Gå til innhold

Hvorfor starter mange med grøt/velling så tidlig?

Anbefalte innlegg

Sier man ikke at det er anbefalt fra 6 mnd, - tidligst 4 mnd? Jeg skjønner liksom ikke hvorfor så mange stresser med å skal gi de små andre ting enn melk så tidlig jeg.

Svigerinna sier hele tia at jenta vår skal få smake både det ene og det andre snart. Jeg mener at man bør vente med slike ting jeg, og jeg kommer til å bli mektig forbanna og om hun putter i a grøt, saus, krem ol..

Men dette er min mening da.. Så jeg mener ikke dette som et angrep mot noen, men jeg lurer på hvorfor dere vil gi de grøt ol så tidlig?

Fortsetter under...

Ja, 3 mnd syns jeg er litt tidlig også... Sønnen min er 3 mnd nå, men ingen planer om grøt på en stund. Vi reiser på ferie 11 mars, og er hjemme når han er ca 5 mnd(nesten) Blir ikke noe grøt føre den tid. Er jo greit å ha maten på seg... Dessuten sies og anbefales full amming til 6 mnd. Men vi er jo forskjellige...jeg drøyer nok lengst mulig som deg!!

Jeg ammer ikke, så da anbefaler man i utgangspunktet å starte ved 4 mnd.

Vet ikke hvordan dere har hatt det med antall måltider, nattesøvn osv.

De sier jo at mme er tyngre fordøyelig enn mm og ligger lengre i magen. Det har ikke akkurat vært tilfelle her...nå har vi holdt på i 3 mnd med mat på dag og kveld hver annen time (det er ok det, de spiser jo ofte i starten) men på nettene har det oftere vært hver annen/og hver time gjennom hele natta. Hun har sovet lengste økt på 3 timer og deretter ofte bare 1,5 og 1 time til neste, spiser lite av gangen men er umulig å strekke det noe lenger. Nå når hun er 3 mnd skulle man vel kunne forvente at man ikke må gi mat hver time på natta. Jeg er mildt sagt utslitt, jeg har fått store søvnproblemer og får ikke til å sovne selv på natt. Feks i dag har jeg vært våken siden 0330.... jeg klarer ikke å sovne når hun sover på dagtid, og selv om samboer er hjemme har jeg ligget i timesvis å prøvd å sove. Det har blitt en ond sirkel og tro meg, du blir så desperat etter å få sove bedre. Nå sitter jeg å griner nesten hver natt fordi jeg er så sliten og stresser med å få sove igjen, jeg må avlyse stort sett det meste av det lille sosiale jeg har på dagen fordi jeg ikke orker. Jeg har hatt en med kolikk som har skreket store deler av dagen, og vi går til behandling for nakkeproblemer og får fysioterapi. Så føler vi har nok. Og hvis det å starte med tynn tynn velling 2 uker før "tiden" kan gjøre at hun sover kanskje 4 timer en av øktene på natta, ja da gjør jeg bare det uten å spørre hverken HS eller noen andre.

Hadde det ikke vært slik hadde jeg selvfølgelig ventet.... (ps: tok ikke dette som noe angrep, kan kanskje se sånn ut, men er bare litt frustrert....)

Hva gjør du hvis hun plutselig krever mere melk enn du klarer å produsere? Man kan faktisk miste melk etter noen mnd med fullamming.. Så vidt jeg vet anbefales det å heller begynne med litt grøt enn å supplere med mme.

Ps: jeg fullammer mitt barn og fullammet mitt forrige så jeg er ikke hårsår, men jeg synes dette var et snodig spørsmål.

Det er vel ingen som stresser med å begynne med grøt bare for moro skyld?

Jeg synes faktisk det virker som om noen gjør det for "moro skyld" som du sier. Jeg sier ikke at noen av dere gjør det, men som sagt bla svigerinna mi, venner av henne og flere maser om at nå er det på tide med grøt, smake på krem, smake på is ol. Og jenta mi er stor og god, så det har ikke noe med at det ser ut som hu får for lite mat heller.

Jeg har alltid blitt rådet til å fullamme så lenge som mulig, og jada jeg skjønner det at noen ikke har melk eller velger å ikke amme, men jeg synes 3 mnd er litt vel tidlig for grøt. Jeg prøver bare å forstå hvorfor man velger å gi barnet grøt allerede nå jeg.

Jeg visste forresten ikke at det anbefales med grøt fremfor å supplere med mme, så der lærte jeg noe nytt ved å spørre om dette og!

:)

Jada,skjønner at du lurer. Jeg ble utsatt for "matpresset" når 2 åringen min var baby. I familiebursdager lurte tantene mine krem og diverse annet tøv i jenta mi. Dette gjorde de pga at de syntes det var søtt å se grimasene hennes. Forstå det den som kan! Jeg blei mektig forbanna, men må vel innrømme at ungen ikke tok skade av det :)

Jeg opplevde nettopp det motsatte av spørsmålet ditt - nemlig ei venninne av meg som ikke ville gi babyen sin på 5,5 mnd grøt pga at helsesøster hadde gjort et stort poeng ut av at det beste for barnet var å bli fullamma til 6 mnd. Babyen trengte tydeligvis mere for den var våken flere ganger i timen om natten for pupp. Mora stakkars var helt utslitt, men turte ikke gi noe annet for ho ville gjøre som hs hadde sagt. For hvem vil vel ikke det beste for barnet sitt?

Jeg mener bare at alle har vel hørt at det beste er å fullamme - så om noen velger å gi grøt eller velling før 6 mnd er det sikkert en god grunn for det. Jeg håper i alle fall det er en god grunn for det ;)

Og om noen gjør det for moro skyld så henger jeg meg på "Happy_girl" og lurer på hvorfor?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...