehjelmer, rideklær, sikkerhetsvest (lov meg at du kjøper det til barna dine), ridesko/støvler, chaps(hvis ridesko) ++..

Det er mye som bør planlegges i familien hvis dere skal kjøpe hest. Det er ikke bare å dra på ferie lenger, da bør dere på forhånd sjekke at dere har noen til å stelle hesten deres mens dere er borte.

Men når alt dette er planlagt, og dere finner ut at det vil funke, så kommer dere til å ha MASSE glede ut av hesten! Det er så utrolig herlig med hest.

Når jeg hadde hest, hendte det ofte at jeg la meg hos den på kvelden, lå og lyttet på magen hans, mens jeg betrodde han mine tanker, og jeg hadde det alltid best når jeg kunne være i stallen i timesvis!

Misunner dere dette, vil også ha hest igjen, men nå har jeg verken tid eller penger. Men en vakker dag, en vakker dag.......*vente vente*

LYKKE TIL! Klem fra meg.

Skrevet

Ser du lurte på foring. De må ha mat mer enn en gang om dagen ja:) Morgen, middag og kvelds. Jeg er usikker på kiloprisen på høy nå, men betalte vel ca 2,50 kr kiloen da jeg hadde hest for 10 år siden.

Det går MYE tid til hest. Den må ha mosjon minst 5, helst 6-7 ganger i uka. Ikke så lett å dra på ferier og weekendturer nei. Men det går an å finne noen som kan ha den fast 1-2 dager i uka om dere ikke har tid til så mye selv.

Skrevet

Hvor mye kraftfor den skal få kommer litt ann på rase og hvor mye/hardt den skal bli brukt, jeg har en varmblods å hun spiser høy for ca 700 kroner i mnd, det er da, morgen,lunsj/middag og kvelds, skal den bare ha kraftfor (bygg) å ikke noe annet kan du vel regne ca 350 kr i mnd i kraft for, nå veit ikke jeg om salt,hvitløk å sånt er inkl i prisen der da? hvis ikke burde hesten ihvertfall få alt, det koster ikke mye, får en stor sekk (husker ikke pris) men den har du sikkert ett år;o)

Hest er kjempe koselig, det tar litt tid, men det er verdt det:o)

Hvis de i stallen tar på seg ansvaret for hesten en helg så er det jo ikke noe problem med å dra bort, en hest som ikke blir brukt til annet enn hobby ridning kan fint ha fri en helg så lenge den får stå masse ute å får rørt litt på seg.

lykke til med hestevalget, dere vil nok ikke angre=0)

Skrevet

Å siden de skal møkke å gjøre det meste for dere blir det jo bare pussing,ridning å den koselige jobben igjen til dere=o)

Skrevet

Tusen takk for mange flotte svar og mye nyttig informasjon. Jeg har aldri hatt hest tidligere, bare gått på rideskole, pluss stelt og ridd andres hester i ungdommen. Hest har alltid vært en drøm, og nå er endelig både tid og økonomi på plass, pluss at ungene begynner å bli såpass store at de også vil ha god glede av hesten. Men alt det praktiske må bare planlegges nøye i forkant... Å tilbringe mye tid i stallen høres jo bare kjekt ut, og så lenge ungene også kan være med på det om de vil, er det jo ikke noe problem.

Dersom dere skulle kjøpt hest og ikke har erfaring med hestekjøp fra før, ville dere gått for hester på f.eks. Finn.no, eller funnet en oppdretter/ fagman med et utvalg hester?

HI.

Skrevet

Du kan gå hvor som helst å finne hest, men for guds skyld ta med deg en mere hestekyndig person som du stoler på, og som er nøytral i hestekjøpet ditt.

Bruk en vetrinær som du har valgt selv, og som ikke jobber på vegne av hesteeier. Sørg for å ha vetrinær papirer i orden og hesten forsikret før du overtar den. Om selger sier den har resultater fra stevner så kan du sjekke det opp i NRYF. Sjekk om den kan transporteres, høvene, bindes eller at den ikke har spesielle nykker som kan bli problematiske for deg eller barna dine siden. Og prøv den grundig når dere rir den, i flere forhold..

Husk at storselgere ofte kan være litt lure, selv om de har mange flotte hester=)

Annonse

Skrevet

Ofte kan det være lurt å ha hesten på prøve en liten periode først, så ser du jo om dere å hesten går overens;) ikke dumt å se etter hest på finn.no ,men ha med deg en hestekyndig,å krev vetrinær attest.

Lykke til.

Skrevet

Hei

Ville bare legge til at du bør ta deg råd til veterinærforsikring, dvs forsikring som dekker veterinærutgiftene dine ved skade og sykdom. Det blir fort KJEMPEDYRT med de typene skader og sykdommer som hester får, og hvis ungene dine er blitt glad i hesten blir det veldig vondt å avlive den fordi man ikke har råd til å behandle den.

Hilsen veterinær

Skrevet

jeg ville ikke gått på finn.. vist du ikke har så mye greier på hest bør du ha med deg en som kan litt.. sjekke hesten, få væt.attest, FØR du kjøper den. ja ha hesten på prøve... høy prisene er steget litt. det har regnet så mye at det har ikke fått tørket.. bare hold deg unna golden gras. uff.. noe DRIT.1.55 høy? hest da.. kommer litt ann på hvor mye energi hesten bruker og hvor tuing den er.. men kan tenke meg 7000-10000 i året med grov for. spon utenom. + kraftfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...