Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #1 Skrevet 6. februar 2008 Synes det er vanskelig å vite hva som er hva... er førstegangs! I går hadde jeg regelmessige vonde kynnere fra 20 - 24 da jeg endelig klarte å sovne... Kynnere hadde en varighet på ca 50 sek og med 6 min mellom hver! De gjorde vondt nederst i magen, som intense menssmerter og kjente ryggen ble øm og med slike strøm lignende smerter i korsryggen og nedover rompa og lysken. Har aldri hatt vonde kynnere før dette... har 3 dager igjen til termindato!! Og er moden og hadde 2 cm åpning på mandag... Har nettopp stått opp nå å kjenner den ømheta/stivheta i ryggen og litt mensmurringer ved kynnere... inatt når det var dags for toalettbesøk så hadde jeg like intense smerter som tidligere på kvelden!! Men klarte heldigvis å sovne igjen da kynneren ga seg... Så nå sitter jeg her å venter på at noe skal skje:) Men hvordan vite forskjell på hva er hva... var sikkelig sliten og trøtt da jeg endelig klarte å sovne i går!! Men overlevde jo smertene... Men ikke alle trenger å ha så vanvittig vonde rier i starten?? Jeg er jo tross alt moden og har åpning, og har vært til modningsakupunktur 4 ganger og tatt slike bringebærkapsler! Noen andre som kan fortelle om sine opplevelser... man hører jo om de som tror det er kynnere og får beskjed på føden at de har 8-9 cm åpning... det er jo veldig individuelt hvordan rier oppleves!! HJELP!!!! Blir gal av dette her....
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #2 Skrevet 6. februar 2008 Jeg aner dessverre ikke, men det er slike spørsmål man bør ringe føden og la de vurdere.
Silletutta Skrevet 6. februar 2008 #3 Skrevet 6. februar 2008 Hei! Det MÅ jo være noe på gang.. Du er jo uansett så nær termin. Jeg har det på samme måten og lurer på om det blir fødsel i dag.. Har ringt føden endel ganger, men de sier at det er kynnere så lenge det ikke skjer noe mer. Jeg er også moden.. Er i uke 38.. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #4 Skrevet 6. februar 2008 Kan bare fortelle etter egen erfaring, egentlig. Fikk andremann nå for en månedsiden, uke 35 (hadde egentlig termin i går). Førstemann kom i uke 32, så jeg hadde ingen erfaringer med kynner fra dette svangerskapet. Begge mine fødsler har gått veldig fort. Det startet med vondt i ryggen(vondere enn har hatt tidligere) og litt etter mensensmerter nederst i magen. Så begynte det å bli litt vondere, men dette trodde jeg var kynner. Men da det begynte å ta tak i magen (ikke bare starmming og at det ble hardt) og komme regelmessig, skjønte jeg fort at dette måtte være rier. Ringte føden og de ba meg vente, men like etterpå fikk jeg en mensenlignende blødning og da var det bare å komme seg på sykhuset. Da hadde jeg faktisk allerede 8,5cm åpning, og 1time og tre kvarter kom lillemann.
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #5 Skrevet 6. februar 2008 Når de blir regelmessige, varer i 50 sekunder og det blir rundt 4-5 minutter mellom, ville jeg ringt føden. At kynnerene blir kraftigere, vondere og sitter i mer enn bare magen, kan tyde på at de holder på å bli rier. Ring føden, du, kanskje de tar deg inn til en sjekk!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #6 Skrevet 6. februar 2008 Ja, vi får håpe at ting skjer:) Lykke til til deg å
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #7 Skrevet 6. februar 2008 Det kan rett og slett være litt vanskelig å kjenne forskjell. Men kommer de med under 5 min mellom og varer opp i mot minuttet ville jeg i alle fall ringt. Jeg hadde gått slik som deg i ukesvis og hadde tilslutt så mye åpning at de valgte å sette igang fødselen for å ha kontroll på hvor den skjedde. Så jeg syns i alle fall du skal be om å få sjekka om åpningen gradivs blir større av dette :-)
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #8 Skrevet 6. februar 2008 Det er akkurat slik jeg har opplevd det hele også, bortsett fra at jeg har hatt kynnere i svangerskapet!! Men aldri hatt de på samme måte som i går, så intense/vonde med menssmerter, og denne trålingen i rygg/rompe og lyske.... Hadde store vanskeligheter med å gå under kynnerne i går... satt godt i sofan da ja!! Men det har avtatt litt i mårrest, bør kanskje opp å gå litt så det blir fortgang på ting:) Blir jo litt redd for at trykktrangen plutselig skal komme uten at jeg har tatt tegnene på alvor!! Tenker jo at siden jeg allerede er moden og har åpning og ikke har kjent noe til det så trenger jeg ikke å få mega vonde rier før på slutten!!! Huff, ikke enkelt!! Jeg får se den an i løpet av formiddagen å ringe føden hvis det kommer som i går kveld... Tenkte jeg skulle "bake" risboller nå...
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #9 Skrevet 6. februar 2008 Ja, de var regelmessige fra 8 i går kveld til jeg sovnet rundt 12 på natta... de kom med 6 min i mellom og varte fra 50 sek til 1 min. Hele veien, men pustet/konsentrerte meg godt igjennom de!! Får håp at ting iallefall holder på å skje... er virkelig klar for å starte et nytt kapittel i livet vårt nå Så hvis det er rier så må de bare komme... Tenkte jeg skulle se den litt an å ringe føden hvis det fortsetter... la samboer komme hjem fra jobb først:) Hvis jeg ringer nå å ber han komme hjem så går jungeltelegrafen heheheh!!!! Vil helst at så få som mulig skal vite nå....
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #10 Skrevet 6. februar 2008 Hvis du har mulighet, ville jeg forsøkt å sove litt, i alle fall sløve godt på sofaen utover dagen. Har du badekar? Ta evt en varm lang dusj. Da kan du jo se hvordan det utvikler seg utover dagen inntil mannen din kommer hjem. Men dersom det tar seg opp i lengde/styrke/intensitet og får kortere intervaller, bør du ta en telefon til føden. Masse lykke til, håper og tror du føder det neste døgnet!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #11 Skrevet 6. februar 2008 Hi her:) Ja, tenker selv også at det behøver ikke å være så enkelt å kjenne forskjell... Har hatt harde og ofte kynnere tidligere men aldri tegn på smerter, men nå i går kom de regelmessig og med smerter både fram og bak så jeg tenkte automatisk at noe var på gang, men klarte heldigvis å sovne etterhvert. Og var da sliten og trett!! Det er snakk om å bli satt i gang over helgen hvis ingenting har skjedd fordi babyen er allerede 24% større enn gjennomsnittet:) Så det kommer en liten godklomp!!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #12 Skrevet 6. februar 2008 Takk for gode råd:) Jeg vet at en varm herlig dusj lindrer godt på smertene!! Så det trur jeg det blir utover dagen:) Ja, kjenner allerede nå at smertene blir mer intense... begynner å havne på nivået som i går... så få vel begynne å ta tia og se hvordan dette utvikler seg!! Håper ikke det er noe lureri... hehe, hadde jo vært typisk min flaks!! Takk for lykkeønskinger:) Og håper du har rett om at fødsel er rett rundt hjørnet:)
grolla Skrevet 6. februar 2008 #13 Skrevet 6. februar 2008 Jeg husker jeg ble overrasket sist over hvor forskjellige rier og kynnere var. Kynnere var bare heftig stram mage, men rier var menssmerter nederst i magen og korsryggen. SYnes det var helt annerledes. Men etter å ha lest folks erfaringer her inne, skjønner jeg at alt kjennes forskjellig ut fra person til person, så det finnes ingen fasitsvar. Når du beskriver at du kjennner det også i ryggen, ville jeg definitivt har ringt føden dersom det tar seg opp igjen. Men jeg tror du kan være ganske så trygg på at det blir rimelig smertefullt en stund før du kjenner pressetrang. Det er nok ganske vanlig for førstegangs å ha slike rier du beskriver i laaang tid før det virkelig skjer noe! Ring føden, de har den beste kompetansen, og lykke til! Høres definitivt ut som det er noe på gang!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #14 Skrevet 6. februar 2008 Takk for svar:) Skal ringe føden om det tar seg opp slik som igår kveld... Får vente å se det litt an... som du selv sier så er det veldig forskjell på folk hvordan rier oppleves... så man vet jo egentlig aldri!! Kanskje det skal bare være sånn i flere døgn.. eller kanskje jeg har mange cm åpning allerede... hvem vet før man blir sjekket:) Vanskelig dette!! Men takk for lykkeønskinger:) Håper ting skjer:)
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #15 Skrevet 6. februar 2008 Kunne tro det var jeg som var trådstarter....identisk med min historie! Jeg kontaktet jordmoren min, fikk henne til å undersøke om det var blitt mer åpning. Hadde 1 uke i forveien fått beskjed om 3 cm åpning. Ville ikke kontakte føden før jeg var elt sikker pga måten jeg var blitt mottatt tidligere. ( tåpelig av meg ja.......). Jeg har sittet opp ned i flere uker nå pga det kommer perioder med sterke "maserier" som ikke fører til noe. Hos meg har de blitt verre av bringebærkapsler, sex o.l. Har masse diare og kvalm under periodene og ØM i underlivet. Tenkte selv å virkelig presse meg opp av sofaen å tvinge meg til å gå. ( har tidligere kun resultert i enda mer VONDE menssmerter som er konstant en halvtimes tid, før det går over i tak noen timer). En ting er ihvertfall sikkert, dette sliter VELDIG på kropp, humør og tolmodighet. Håper DU er heldigere en meg å slipper unna lurerier. Er selv førstegangs. Lykke til. Hold oss oppdatert= Skal ut å gå kappgang snart=) SINEMOR
tudeluuu Skrevet 6. februar 2008 #16 Skrevet 6. februar 2008 jeg hadde ikke vonde kynnere ved sist svangerskap, så når det da var the real deal var jeg ikke i tvil.. Denne gangen derimot har jeg hatt vonde kynnere i 3 uker, og regelmessige enkelte kvelder, som du beskriver, men de har alltid gitt seg etter at jeg har lagt meg.. JM sier at en rie skal kjennes like hard ut som et bord, og vare ca 1 min, og komme hyppigere og hyppigere, og gjerne bli vondere og vondere. Dette går iallefall jeg etter når jeg av og til tror at det er vondt nok til å være en rie.. Men en gang for mange inn til kontroll er vel bedre enn å føde i bilen, så er du usikker er det bare å forlange å bli undersøkt =)
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #17 Skrevet 6. februar 2008 Jeg har ikke kjent noe antydning til at jeg skulle hatt åpning eller modning tidligere så nå når det først kommer smerter så tenker jeg at det iallefall er fremgang nedi-oppi der:) Heheh!! Håper jo for gudskyld at dette ikke er lureri... for jeg har hatt nok vondt (vann i kroppen siden uke 23, åreknuter, bekkenløsing) i løpet av svangerskapet så humøret er allerede på bunn, og psyken begynner å sprekke!! Så håper ting skjer i løpet av dagen/natta/døgnet!! Jeg har kun menssmerter når jeg har kynnerne/rier... mens jeg kjenner ømheta i ryggen/rompa hele tia nå men de strømlignende smertene kommer ved kynnerene!! Så jeg vet ikke jeg... får bare *håpe-håpe-håpe* Lykke til du også
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #18 Skrevet 6. februar 2008 Da det startet hos meg, visste jeg ikke om det var kynner eller rier. Prøvde å finne ut info om forskjellene. En av de tingene jeg kom over var at; hvis du har vondt og tar tak når du ligger og de er der fortsatt når du er oppreist, er det rier. Blir det borte er det kynner. Om dette gjelder, vet jeg ikke? Jeg hadde fortsatt vondt da jeg sto, og jeg fødte den dagen.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #19 Skrevet 6. februar 2008 Uansett hvordan jeg bevegde meg under kynnerne i går så gikk de ikke bort, og magen var knall hard... men det har den også vært tidligere under kynnerne... men som sagt aldri vondt!!! Har tidligere kjent mensmurringer i ny og ned, men ikke i forbindelse med kynnere... Nå i går kom de med 50 sek- 1min varighet og med ca 6 min mellomrom. Men klarte heldigvis å sovne da jeg var utslitt... Det lindret litt da jeg la på siden i sofan med magen sin tyngde på sofan... Får bare håpe at ting skjer!!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #20 Skrevet 6. februar 2008 Hvordan går det med deg anonym? Skjer det noe? SINEMOR
lizamor Skrevet 6. februar 2008 #21 Skrevet 6. februar 2008 Håper det går bra med deg! I en fødselsbok jeg har,står det at dersom de vonde takene ikke forsvinner mens du går rundt omkring,er det ordentlige rier. Hvis det er kynnere blir de borte .
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2008 #22 Skrevet 6. februar 2008 Hei Hei hvordan går det med deg? blir så nysgjerrig når jeg leser om framgangen:) håper du er på sykehuset og føder nå.... lykke lykke til..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå