Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #1 Skrevet 4. februar 2008 Forrige gang jeg fødte hadde jenta mi gulsott, så hun var veldig slapp, og ikke interessert i pupp. Ikke hadde de tid til å sette oss inn i det når hun kom ut heller, da det var så mange som fødte den natten. Jeg hadde ikke satt meg noe særlig inn i det å amme, og la henne til når barnepleierne kom inn. På tredje døgnet ble hun plutselig veldig sulten, og melken min var jo ikke igang. Hvordan gjør jeg det neste gang? Bør jeg vekke lille baby for å legge til brystet, eller bør de få sove når de vil? Altså, hvordan komme best mulig i gang med en gang?
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 4. februar 2008 #2 Skrevet 4. februar 2008 snuppa mi ble lagt til brystet kort tid etter at hun kom til, for å få igang produksjonen, og vil la henne til brystet når hun våknet, for at hun skulle få i seg råmelk, og for å få igang produksjonen skikkelig.. la babyen sove, den våkner nok når den er sulten. eller så kan du legge den til brystet når er inne i en lett søvn, da spiser de noen ganger uten å være helt våkne.. tar jo uansett noen dager før melken kommer for fult, men bare amme så mye du kan/vil for å komme i gang ....
fanta Skrevet 6. februar 2008 #3 Skrevet 6. februar 2008 Fy søren så dårlig at du ikke fikk bedre hjelp på barsel! Å hjelpe nybakte mødre med å komme i gang med ammingen er jo noe av det viktigste de gjør, kan jo ikke regne med at dette skal gå av seg selv alltid. For det første må du insistere på å få hjelp. Det gjorde jeg med førstemann, hun hadde problemer med å få tak på puppen. Jeg maste og maste og maste, og fikk hjelp til å legge til hver eneste gang. Og det hjalp, for til slutt skjønte hun cluet. Nå andre gang, fikk jeg et skikkelig murmeldyr som bare ville sove. Da fikk jeg beskjed om at det ikke bør gå lenger enn 3-4 timer mellom ammingene de første dagene. Han hadde også litt gulsott, og da er faren at de blir slappe og ikke orker å spise og går for mye ned i vekt. Så han måtte vekkes hver 3. time til han hadde begynt å "våkne til" og gå fint opp i vekt. Da kunne han styre søvn og spising selv. Det var vanskelig å vekke ham, men klarte ofte å få han til å spise i halvsøvne. For å komme i gang med ammingen er det viktig at barnet får die ofte i starten. De første dagene kommer det ikke mye, bare noen få dråper, men brystene og hjernen din får beskjed om at her er det en sulten kropp som trenger mat - og da svarer kroppen med å lage mer melk. Det er tilbud og etterspørsel, jo mer barnet dier, jo mer melk lager du. De første ukene er det ofte litt "slark" i systemet, slik at du gjerne veksler mellom å ha for mye og for lite, men det går seg til etterhvert. Synes du skal sette deg godt inn i amming før fødselen slik at du er forberedt. Det har hjulpet meg, iallefall. Du kan f.eks. kjøpe en bok om det (Gro Nylander sin er bra), eller lese på www.ammehjelpen.no. Mye nyttig info der. Og insister på å få hjelp på barsel, selv om de har det travelt. Si at du hadde problemer sist og ønsker å få det bedre til denne gangen. Lykke til!
fanta Skrevet 6. februar 2008 #4 Skrevet 6. februar 2008 Glemte en ting: Når det gjelder at babyen plutselig ble veldig sulten 3. dag, så er det ganske vanlig. Babyen har ofte økedager de første ukene. (Les på ammehjelpen.no om det, der står det bra beskrevet). Da er det viktig å gi pupp, selv om du føler at det er tomt. Slik får brystene beskjed om å kjøre opp produksjonen, og så får du mer melk. Slike dager er slitsomme, men det er helt normalt og fører på sikt til god melkeproduksjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå