Gå til innhold

vektsavik

bøllefrøene

Anbefalte innlegg

da jeg var på ul i går sa de at tvilling 1 hadde et vekstavik på 20 % skal følge ekstra nøye med på bevegelser.. og se på han ekstra neste uke.. hvis han slutter å vokse, kan det gjøre at de setter i gang fødselen. kjenner at jeg ble litt bekymret.. hm.. noen som har opplevd det samme.. erfaringer?? gm... har vært veldig rolig under svangerskapet.. men nå kjenner jeg angsten.. tenkt om noe er galt osv... føles ut som en evighet til jeg skal på kontroll igjen.. de sier jeg skal ha lav terskel for å ringe.. f.eks hvis jeg kjenner lite liv fra tvilling 1.. off...

Fortsetter under...

Jeg opplever det samme som du opplever nå, tvilling 1 hos meg har vekstavvik, (eller vekstretardasjon som det står på sykemld.), på mellom 10-20%. Husker dessverre ikke nøyaktig %. Jeg har som deg vært veldig rolig under svangerskapet, jeg fikk vite dette i begynnelsen av januar så jeg får god oppfølging, men er allikavel nervøs for at noe skal være galt. Var på doppler og sparketest for 14 dg siden og da sa de at alt var bra, men det føles jo som en evighet siden. Skal på ny kontroll neste uke, så får se da hva som skal skje videre. Kjenner du god forskjell på hvem av tvillingene som beveger seg? Syns ikke det er så lett.. de har snudd på seg hele tiden, og kjenner mest bevegelser på venstre side.. Du er jo heldigvis over 34 uker og da skal jo det ikke være noen problemer om de må sette fødselen i gang nå..

hm.. så det er fler enn meg. mine har hele tiden ligget litt under det som er vanlig. men det har jeg skjønt er ganske normalt. har også hørt at 10 prosent ikke er noe å bekymre seg for. men at 20 er litt mye.. men at det nå er viktig å se om han vokser hver uke!! så veldig spent på neste torsdag. måler nøye bare hver 14 dag. jeg har også tatt ctg og sparketest.. var veldig fint.

begge tvillingene ligger i hodeleie så kjenner godt forskjell... kjenner mye mer tvilling 2 på høyre side.. og nå prøver jeg jo å kjenne ekstra godt etter på tvilling 1.. hm.. merker han.. men ikke like godt som tvilling 2.

så morro at de snur seg hele tiden.. føler ikke at mine har plass til det!! sier de mye til deg i forhold til fødsel.. syns ikke de sier så mye jeg.. er egentlig litt oppgitt over at de aldri spør hvordan jeg har det... bra de er opptatt av barna.. men kunne jo spurt hvordan det går med meg. kanksje jeg som er litt følsom om dagen.

lykke til...

Hei, vil bare trøste dere, min lille jente var 40% mindre en søsteren på slutten. Morkaka hennes var mye mindre enn søsterens. Det er forferdelig belastende i lengden å gå og tenke på, men hun er sterk og frisk. Nå skal hun bare feite seg opp og bli like stor som søs. Mot slutten blir gjerne morkaka for liten eller dårlig og så går den energien de får med til å modnes og utviles, og til vekst blir det ikke noe tilovers. Det høres fælt ut, men det er likevel bedre for babyene å bli i magen så lenge som mulig. Men vær klar på det hvis dere får en dårlig magefølelse. Mindre bevegelse, eller hva som helst. Forlang hyppige dopplere og ctg-er. Det har dere krav på. Lykke til.

Min tvilling 1 ligger med hodet så langt ned i bekkenet at de ikke har fått målt det de siste 6 ukene. Derfor får de ikke regnet ut noen vekstprosent. Men på mandag viste det seg at magemålet var noe mindre enn venta, er ikke sikker på hvor mye h*n hadde vokst siden sist, men legen satte meg opp til ny UL nå på mandag. Tvilling 1 har bra bevegelser, fin hjertelyd og bra med fostervann. Et annet problem er at h*n ligger med ryggen til, slik at legen ikke fikk målt doppler. Fant ikke noe bra utsnitt av navlestrengen. Så da veit jeg egentlig veldig lite om hvor bra gjennomstrømningen er.

Jeg fikk bare beskjed om å passe på å kjenne normalt med liv hver dag, så skulle alt være greit. Men jeg ble jo kjempebekymra. Nå teller jeg bare dagene til mandag, når jeg får vite noe mer.

Er heldigvis 35+5, så det er jo ikke noe problem om de må bli født nå.

