Gjest Skrevet 6. februar 2008 #1 Skrevet 6. februar 2008 Vi har en 5-år gammel gutt som begynner på skolen til høsten. Hvis vi fortsatt bor på samme plass, så er ikke skolen så veldig langt unna. Det er gå avstand, og i samme gate. Men han må likevel krysse noen sidegater på veien. Vi har kanskje ikke vært så mye ute i trafikken med han tidliger, har kanskje gått mest der det ikke er biler etc, men når vi først skal ut og gå, f.eks. til trening, i byen, på parkeringsplasser etc, så er han så vimsete. Vi har så klart lært han at han må stoppe ved fotgjengerfelt, se til begge sider om det kommer biler, og så gå over gata. Og hvis vi passer på han, og sier: "Husk å stoppe ved veien da!", så går det bra. Da stopper han. Men så prøver jeg å teste han litt av og til. Jeg passer selvfølgelig på at han ikke løper over uten å se seg for, så jeg står såpass nærme at jeg kan ta tak i han hvis han skulle finne på å løpe. Men hvis jeg lar være å si ifra at han må huske å stoppe ved veien, og bare venter og ser hva han gjør, så glemmer han som oftest å stoppe, og han kan finne på å løpe rett over gaten uten å se seg for i det hele tatt. Det er rett og slett livsfarlig å sende han ut i trafikken alene. Og vi øvde såpass mye i sommer at jeg tenkte at han bør huske det nå. Noen ganger spør jeg om han har sett til begge siden, om det er klart til å gå etc. Og han svarer ja, og begynner å gå. Men så kommer det en bil som han absolutt burde han sett. Og jeg VET at han ikke har sett seg for, for det følger jeg med på. Han sier bare ja til at han har sett seg for, også har han ikke det. Hvordan få han til å forstå konsekvensen hva som kan sje når han ikke ser seg for? Jeg forklarer jo at hvis han ikke ser seg for, så kan han bli påkjørt. Og jeg forklarer hva det vil si, og at det er farlig. Han forstår tydeligvis ikke at det kan ble drept hvis han blir påkjørt. Han tror sikkert bare at han slår seg litt. Men så vil man jo ikke skremme gutten heller da. Så det er kanskje dumt å si at man kan bli drept. Eller? Jeg kan liksom ikke se for meg at han er klar for å gå alene til skolen til høsten. Og er det egentlig vanlig at barn går alene til skolen i 1.klasse? (Det hører med til historien at gutten er min stesønn, så jeg har ikke egne barn.) Han sa noe en gang, som jeg faktisk syns var veldig logisk, og det forklarer ganske godt hvordan en liten gutt tenker: Vi hadde parkert bilen ute på veien (ikke i garasjen), og den siden han satt på var vendt ut mot veien. Barnesikringen stod ikke på, da han vet hvordan han skrur den av, så han åpnet bildøra og gikk rett ut i veien, mens jeg fortsatt satt hjelpesløs i førersetet på andre siden. Heldigvis kom det ingen bil denne gangen, men det kunne det fort ha gjort, og da kunne han blitt påkjørt. Jeg husker jeg sa til han at han måtte passe seg, og se ut av vinduet på bilen før han åpnet døra og gikk ut, for hvis det kommer noen biler, så er det ikke sikkert de ser han, fordi han ikke er så stor som voksne mennesker. Og da svarte gutten, smart som han er: "Men hvordan kan de kjøre på meg hvis de ikke ser meg?" (Les: biler kan jo ikke kjøre på noe de ikke ser.) Den syns jeg var litt søt, og jeg fortstod jo hva han mente. Men sånn tenker altså små barn. Men tilbake til spørsmålet mitt: Er det forsvarlig å sende en 5,5-åring ut på skoleveien alene? Og når bør de ha lært seg å se seg for i trafikken? Når sendte dere barna deres ut i trafikken alene for første gang?
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 1 klassinger er ikke modne nok til å bedømme trafikkbildet. Sånn er det bare. Barn er vel egentlig ikke trafikkmodne før rundt 10 årsalder, tror jeg. Men om de kan gå til skolen eller ikke, avhenger nok mye av området rundt også. Jenta mi begynner på skolen til høsten og selv om vi bor i nær gangavstand til skolen blir det ikke aktuelt å la henne gå alene. Her er det ren gangvei, i grønne omgivelser, det meste av veien, og bare et eneste overgangsfelt som "ødelegger" på slutten, like ved skolen. Dette er heller ikke en hovedvei, men jeg stoler altså ikke på at hun kan bedømme når bilene har tenkt til å stoppe eller ikke, og jeg stoler heller ikke på at stressa foreldre som setter av skolebarn på vei til jobb, tar hensyn til hennes alder. Det blir nok noen år til hun kan få gå alene....
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #3 Skrevet 23. februar 2008 Min 5 åring er veldig flink i traffikken. Ser seg godt om før ho går og hvet å vente på grønt lys. Men alikevel tør jeg ikke slippe henne alene for de som kjører nede i gata her kjører som IDIOTER. Jeg bruker 30 minutter på å gå til skolen ho skal begynne på skal jeg gå sammen med ho tar det vel 1 time. Ho er så treg til å gå ,å finner altid noe ho skal se på og studere på veien :-) Men det går skolebuss som ho skal ta så jeg følger henne til den så reiser ho alene opp på skolen og blir møtt på bussstoppet av en av lærerene.Lærerene følger til bussen og jeg står klar hjemme og venter på ho. (blir nok med på bussen de første dagene (ukene))Og far i huset må nok følge etter med bil og se at dette går bra ja hverfall i starten. Gruer meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå