Gå til innhold

Hvor mye har egentlig navnet å si?

Anbefalte innlegg

Noen mener navnet har mye å si for hvor gode karakterer en får på skolen, hvor poulær, hvor glad en blir etc etc. Navnet skal gi den riktige lyden og de rette assosiasjonene. Tror jeg blir sprø av å prøve å finne det beste navnet! Det er også vanskelig å spørre andre fordi de navnene flest liker, er jo også de som er for mye brukt...Om dere tenker kjempe nøye etter, hvor mye tror dere navnet har å si??

Fortsetter under...

tror ikke helt det stemmer jeg altså!

iallefall ikke på min skole der jeg gikk! tror ikke navnet har mye å si men tror det har såpass mye å si at man lett kna høres ut som en kjedelig person om man har et utrooolig vanligå kjipt navn!

Ei jente som har et friskt søtt navn vil jo høres mer intressang ut enn bare Grethe liksom!

Men tror det er aller viktigst at man velger ett man liker ellers blir det jo tiv ruskende galt hehe:-) men om du er skikkelig usikker kan du gi barnet ditt dobbel navn:) er er populært da kan den skaffe seg kallenavn osv etter det ene eller det andre navnet! Bare ikke velg joakim, for jokke er ikke pent*ler*

Jeg tror det har noe å si i forhold til hva en selv legger i valget.

Man gir et navn iforhold til hva slags assosiasjoner navnet gir en selv, og navnets tilhørende "egenskaper" er vel noe man videre ønsker å gi barnet.

Hvis man går etter et traust navn ønsker man seg en solid skikkelig unge, gir man et vakkert nyyydelig navn ønsker man en nyyydelig jente/gutt og går man etter et spesiellt navn ønsker man kanske også et barn som skiller seg ut... Skjønner?

Dermed tror jeg indirekte at navnevalget er med på å forme barnet littegranne, og at det i mange tilfeller kan gjenspeile, ikke barnets kvaliteter og egenskaper, men foreldrenes ønsker og fokus for barnet :) Noe som til en viss grad overføres på den lille personen.

Men så er det ofte store forskjeller på avsender og mottaker, og et navn som kan være veldig spesiellt forn noen kan være vanlig for andre, og det som er "kunstnerisk" eller skjeldent for noen er harry for andre.

Uansett: jeg tror valg av navn kan ha en ørliten effekt på barnets miljøpåvirkede personlighet fordi voksne rundt ubevisst tilnærmer seg en "Raimond" og en "Gunnar" på forskjellige måter.

Men egentlig så taler bare denne lage tankerekken for å følge magefølelsen sin når man gir barnet navn, for er man en familie hvor man synes "Ragnhilder" er ålreite dyr, eller om man er en gjeng som identifiserer seg med en "Jeanett" ,så sender man jo ut et riktig signal til omverdenen om hva dette barnet vokser opp med :)

hm. ja. jeg tror ikke dette er noe man skal bry seg for mye med i valget.

Alle navn er fine så lenge ungene er bra! og det er de alltid :)

Godt valg allesammen!

Følg magefølelsen og plukk et navn dere liker! Ikke tenk så mye på hvordan det blir oppfattet i fremtiden. Navnet skjemmer ingen!

Så lenge barnet får en trygg og omsorgsfull oppvekst så blir navnet også bra. Vær stolt over navnet dere velger og overfør det til barnet.

Lykke til!

Annonse

I og med at jeg kjenner flere som har byttet navn, samt fjernet et av navnene, så vet jeg at navn har mye å si for identiteten. Kjenner også et par som misliker navnet sitt sterkt. Men som foreldre er det jo vanskelig å forutse om barnet vil identifisere seg med navnet helt, men tror det er greit å ikke velge noe for sært.

Jeg tror ikke navnet har noe å si for karakterer på skolen , popularitet eller for den saks skyld en persons psykiske tilstand.Hvordan det går deg i livet avhenger av helt andre faktorer. I norge fremelsker vi personer som presterer, som har mål i livet, tar høy utdanning og som klarer seg selv. Og dette KAN alle klare uavhengig om de heter Berit eller Savanna. Jeg har absolutt ingen tror på at barn med spesielle navn blir akterutseilt på grunn av navnet. Jeg jobber selv innenfor psykiatrien og dit kommer folk med alle slags navn. Jeg kjenner flere personer som blir omtalt på dette forumet med såkalte HARRY navn som har klart seg veldig bra. Og med det mener jeg at de har god utdannelse, forsørger seg selv og hvis de sliter med depresjoner er det garantert ikke bare på grunn av de heter Isabell eller Ronny.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...