Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nav er ute etter meg! Først får jeg utestengelse fra dagpenger fordi jeg sa opp jobben selv, det er greit, hadde ventet meg det. Så blir jeg utestengt enda lenger fordi jeg ikke kan stille på jobbsøkerkurs. Fikk ikke den dagmammaen jeg ville ha, og har ikke familie som kan stille opp. Okeeeei, 8 uker til.

SÅ presterer en gjøk der nede å ta meg ut av systemet slik at utestengelsen stopper helt opp, UTEN å gi meg beskjed om det! Fikk ikke rede på det før jeg dro dit selv i et annet ærend.... Leverte klage på det, venter på svar ennå. Men har hørt nyss om at klagefristen var utgått. Mener selv jeg var innen fristen, siden jeg ikke visste om det før flere uker senere.

Siste stunt (fra samme saksbehandler): Jeg fikk brev i posten idag om å møte på Nav den 4 februar! Litt vanskelig. Ellers ville dagpengene (som jeg omsider har fått godkjent krav om) bli stoppet. Åh, det er like før jeg eksploderer! Har nettopp ringt dit og bedt om å få en annen saksbehandler. Får ikke fødselspenger pga at jeg ikke har fått dagpenger på LENGE. Har selvsagt søkt jobber også, men ikke fått noe.

Flere som har dårlige erfaringer med Nav? Hva skal jeg gjøre? Det tar jo evigheter å klage, har gjort det før også.

Dette burde kanskje vært på Kranglesiden, men.....OFF

Fortsetter under...

Skrevet

Har så det samme problemet som deg. Snakket med han på telefonen, å var irritert så. Åsså når jeg stiller en del vanskelige spørsmål så sier han, Nå må jeg legge på, har ikke tid til å prate med deg. Noen så frekt.. Hater nav, bare synd stemor jobber der. Har så lyst til å si det til henne at det er en møkka bedrift,men da får jeg vel så kjeft som jeg aldri har fått noen sinne. (hun jobber i den øvrige administasjonen)

Skrevet

Det med at du fikk 8 uker karantene når du sa opp jobben og at du fikk ny karantenetid når du ikke kan stille på jobbsøkerkurs og da heller ikke er en reell arbeidsøker er helt rett.

Men jeg forsto ikke hva du mente om" ta meg ut av systemet slik at utestengelsen stopper helt opp" for om du etter de siste 8 ukene har fått deg barnepass og kan stille på jobbsøkerkurs og annet er du en reell arbeidsøker og har rett på dagpenger om du oppfyller kravene for det.

Skrevet

Han tok meg ut av arbeidssøker-systemet uten å gi meg beskjed om det. Da går jo ikke utestengelse-ukene sin gang, for å si det sånn. Utestengt fra utestengelsen, det er godt gjort... Fikk ikke vite det før flere uker senere. Har levert klage, og skal også levere klage på den aktuelle saksbehandleren. Regner ikke med at noen av delene fører til noe, men.... Blir så motløs, og jæ... irritert.

Skrevet

Bare stå på ditt. Det er klart at de ukene skal telle med. Skulle bare mangle.

Skrevet

Jeg takket nei til å være med på slikt kurs.. Så her var det ikke oblikatorisk. Hvor i Norge bor du egentlig??

Annonse

Skrevet

Bor i Nordland. Hvor bor du? Fikk du beholde dagpengene el. da?

Skrevet

Stange.. Jeg sa opp jobben i November, fikk 8 uker fra 1 januar, siden jeg ikke hadde tjent nok i 2006, men nå i 2008 har jeg nok inntekt fra 2007 at jeg har rett på det.. Så når mine 8 uker går ut, rundt 23 feb, så får jeg dagpenger.. Har ikke hørt noe at jeg mister det får at jeg ikke tok det kurset.

Skrevet

Det var nok på grunn av at du ikke hadde rett på dagpenger når kurset gikk. Om du takker nei når du har rett på dagpenger får du 8 uker karantene.

Skrevet

Får se om jeg får noe innkalling til slikt kurs da..

Skrevet

Men har man ikke mulighet til å komme, så har man jo ikke. Kan ikke straffe deg for det.

Skrevet

Når man er arbeidsledig så er det slike ting som jobbsøkerkurs og intervjuer som er en del av det å være jobbsøker, og det er en del av kriteriene for å få dagpenger.

Hvilken grunn mener du man kan ha som arbeidsledig for å ikke stille på slike ting?

Skrevet

Har man barn, burde dem jo forstå at ting kan oppstå, så man ikke har mulighet, kunne ha gitt henne mulighet til å ta kurset neste gang det blir satt opp slikt kurs. I stedet får å oppføre seg som en dritt.

Man trenger ikke å være så trangsynt, grunnen til at vi har nav er får at folk skal få hjelp hvis det skjer dem noe. Ikke får å lage alt vanskeligere.

Annonse

Skrevet

Nei. Har man barn og melder seg arbeidsledig må man ha barnepass til de når man skal på kurs og annet. Hvis ikke kan man ikke stå som reell arbeidssøker og mota dagpenger. Det er klart ungen kan bli syk noen dager, men ett slikt kurs vare 8 uker så det er ingen unnskyldning.

Skrevet

Vel, jeg syns ihvertfall jeg burde fått beskjed om at jeg ble tatt ut av systemet. Pga den manøveren har jeg ikke krav på fødselspenger, og samboeren dermed ikke krav på lønnet permisjon. Ødela mange planer, for å si det sånn.

Kurset varte forøvrig 4 uker.

Hvis jeg hadde vært notorisk trygdesnylter, kunne jeg forstått at de var litt på hugget. Men jeg har aldri fått en krone i dagpenger, har alltid jobbet, og med alt som har skjedd så føler jeg at jeg stanger huet i veggen. Nytter ikke å snakke med dem heller.

Skal på møte på mandag, og skal prøve å føye dem i alt de vil. Men før jeg går, har jeg tenkt å si til den personen det gjelder, akkurat hva jeg mener. Og etterpå kreve ny saksbehandler.

Skrevet

Grunnen til at du ble tatt ut av symet var vel at du ikke sendte meldekort eller?

Skrevet

Nei. Har alltid levert meldekort. Grunnen var vel at han mente jeg ikke var reell arbeidssøker. Men litt informasjon hadde ikke skadet. Så jeg kunne klage, love bot og bedring, whatever. Visste jo ingenting, trodde ikke de bare kunne gjøre hva de ville uten å gi beskjed.

Skrevet

Samboeren din har forøvrig selvstendig opptjeningsrett...

Sjekk NAVs hjemmesider for kriteriene, så kanskje dere kan dra noen kroner ut av det hele likevel.

Skrevet

Hva er selvstendig opptjeningsrett? Hva mener du?

Skrevet

Du kan velge engangsstønaden og være hjemme de 3 ukene før fødsel og de 6 ukenen rett etter fødsel. Og så kan far ta ut resten utenom fedrekvoten som faller bort siden du ikke har rett på foreldrepenger. Men du må da enten ut i 75% stilling eller være fulltidsstudent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...