Gå til innhold

Kan dere som har tatt keisersnitt ta en titt?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt og ta keisersnitt pga fødselsangst,har noen spm jeg håper noen kan svare meg på.

1.hvor stort arr får en etter inngrepet? er det på den ene siden av magen eller? er det veldig synlig?

2.det eventuelle keisersnittet skal tas på SUS,hvor mange dager før termin blir keisersnittet utført?

3.hvor mange dager må man ligge på sykehuset etter ks? er det mulig og få bli flyttet over til pasienthotellet? (har også angst for sykehus)

4.kan barnefar overnatte sammen med meg på sykehuset?

5.hvorfor synes jordmødre at enn helst skal føde vaginalt?

6.når kan en ha sex igjenn?

Fortsetter under...

1. Mitt arr er i underkant av 16 cm og går ca 1 cm under hårkanten. Altså ikke veldig synlig.

2. Jeg tok keisersnitt på SUS for ca 1 år siden. Vanlig praksis er å ta keisersnitt 7-10 dager før termin.

3. Jeg var innlagt fra søndag til fredag, altså 5 netter. Fikk flytte over til hotellet etter to netter pga fin form og at jeg ikke lengre trengte smertestillende sprøyter. Har hørt at man ikke får overflyttes hotellet etter keisersnitt nå, men det sa de vel egentlig i fjor også. Vil tro at dersom formen er fin kan man iallefall argumentere for å få flytte.

4. Barnefar kan ikke overnatte sammen med deg på sykehuset, men på hotellet kan du be om dobbeltrom, så betaler far for sin del.

5. Vaginal fødsel er jo det naturlige med minst fare for komplikasjoner. Jeg fikk keisersnitt pga seteleie og fordi jeg var førstegangsfødende.

6. Etter keisersnitt vil du være øm i arret i en tid etterpå, så jeg vil tro at du ikke føler for å ha sex før etter 3-4 uker. I tillegg blør man jo i opptil 6 uker etterpå og føler seg kanskje utmattet over de store omveltningene i livet.

1: Mitt arr er blitt ca 10 cm langt, rett over hårfestet, midt på magen og er idag 7 mnd etter ks nesten ikke synlig! jeg ble sydd under huden med selvoppløsende tråd og det øverste hudlaget ble teipet igjen! kjempefint ble det!

2: vet ikke hvordan det er på SUS, men på Ahus fikk jeg planlagt ks 12 dager før termin.

3: jeg lå 2 netter og dro hjem på 3 dagen! Helt sikkert mulig å ligge på pasienthotell hvis sykehuset har det.

4: Pappan sov da sammen med oss. Vi fikk alenerom så det var ikke noe problem.

5: Fordi alt skal være så forbanna naturlig! Bare så synd det ikke er så forbanna naturlig for enkelte å føde! Også koster det jo mye mer penger for en pasient med ks enn vaginal!

6: tror det er opp til deg! :-) Det anbefalles jo å vente i 6 uker til renselsen er over pga infeksjonsfare... for min del ventet vi i 5 uker! det holdt......

hei.

jeg har ikke tatt keisersnitt ennå, men holder på å få innvilget på SUS. Har termin 23.april.

Vil bare forberede deg litt..

Jeg valgte keisersnitt selv pga seksueltmisbruk/fødselsangst, ikke pga seteleie og slike ting.

Vær klar over at de gjør hva de kan for å få deg til å føde naturlig.. spesielt siden det ikke er "nødvendig"..

Og de drar det gjerne langt for å skremme deg o.l..

Er ikke for å være stygg jeg sier dette, men bare slik at du skal være klar over hvor vanskelig det kan være..

Du må inn på sykehuset å snakke med en jordmor ang keisersnittet. og hun vil antageligvis gjøre det hun kan for å få deg til å føde naturlig.. Det kan være veldig tøft!

Får håpe du får en annen jordmor på sykehuset enn det jeg fikk..

Vet selv hvor tøff angsten kan være rundt tanken på fødsel, så bare stå på ditt hvis de skulle slå seg vrange!

De kan ikke tvinge deg til å føde naturlig.. men enkelte prøver bokstaveligtalt å skremme deg..

Håper det ordner seg for deg..

lykke til

1. Arret mitt er ca 20 cm nå, 5 år etter keisersnittet. Vises godt ja.

2.

3. Fikk kun ligge der i 3 dager...Alt forlite, for formen min var helt pyton.

4. Varierer fra sykehus til sykehus.

5. Det er bedre i forhold til ungen, + at faren er mindre for komplikasjoner. KS er tross alt en stor opperasjon..

6. Som ved en vaginal fødsel- altså når en føler for det selv.

Vil bare si at ks trenger ikke å være en enkel løsning. De to-tre første mnd med lillegulle mitt ble totalt ødelagt. Jeg kunne ikke gå ordentlig på flere mnd. Hadde masse komplikasjoner...

Men masse lykke il:)

1. Arret er ca 16 cm og ikke så veldig fint, vises godt, men samtidig er det under trusekanten så er jo ingen som ser det da.

3.jeg lå i 14 dager pga komplikasjoner.

4.Ja min gjorde det, men han må sikkert betale for det. 200 kr natta tror jeg.

5. det beste for ungen

6.Når renselsen er over, ca etter 6 uker.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...