Gå til innhold

Hvordan fungerer farskapssak?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir det automatisk farskapssak om far nekter å signere papirene? Hva må far/ jeg eventuelt gjøre for at det blir tatt DNA test gjennom NAV?

Hvor lang tid tar det å få svar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Du har flere muligheter.

Enkleste er å gi saken til NAV. De sender et brev til den du påstår er barnefaren. Bf må møte opp (legen sin) ta en test. Han får tre (tror det er tre) innkalleser til å ta testen, om han ikke gjør det så kommer politiet å henter han for å få blodprøve. Du trenger ikke å tenke på saken, det er din saksbehandler i NAV som gjør for deg. (NAV er gratis, muligens en liten egenandel, men tror ikke det).

Du kan gjøre det via privat (se nettsider). Det går raskere, men koster mer penger. Ikke noe poeng at du skal legge på deg ekstra kostnader fordi han ikke gidder å skrive under ;)

Annet anternaliv er å skrive ukjent far om du ikke vet hvem pappaen er.

Eller uoppgitt far om du ikke ønsker han i bildet (da blir det som regel litt mer styr, fordi staten vil veldig at du skal skrive opp hvem far er, men de kan ikke nekte deg det).

Du kan bare kose deg med magen din =) og barnet! Det er nav som tar saken (det tar tid, men det er dems problem).

Skrevet

Får han brev om farskapstest uansett eller skjer det bare om han nekter å signere farskapspapirene, Eller kan jeg si til NAV at jeg ikke er 100% sikker på om han er far og be de om ta farskapstest?

Sorry at jeg må ha det inn med t-skje.. hehe...

Det er nemlig en liten sjanse for at det er en annen som er far, men alle ul jeg har hatt sier at det er han som er faren. Er redd for hva som eventuelt skjer om han signerer farskapspapirene uten at det blir tatt DNA test og det så viser seg i etterkant at han ikke er faren.

Da blir han vel stående som far uten å være riktig far?

Skrevet

hvis han nekter å signere som far så vil nav sammen med deg kreve farskapstest, kan være greit å si til nav at du ikke er helt sikker på hvem far er for da går det fortere gjennom systemet.

Er det en sjanse for at en annen kan være far bør dere ta test så han slipper å stå som uriktig far, for hvis han skriver under papirene står han jo som far også er han kanskje ikke det.. det er ingen god situasjon den dagen det kanskje kommer fram at han ikke er pappan likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...