2x babyline 21.05.08 Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 Jeg er ikke kjempeimponert over jordmødrene jeg har møtt - men jeg antar at noen av dere andre kanskje har greid å treffe noen som er både flinke og hyggelige? Jeg synes det er mye lettere å få gode svar på spørsmålene mine fra leger, jeg - de virker sikrere på det de snakker om. Og så synes jeg ikke jordmødrene er noe flinke til å snakke med mannen min heller, han er med på alle kontroller, men det er ingen som sier noe spesielt til han, med mindre han tar initiativet selv. Greit nok at det er vi gravide som er pasienten, men fedre oppmuntres jo til å være med på kontroller, så det hadde jo vært ålreit om noen snakket til dem... På sist kontroll så syntes jordmoren bare jeg var helt merkelig - jeg er i 25. uke og vil gjerne være 50 % sykmeldt, men hun kunne ikke fatte at jeg fortsatt ville jobbe litt. Legene derimot, sier at det ikke fører noe godt med seg å plassere friske folk i sofaen. Og jeg synes det høres mer fornuftig ut... Noen andre med gode eller dårlige erfaringer? Forresten, jordmoren vi hadde under forrige fødsel var ok, men da var jeg jo passe dopa, så jeg vet jo ikke hva jeg snakker om
oftebustat Skrevet 5. februar 2008 #2 Skrevet 5. februar 2008 To av venninnene mine tar jordmorutdanninga nå, og de kommer til å bli gode jordmødre Men sier meg enig med deg,jeg har heller ikke møtt så mange jordmødre som jeg liker. Jeg går ikke til jordmor denne gangen, går på volvat og på sykehuset, synes det blir for mye med tre instanser å forholde seg til. Ting er forvirrende nok som det er Var på kontroll idag på sykehuset, og legen var han som holdt i vakuumet da lillemor ble født. Huff, heldigvis er han kjempehyggelig. Og den jordmora jeg husker som hyggelig er hun som tok imot lillemor, men jeg var også helt hinsides av dop:) Ellers var det en masse drittkjerringer på barsel Jeg prøver å tenke minst mulig på det sykehusoppholdet og de som jobber der, det bør bare bli bedre enn sist!!
Thea-81 Skrevet 5. februar 2008 #3 Skrevet 5. februar 2008 Enig. Hvilke sykehus er dere på? Jeg er på Ullevål. Hun gjorde jo jobben sin, men ikke veldig imponert over de menneskelige aspektene og kommunikasjonen med meg (mannen var hun ikke interessert i...)
2x babyline 21.05.08 Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. februar 2008 Jeg er på St. Olavs i Trondheim. Og det er liksom ikke det at de er håpløse, men siden svangerskapsomsorg er det de virkelig skal være spesialister på, så burde de ha vært bedre enn det jeg synes de er. Både på å gi gode svar og på å snakke til både mammaen og pappaen. ...men kanskje de setter de beste på fødestuene (noe som kanskje er en fordel)...? Nå har jeg bare vært på to tvillingkontroller sålangt, men jeg må bare legge til at jeg synes de har så god tid til meg (oss), både jordmoren og legen. Det er en veldig god ting!
bøllefrøene Skrevet 5. februar 2008 #5 Skrevet 5. februar 2008 så kjedelig å ha et dårlig inntrykk!! jeg er super fornøyd med jordmor både på ullevål og på helsestasjon. men nå ( har gjort siden uke 24) kun gått til barnelege på ulllevål.. og det er veldig ålreit. jormord tar bt og sjekker urinen da. Kan skjønne hva du mener at det er ulikt hvordan jormord eller helsepersonell takler far.. har litt ulik erfaring med det, men stort sett bra. Når det gjelder sm så kan jo ingen tvinge deg til å være sykemeldt.. men jeg tror du bør vurdere å spare energien du har nå til etter uke 30.. da daler formen virkelig.. og jeg tror derfor det er litt viktig å være sykemeldt litt før det. på ullevål får ingen tvillinggravide jobbe lenger enn uke 24. det er ikke bra for mor eller barn. sjansen for for tidlig fødsel er stor og ingen vits å ta noe sjanse på det. jeg ble sykemeldt i uke 20.. var da god form.. men fikk beskjed om å ikke bare tenke på meg selv oh hvordan jeg følte det,, men tenke på barna og risikoen. syns det var kjedelig i begynnelsen.. men er veldig glad for det nå. er i uke 34 nå og har fått beksjed om at barna kan komme når som helst.. det kan skje deg og og da er det godt for kroppen din å ha fått hvilt seg litt!! det er min mening da.. håper du treffer på noen bra jordmødre på sykehuset denne gangen.. kjedelig når det er dårlig kjemi eller du møter noen skikkelige kjerringer..
trude_fikk_tvillinger_mai08 Skrevet 5. februar 2008 #6 Skrevet 5. februar 2008 gode jordmødre? hva er det? nei altså, alle har vel sine erfaringer med forskjellige jordmødre. jeg har vært litt uheldig - men det er bare fordi ikke alle mennesker klikker med hverandre. viste seg jo at en annen mamma på tvillingtreffet hadde samme jordmoren, og hun er jo fornøyd som bare det
2x babyline 21.05.08 Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 5. februar 2008 Det er nok sant, jeg prøver å innstille meg på at innspurten på dette svangerskapet kan bli ganske annerledes enn mitt forrige (med et barn). Så jeg jobber med å lære meg å ligge på sofaen litt ekstra selv om formen føles bra... Akkurat nå føles det veldig ok å jobbe 50'%, men jeg har merket at formen endrer seg raskere enn jeg tror - i begynnelsen av januar gikk alt helt fint, men det tok bare et par-tre uker før jeg ble _mye_ mer sliten av alt mulig rart. Ellers plager det meg ikke veldig mye at jordmødrene er litt rare så lenge legene kan gi gode svar på ting. Men det er supert at noen av dere også har gode erfaringer med jordmødre! Ellers er jeg også spent på hvordan møtet med sykehuset blir rundt fødselen og dagene etterpå.
Sol med 2! Skrevet 5. februar 2008 #8 Skrevet 5. februar 2008 Hei! Jeg har veldig god erfaring med "mine" jordmødre, både hun i hjemkommunen min + på sykehuset i Kongsberg. Min mann er med på kontrollene på sykehus. Han får ingen spesiell oppmerksomhet, men blir alltid hørt hvis det er noe han lurer på. Jeg er enig med en over her at det er flott at de alltid har god tid til oss tvillinggravide. Når det gjelder sykemelding, så var jordmoren på sykehuset veldig kategorisk med at jeg ikke måtte jobbe etter uke 22, da vi var på ordinær ul i uke 19. Når vi var hos henne igjen i uke 23 og jeg fortsatt jobbet 30% og sa at jeg ønsket å fortsette med det noen uker til, var hun positiv til det. Det var nok mer for å "skremme" meg til å roe tempoet, som gjorde at hun var litt streng i uke 19.... Jeg trives fortsatt med å jobbe halvt 3 dager i uka (er i uke 24+3), men merker som du at det raskt blir tyngre nå. Regner med å jobbe ut neste uke og deretter ta imot tilbudet om 100% sykemelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå