Gå til innhold

Hva er egentlig filletante/onkel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva det egentlig er? Kan man kalle hvem som helst det, som man ser på som nær? Eller er det en som er inngiftet tante/onkel?

Skrevet

Filletante og filleonkel er den korrekte benevnelsen på dine foreldres fettere og kusiner i forhold til deg, eller dine fettere og kusiner i forhold til ditt barn...

Skrevet

Hmm. Tar jeg feil? Var overbevist om at det var inngiftet, men nå blir jeg usikker her.

Skrevet

Det mener jeg er de som er inngiftet "tanter" og "onkler". Altså...bror til moren din er din onkel - kona hans er din tante/filletante.

Skrevet

Det var det jeg alltid har ment også. Hmm.

Skrevet

Nei, har ingenting med fetter/ kusine å gjør. Filletante eller -onkel er gift med biologisk onkel/tante. Altså, jeg er filletante til min manns niese og nevø :o)

Skrevet

Inngiftet er like mye tante og onkel de som de "innfødte"

Man skiller ikke på tante og onkel når de er gift, selv om det kun er den ene man har blodsbånd med.

Filleonkel og filletante er som nevnt over her, fettere og kusiner av forelderen til de som vil kalle dem filletante/onkel.

Skrevet

Hmmm.. ja-det er ikke helt enkelt å vite hva som er riktig nei... Brukes litt omhverandre det begrepet der skjønner jeg

Skrevet

Den som er gift med din "ekte" tante eller onkel blir filletante/onkel.

Skrevet

Jeg tror egentlig du tar feil Tillab. Man er ikke ekte tante eller onkel, medmindre det er direkte blodsbånd. Dette har iallefall jeg vokst opp med...

Skrevet

Filletante

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk

Filletante er en betegnelse med med flere forskjellige betydninger på norsk. Filletante kan bety:

1. Hustru til mors eller fars bror

2. Mors eller fars kusine

3. Fjernere (voksen) kvinnelig slektning i forhold til barna (eksempelvis mors eller fars tremenning)

4. Nær kvinnelig venn av familien, i forhold til barna

5. Hustru til bestemors eller bestefars bror.

Fordi det ikke alltid er opplagt hva filletante og filleonkel betyr, bør man spesifisere hvem man mener for å unngå forvirring.

Skrevet

Den som er gift med din ekte tante/onkel, er også tante/onkel hos oss hvertfall. Filletante/onkel har vi brukt om nære venner av foreldrene som nærmest har vært en slags tante/onkel for oss, men ingen blodsbånd. Har aldri hørt om noen som har brukt det på søskenbarna til foreldrene, disse har man ingen benevnelse for, men barna til disse blir jo tremenninger.

Skrevet

filletante/-onkel er dei som er gift med dine biologiske tanter og onkler. Dermed basta!

Grantante/-onkel er dine foreldres tanter og onkler og som du tiltaler grandtante/-onkel.

Dine foreldres søskenbarn er dine foreldres søskenbarn og har ikkje noko anna navn, så vidt eg veit:)

Skrevet

Jeg har alltid kalt mine inngifte onkler og tanter for tante og onkel. De har da vitterlig vært der siden jeg ble født så for meg så er de like "ekte" som de jeg har blodsbånd til. ;) For meg er filletanter og onkler nære venner av foreldrene. F.eks så er mine foreldres nærmeste venner mine filletanter og onkler. Mine venninner er datteren min sine filletanter, og kameratene til mannen min er filleonkler.

Tanten min ble skilt da jeg var 5-6 år. Hun har nå vært sammen med en mann i nærmere 20 år, jeg betrakter han likevel som en onkel, han er til og med min favoritt onkel. Han blir veldig glad når jeg kaller han onkel også! Onkel og tante er hedersbetegnelser i mine øyne!! ;)

Konklusjon: filletanter og onkler betyr forskjellig fra person til person.

Skrevet

Vi bruker i alle fall filletante og - onkel i veldig løs betydning, som i mamma og pappa sine tanter og onkler. Til og med nære venner av mamma fikk denne benevnelsen da vi var små. Har aldri hørt definisjonen om at det er de inngifte tanter og onkler som kalles dette.

Filleonkel og tante er vel egentlig ikke et "ekte" ord, i alle fall tviler jeg på at det fins en definisjon som er mer korrekt enn en annen - det er vel hva hver enkelt familie velger at det skal bety, som blir det rette for dem :)

Skrevet

Da hadde vi rett begge to og feil ingen av oss, så det så;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...