Alt vel med tvilling 2.

Annonse

har du prøvd å snu de slik at de får målt eller? har de kunne tatt ctg da?

utrolig hvordan en blir bekymret.. jeg syns jeg kjente lite bevegelser fra tv.1 i går og ringte til sykehuset på kvelden i går. fikk komme med en gang. de tok ctg og ul ( etter å ha ventet i mange timer da..men syns det er greit.. flott at en kan komme hele tiden) alt var bra med begge to.. og følte meg litt flau for å ha ringt. men sa at jeg hadde gjort det helt riktig. en skal ringe hvis en føler det er en endirng i bevegelse.. mye roligere nå.. så får jeg vente på at det skal blir torsdag og tid for ny måling. det var rart å se fødeavd jeg skal på for første gang.. hørte både fødeskrik og så flere barn... å kjente at det kriblet inni meg da..

hvordan er formen til tvillinger mars08 HØYGRAVID???. jeg er slapp og orker stort sett ingenting... men sover faktisk greit om dagen.. håper på hvertfall en uke til.. men kan jo være at det er stille før stormen nå??..

Hei. Jeg er ny her (33+1), men har det på samme måte. Vekstavvik på tv1 på 15% og kontroll en gang i uka. Det har vært slik i 5 uker nå. Føler også at det går en evighet mellom hver kontroll, men det var verst etter den første gangen jeg fikk beskjed. Nå har det som sagt gått 5 uker og det går fortsatt bra så jeg håper tvillingene holder seg i magen i noen uker til. Tvilling 1 er i sete og tv2 ligger med hodet ned. Kjenner mest liv til tv2.

Ikke noe gøy, men jeg krysser fingre for at det går bra:-)

velkommen hit. jeg tenker det er greit at de sier at det er litt vekstavik.. er jo normalt på tvillinger.. men vil gjerne se at de vokser litt hver uke. er hvis de slutter å vokse jeg blir bekymret... kjempe spent på kontroll på torsdag.

sier de at barna fortsatt kan snu seg, eller planlegger de keisersnitt. hvor skal du føde??

masse lykke til.. ekstra morro med andre mars tvillinger...

Jeg skal også på kontroll på torsdag. Spent på det.

Legen sier det er liten sjanse for at tvilling1 kommer til å snu seg så det blir nok keisersnitt på meg. Har ikke fått noen dato ennå, men regner med at jeg får det om noen uker. Jeg skal føde på sykehuset i Stavanger, men går til UL hos spesialist. Hos meg måler legen vekst hver andre uke.

Lykke til du også:-)

Formen min er utrolig bra faktisk. Overraskende. Jeg trodde jeg kom til å bli stor som en hval og helt ødelagt av et tvillingsvangerskap, men jeg tror det er enlinggravide som har det mye verre enn meg.

Det eneste er såklart den søvnen. Støtter opp med puter over alt, men det blir liksom ikke så godt som før. Men nå er det ikke lenge igjen heller, så dette holder jeg ut! Føler meg uansett uthvilt og fin.

Jeg har hatt litt høyt blodtrykk den siste uka, men ellers ser alt bra ut.

Når det gjelder tvillingene da, så har de fått målt ctg av begge to. Og der er alt i sin skjønneste orden. Tvilling 1 har sterk fin hjertelyd. :)

Kan jeg snu dem? Tenker du på at lege/jordmor går inn og snur? Har ikke vært noe snakk om det. Tvilling 1 ligger så godt langt nede i bekkenet med hodet, så jeg tror det er best å bare la h*n ligge sånn. Det er jo tryggest med tanke på fødsel.

Vi får se hva som skjer på UL på mandag. Håper de får målt noe mer da, sånn at jeg kan føle meg litt tryggere.

Og jeg er vedlig oppmerksom på bevegelser. Dulter litt på dem innimellom for å få reaksjoner. Men innimellom må jeg bare gi dem litt sukker, for å virkelig være sikker. ;)

Hvilken uke er du i, bøllefrøene?

jeg er i uke 35 i dag!!

sønven og natten ja... har selv dobbel dyne og masse puter.. har sovet dårlig lenge nå. men de siste nettene har jeg faktsik sovet veldig godt.. håper det fortsetter!!

ja tenkte på om jordmor hadde snakket om snu.. er kanksje ikke så lett når det er to!! sukker kan ofte være bra for å sjekke... er helt sprøtt å kjenne ben og hender.. å gleder meg sån!!

ta det med ro nå!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...