Gå til innhold

Det beste er å føde naturlig.

Anbefalte innlegg

Skriver JM Siri.

Videre skriver hun:

"Denne debatten er ment som en møteplass for dere som kanskje skal ta eller har fått bestemt at dere skal ta keisersnitt."

Hva er POENGET med at hun skriver "Det beste er å føde naturlig" på et debattforum som er laget for de som skal ta KS????

Bare lurer.....................

Fortsetter under...

Fordi det er et faktum vel...!!

Selv om man av en eller annen grunn må ta KS er det ikke å komme bort i fra at en naturlig vaginalfødsel et til det aller beste for både mor og barn. Dette er er ikke et skjønns-spørsmål.

Ved ks mister barnet en del av den stimuli den skal ha for bl.annet å klare å puste godt av seg selv rett etter fødsel. Hormonene til mor kommer også litt i ulage (mtp melkeproduksjon osv) Dessuten er vaginal fødsel noe vi er skapt for å kunne håndtere og kroppen trenger denne prosessen.

Selv fikk jeg beskjed i dag om at jeg måtte ta kspga seteleie og smalt bekken. Jeg er veldig lei meg for det, da jeg virkelig så frem til å jobbe ut mitt lille nurk og la naturen gå sin gang. Ks er et ganske stort sjokk for den lille.

Sorry for litt arg tone,-men tål å hør et faktum. Vi skal være glade for at siden er er informativ uansett hvordan ting ligger an.

Vaginal fødsel er IKKE alltid det beste for alle. For mange er det det, men slett ikke for alle. Begge mine gutter ville dødd (muligens jeg også første gang) ved vaginal fødsel så her er det ikke tvil! Jeg er en rugemaskin, men langt ifra noen fødemaskin.

Langt ifra alle ks-barn har problemer med pusten, og når melka kommer etter ks er like tilfeldig som etter vaginal, men det sies veldig geberelt at den henger ca 1-2 døgn etter (min kom 4. dagen etter første som var hastesnitt langt uti fødsel, og 2. dagen etter planlagt snitt). Og som alle vet hvis vi tenker oss om så er ikke alle skapt for å føde vaginalt. Mange har fysiske hindringer som helt og holdent umuliggjør en vaginal fødsel.

Å si kategorisk at det at vaginal fødsel er det beste er et faktum er langt fra sannheten, og det ligger MASSE skjønn i disse vurderingene. Dette handler om liv og død for noen faktisk, og det handler om mange og sterke følelser.

Skjønner at mange som VIL føde blir skuffet når de må ta ks. Jeg skulle også gjerne ha født vaginalt en gang, men det får jeg aldri. Og det viktigste for meg er tross alt at barna kommer ut. Å komme til verden med ks er et stort sjokk for en liten kropp ja, og det er et stort inngrep for mor. Men ks er en veldig trygg måte å komme til verden på i dag, og komplikasjonsfaren er langt mindre enn mange vil ha det til.

=)

Maate nesten flire litt da jeg leste HI, for det er saa likt et innlegg jeg skrev her for en maaneds tid siden. Skal prove aa finne det for aa dytte. Jeg reagerte ogsaa paa postulatet hun kommer med. Innbyr jo ikke til debatt I det heletatt. Barsel er fremdeles nr. 1 dodsorsak for kvinner I verden og det er ikke akkurat keisersnitt sin skyld. Til anonym under hoved innlegg- lol- det beste for ditt barn er ikke vaginal fodsel, men keisersnitt. Du kan vaere saa lei deg du bare vil, hadde jeg vaert deg hadde jeg vaert takknemlig for denne livreddende prosedyren og ikke klaget min nod for ikke aa faa do ung.

Dere har ikke lest innlegget mitt skikkelig tror jeg....

Jeg spurte: Hva er POENGET med å skrive at det beste er å føde naturlig på et forum ment for de som skal ta KS - ikke de som er i tvil om de skal ta SK eller ikke, men for de som SKAL ta KS uansett grunn?

En gang til: De som er her skal jo ta KS uansett - så hva er POENGET med å skrive at det er best å føde vaginalt? For å skape dårlig samvittighet, for å rub it in at vi gir ungen en "dårligere" start i livet? Er ikke alle som VELGER å ta KS.

Tok dere den nå eller? ;-)

HI

Annonse

Godt noen av dere ser det jeg ser :-)

Er så sant så sant dette med at det er slett ikke best å føde vaginalt for alle - det være barn eller kvinner.

Ikke alle er laget for å føde.

Det er dessuten mye mer stress involvert for babyen å bli født vagialt, en å bli hentet ut av magen. Så sjokket er altså større ved å bli født vaginalt.

I mange tilfeller så er det bedre for barnet å bli født vaginalt så klart - og for de kvinner som har greie fødsler er det også å fortrekke å føde vaginalt.

MEN alle fødsler er ikke greie dessverre.

Det er også andre årsaker til at noen ikke vil føde vaginalt.

Synes det er respektløst av JM Siri å skrive slikt på dette forumet.

HI igjen

(jeg som har skrevet under HI) Jeg tenkte kansje kun i èn retning når jeg svarte. Mente at vaginal fødsel er best hvis alt er lagt til rette for det... Altså at man har bredt nok bekken, barnet ligger riktig, at den ikke r for stor, at det ikke er fare for liv og helse osv.

Altså at vaginal fødsel i UTGANGSPUNKTET er best. Jeg får inntrykk av at det er så mange som sutrer seg til KS, fordi man tror at dette er mye enklere og at man slipper unna litt smerte.(tenker ikke på de med seriøse fødselstraumer grunnet tidligere grusomme opplevelser) Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes det da er greit at de da får vite at vaginal fødsel er best.

Men jeg ser poenget ditt HI,-jeg gjør det:)

Jeg faar vel ogsaa legge til at jeg ikke er helt uforstaaende til sorgen over det aa ikke faa fode naar det er det en aller helst vil. Min bestevenninne sier det er det mest fantastiske hun har vaert med paa. Og folelsen av aa ha gaatt glipp av dette er jo seff saar.

Ja vaginal fødsel er i utgangspunktet best dersom det fysisk ligger til rette for det OG at kvinnen mentalt er i stand til å gjennomgå en fødsel. En del som søker KS gjør det pga overgrep i barndommen, men de aller, aller fleste som søker KS er kvinner som har traumatiske vaginale fødsler bak seg eller som har fått store skader i underlivet. Det er bare en liten prosent av de som søker KS som er førstegangsfødende.

Tror ikke mange tror at KS er en lett utvei, ja det er nok det i forhold til en forferdelig vaginal fødsel - men det er flere lykkelige fødselshistorier som floererer (heldigvis) enn de vonde historiene.

Så hvis JM Siri sin intensjon ved å skrive det hun skriver er for å skremme de som har fått innvilget eller må ha KS fra å ta KS, og det på et forum som er ment for de av oss som skal ta KS/har tatt KS, så synes jeg det er direkte respektløst.

For meg var ikke vaginal fødsel best. Jeg gledet meg til fødselen jeg, men den ble et mareritt og jeg endte opp med store skader i underlivet.

Jeg har ikke noe valg rent fysisk da jeg er blitt frarådet å føde vaginalt igjen pga skaden. Hvordan tror du da det er å stadig bli påmint om den gamle frasen om at vaginal fødsel er best, og hvor myyyye bedre barnet har av å bli født vaginalt?

Men uansett; HADDE jeg hatt valget om å føde vaginalt eller å ta KS, hadde jeg likevel valgt KS fordi traume etter fødselen jeg gjennomgikk sitter så hardt i meg at jeg frykter at fødselen haddeendt i haste KS pga at jeg hadde fått panikk fordi minnene fra forrige fødsel hadde overveldet meg.

Ks er ingen enkel løsning nei, det skriver jeg under på. Det er vondt vondt vondt. Men for meg, og mange fler, er det den beste (og eneste) løsningen.

Jeg valgte ks forrige gang pga en grusom første fødsel som endte i hastesnitt. Til syvende og sist måtte jeg ta ks pga forliggende morkake, og dermed er jeg bundet til ks ved alle fremtidige fødsler. Kunne ikke fått det tryggere for min del. Jeg vet det er trygt for barnet å komme til verden med ks, og utover det så driter jeg i at jeg må ha litt vondt en stund etterpå. Vi får kost oss masse likevel vi! Er veldig glad for at jeg må ta ks nå, hadde aldri tort å føde vaginalt jeg (etter mine opplevelser både med hastesnittet og en liten gutt i fjor som var så svak så svak)..

=)

Jeg tror ikke det ligger noe annet til grunn enn at som helsearbeider må hun opplyse om at naturlig fødsel faktisk er det beste for mor og barn - normalt sett.

Det er vel det samme med ks, de MÅ jo på et vis opplyse om risikoen ved inngrep og alt det der. Det har sikkert kun med informasjonsplikt å gjøre, og jeg tar meg ikke nær av det selv om jeg sannsynligvis skal ha ks pgs såkalte ikke-medisinske grunner.

Vi behøver ikke være så defensive. Naturlig fødsel er nok det beste (og billigste..), men vi får være unntaket som bekrefter regelen da..

Annonse

Hvis det er JM Siri sin "plikt" som helsearbeider å opplyse om at naturlig føødsel er best osv på et KS forum, hvorfor anser hun det da ikke som sin plikt å også opplyse på "Fødselsdebatten" om de risikoer som er forbundet med vaginal fødsel?

Jeg bare nevner: fare for oksygenmangel, brukket kragebein, analrupturer, traume som følge av at fødselen er vanskelig

Ikke kom med den om at dette er så sjelden, for det er det ikke.

Ganske mange fødsler ender i haste KS nettopp pga at barnet får lav hjertefrekvens og er nær med å dø, stanger mot bekkenet og kommer ikke ut, kvinnen er utmattet etter en langdryg fødsel, barnet er stort og krgaebein må brekkes for å få h*n ut, barnet må raskt ut og det brukes tang som hjelp og kvinnen får store skader i underlivet.

Det er mange kvinner som sliter med anal inkontinens som følge av fødsel. Symptomene kan vise seg noen måneder etter fødsel eller flere år etterpå.

Og så har de som sliter psykisk med ettervirkningene av en traumatisk fødsel. De er ikke få, men det er tabubelagt og derfor søker ikke så mange kvinner hjelp.

Jeg siterer fødselslege og gynekolog Josef Ekgren:

"Skader i underlivet:

Fødselsspesialisten og gynekologen mener det hersker føydale tilstander på fødeavdelingene her i landet.

- Overlegene har et behov for å markere hvem som bestemmer. Fødselen blir ofte romantisert, samtidig som det er et faktum at minst hver tredje kvinne som føder vaginalt, får fødselsskader. De vanligste komplikasjonene er revning, livmor- og skjedeframfall, som kan gi bleiekrevende urin- og avføringslekkasjer. Disse kan oppstå umiddelbart, eller 10- 30 år seinere. Hvert år opereres 1000 kvinner for disse skadene, understreker fødselsspesialisten.

Han mener at komplikasjoner ved keisersnitt, som blødninger, infeksjoner og blodpropp, er veldig i fokus her i landet, samtidig som risikoen ved en naturlig fødsel ikke blir snakket særlig om."

Hei igjen,

er absolutt enig med deg, og han der Ekgren må jeg lese litt mer om, for han er interessant. Men jeg tror fremdeles ganske enkelt greia er at helsearbeiderne må opplyse om visse ting, deriblant at vaginal fødsel er best.

Da jeg nevnte nytt ks for jordmor sist sa hun: Da må jeg som helsearbeider opplyse om blablabla... Men vi kommer ikke til å nekte deg ks, sånn mellom oss, sa hun.

Så et eller annet tror jeg de er pålagt å si i hvert fall.

Så da er jo det store spørsmålet hvorfor det ikke gjelder de samme reglene for vaginale fødsler, ja.

Skulle likt å høre en helsearbeider svare på akkurat det.

Kom igjen, jordmor Siri, fyr laus:)

Hihi ikke sant? :-)

Men vi får vel bare servert " I det aller fleste tilfeller så går en vaginal fødsel greit, og det er det som er natuuurlig".

Da lurer jeg på hvem som driver å intervjuer kvinner som har født etter fødselen for å høre om det virkelgi gikk så "greit"... både mtp psykiske plager og underlivsplager som ofte ikke viser seg før lenge etter fødselen. Ingen har vært å ringt på døren min iallfall....

Kan jo også nevne de millioner av kvinner som dør som følge av fødsel i u-land - og i Norge i gamle dager.

Er bare så drittlei denne skremselspropagandaen som foregår vedrørende KS, og den manglen på informasjon som blir gitt vedrørende vaginal fødsel.

Har faktisk ikke tenkt paa det, men du har helt rett I at kvinner faar mangelfull info om vaginal fodsel. Selv om en kvinne vil, skal, maa fode vaginalt bor jo helsevesenet gi kvinnen saapass kreditt at de kan forbrede kvinnen paa hva som kan skje. Veldig selvbeskyttende for personer som jobber helsevesenet aa altid informere om det til en hver tid raadende syn. Som f.eks at de mente at alle babyer maatte sove paa magen- naade den moren som hadde en egen mening om temaet.

Og hva i all verden er "naturlig"? Og hvorfor skulle "naturlig" være så fantastisk nå da plutselig? Å dø er det mest naturlige en kropp kan gjøre, men det betyr da ikke at vi ikke gjør noe for å forhindre at det skjer. Det er historisk sett UTROLIG naturlig å dø i forbindelse med fødsel (i store deler av verden er det ennå det, det er den vanligste dødsårsaken blant jenter mellom 15 og 20 år i svært mange land), historisk sett er det naturlig å miste alle tennene før du har fylt 35, det er naturlig å dø av lungebetennelse, det er naturlig å ha helt grått hår før du blir 40 - hvorfor i all verden skulle det "naturlige" plutselig stå på en pidestall i forbindelse med akkurat dette ene fenomenet i livet?

Hvis det naturlige er så fantastisk, hvorfor er det da smertestillende i forbindelse med vaginale fødsler? Og hva med tang, vakuum, klipping? Det er da ingenting naturlig ved dette?

Dessuten er det flere århundrer siden mennesket bare var å regne som kropp. Derfor er det den reneste bullshit å påstå at det beste er å føde vaginalt (hvis det er det som her menes med naturlig), mennesket er også f.eks tanker. Og det er ikke alltid at utsiktene til en vaginal fødsel er til å hanskes med. Det er tross alt - som overlegen ved fødeavd. ved et av landets største sykehus sa - det farligste og mest risikable en kvinne gjør i løpet av hele livet. Man burde ærlig talt slutte med denne romantiseringen av vaginale fødsler. Og man burde holde seg for god til å blande det "naturlige" inn i dette, det ligger langt til siden for saken. En vaginal fødsel i Norge er akkurat like mye kultur som et keisersnitt.

Anonym som spurte meg:

Jeg har TO ks, og da sier legene at det er utrygt å føde vaginalt. Og hvorfor ta den sjansen sier jeg? Og de er såpass tette også (2,5 år fra første til tredje), så livmora mi vil nok ikke tåle rier så godt. Helt herlig å tenke på at jeg alltid vil få ks helt uten å krangle meg til det..

=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...